مقدمه

در ابتدا باید بدانید که این مقاله مربوط به  یک برنامه جدید مهاجرتی نیست . روش اکسپرس اینتری Express Entry در حقیقت سیستمی است که برای مهاجرت یکی از سه گروه زیر پیش بینی شده است:

گروه کارکنان ماهر Federal Skilled Worker Program

گروه تجربه کانادایی Canadian Experience Class

گروه پیشه وران مهارت Federal Skilled Trades Program

به عبارت دیگر برخلاف گذشته که تمامی پرونده ها بررسی می شدند دولت فدرال کانادا از بین تمامی پرونده های دریافت شده در طرح ورود سریع به کانادا، متقاضیان مد نظر را برای اقدام در برنامه های نیروی متخصص فدرال یا کارکنان ماهر ، فنی حرفه ای فدرال یا همان گروه پیشه وران مهارت همچنین گروه تجربه کانادایی فدرال انتخاب می کند .

شرایط درخواست دهنده گان برنامه express entry برای ثبت نام چگونه است؟

یکی از مزیت های این برنامه این است که هیچ محدودیتی برای ثبت نام افراد وجود ندارد و به طور کلی هر فردی میتواند درخواست خود را ثبت کند مشروط بر این که در یکی از سه گروهی که در ابتدا معرفی کردیم بگنجند همچنین می بایست ظرف 30 روز از ثبت نام رزومه خود را در بانک اشتغال وابسته  به سازمان منابع انسانی  و توسعه کانادا وارد کنید .

مراحل انجام برنامه اکسپرس اینتری

مرحله اول  تشکیل پرونده :

ابتدا باید در وب سایت اداره مهاجرت کانادا یک حساب کاربری اختصاصی بسازید تا بتوانید تشکیل پرونده بدهید،چنانچه توسط موسسه مهاجرتی قانونی یا وکیل مهاجرت ثبت وتشکیل پرونده را انجام دادید دقت کنید که خود این افراد دارای پورتال اختصاصی می باشند که توسط آن پرونده شما را باز خواهند کرد پس از آن می بایست مشخصات فردی خود و خانواده تان را وارد کنید که این اطلاعات شامل سن، تحصیلات، سابقه کار مرتبط به همراه بیمه و آشنایی با زبانهای رسمی کشور کاناداست که در نهایت باعث ثبت یک پروفایل اکسپرس اینتری express entry برای شما میشود .

در این مرحله نیاز به آپلود کردن مدارک نیست اما شما باید وقتی  این پروفایل را ایجاد کنید که  هم تحصیلات خود را در کانادا ارزیابی کرده باشید  و همچنین نتیجه آزمون آیلتس IELTS ، تافل TEFو سیلیپ CELPIPV را در اختیار داشته باشید نکته قابل توجه این است که شما می توانید CRS POINTS خود را حساب کنید چنانچه عدد پایینی بدست آمد پرونده را تشکیل ندهید تا مشمول ریجکتی نشوید راه ساده و مطمئن برای محاسبه امتیازات شما فقط و فقط وب سایت اداره مهاجرت کانادا می باشد .

دقت کنید که  نحوه محاسبه امتیازات همواره در حال تغییر می باشد و تنها مرجع مناسب وبسایت اداره مهاجرت کانادا می باشد ، پس سعی کنید از وب سایت های دیگر استفاده نکنید.

مرحله دوم دریافت فایل نامبر :

چنانچه اطلاعات وارد کرده صحیح و کامل باشد شما اجازه ارسال پروفایل را خواهید داشت سپس اطلاعات شما توسط سیستم تجزیه و تحلیل می شود و با سه روش مهاجرتی که در ابتدای مقاله توضیح دادیم مقایسه خواهد شد.

در این قسمت شما یا خوشحال هستید یا ناراحت ،چنانچه اطلاعات شما با هیچکدام از سه گروه ذکر شده مطابقت نداشته باشد و نتوانید حداقل امتیازات را کسب کنید بین چند دقیقه تا چند ساعت که متغییر خواهد بود پرونده شما مختومه خواهد شد که باعث ریجکت شدن شما می شود که در پروفایلتان ثبت می شود.

دقت کنید که بسیار مهم است که قبل از انجام این کار مطمئن شوید که  شرایط مهاجرت به کانادا را از طریق یکی از سه روش فوق دارید به این دلیل که چه  پرونده شما قبول بشود چه نشود فایل نامبر برای شما صادر می شود.

مرحله سوم  ورود به جمع متقاضیان اکسپرس اینتری EXPRESS ENTRY :

در صورتی که شما حداقل، شرایطِ یکی از روشهای ذکر شده را داشته باشید وارد جامعه آماری متقاضیان برنامه اکسپرس اینتری express entry که در اصطلاح selection point نام دارد می شوید.

سیستم اداره مهاجرت کانادا بر اساس اطلاعاتی که در پروفایل شما ثبت شده  به شما امتیاز می دهند که این امتیاز CRS نام دارد ، اصطلاح CRS برگرفته از System  Comprehensive Ranking به معنای سیستم امتیاز دهی فراگیر می باشد ، حداکثر امتیازی که هر فرد می تواند در مجموع کسب کند 1200 امتیاز می باشد و این امتیاز رابطه مستقیم با شانس رسیدن شما به مرحله بعد را دارد هر چه امتیاز بیشتر باشد شانس شما بیشتر می شود .

حداکثر زمان باقی ماندن در این مرحله نیز یک سال می باشد.

مرحله چهارم گزینش افراد و انتخاب افراد پذیرفته شده :

هر ساله تعدادی از افرادی که در جمع متقاضیان SELECTION POOL هستند که بیشترین امتیاز را  کسب نموده اند توسط دولت کانادا انتخاب می شوند.

حداقل امتیاز انتخاب شده همواره در حال تغییر می باشد به طور مثال در چند روز گذشته حداقل امتیاز 446 بوده این در حالی است که در چند ماه گذشته افراد با امتیاز 414 نیز موفق به قبولی شده اند.

تعداد دفعاتی که هر ساله افراد توسط اداره مهاجرت کانادا انتخاب می شوند و همچنین تعداد افرادی که در هر دوره انتخاب می شوند همواره متغییر و قابل پیش بینی می باشد به هر حال اگر شما امتیاز بالایی داشته باشید امکان دارد ظرف چند روز نهایتا تا یک ماه انتخاب شوید ، توجه داشته باشید در صورتی که یک سال از ثبت پروفایل شما بگذرد وانتخاب نشوید به صورت اتوماتیک پرونده شما بسته خواهد شد و باید دوباره اقدام کنید.

مرحله پنجم تکمیل کردن و آپلود مدارک :

در صورت انتخاب شما توسط اداره مهاجرت کانادا ملزم به ارسال اطلاعات تکمیلی  خود و خانواده تان به اداره مهاجرت کانادا می باشید که این کار به صورت آنلاین و از طریق حساب کاربری که در ابتدا ایجاد کردید انجام می شود ، هنگامی که  اطلاعات خواسته شده را ارسال کردید یک لیست از مدارک برای شما ارسال می شود که باید شما آنها را تهیه و ترجمه کرده سپس آپلود کنید .

به این نکته توجه کنید که زمان انجام این کار حداکثر 90 روز می باشد و طی این مدت می بایست تمامی مدارک آپلود شود

مرحله نهایی : ایستگاه بازرسی :

این مرحله که مشابه بقیه روش های مهاجرتی می باشد به این صورت است که افسر اداره مهاجرت کانادا مدارک شما را بررسی می کند و اگر مورد قبول باشد در مرحله بعدی شما تست پزشکی می دهید و پیشینه شما بررسی می شود یا در اصطلاح background check می شوید.

بعد از طی کردن این مراحل شما توانسته اید ویزای اکسپرس اینتری express entry را با موفقیت بگیرید  و ویزای اقامت کانادا برای شما صادر می شود و به عنوان مقیم دائم کانادا زندگی خود در خاک این کشور را شروع می کنید . گاهی اوقات ممکن است افسر مهاجرت شما را دعوت به مصاحبه حضوری کند و یا اینکه از شما بخواهد مدارک را به صورت فیزیکی و غیر آنلاین برایشان ارسال کنید که این مورد بسیار نادر می باشد و احتمال آن بسیار پاییین است، دقت کنید که اداره مهاجرت کانادا برای برنامه اکسپرس اینتری express entry  بسیار سخت گیرانه عمل می کند و با کوچکترین اشتباه از سمت شما پرونده شما را بدون هشدار دادن ریجکت می کندد  بنابر این توصیه ما به شما این است که اگر شرایط این برنامه را داریدتوسط یک گروه مطمعن و متخصص اقدام نمایید .

 

در ادامه این مقاله درباره فاکتور ها و امتیازات آنها در برنامه اکسپرس انتریEXPRESS ENTRY  توضیح خواهیم داد .

نحوه امتیاز بندی در اکسپرس اینتریEXPRESS ENTRY

نحوه امتیاز بندی این سیستم بسیار پیچیده است متقاضیان به طور کلی به دو دسته متاهل و مجرد تقسیم بندی می شوند.

حداکثر امتیازاتی که هر فرد می تواند جمع آوری کند 1200 امتیاز می باشد که به عوامل مختلفی بستگی دارد

به طور کلی امتیاز بندی این سیستم در سه دسته تعیین شده است :

فاکتور اول:

سرمایه انسانی اولیه یا Core Human Capital Factors

سطح زبان های رسمی کشور کانادا

میزان سابقه کار در کانادا

در این مرحله افراد متاهل حداکثر 460 امتیاز کسب می کنند البته می توانند 40 امتیاز نیز از طریق همسر خود اضافه کنند و حد اکثر امتیاز افراد مجرد نیز 500 می باشد که در مجموع با هم برابر هستند.

 

فاکتور دوم:

Skill Transferability Factors یا فاکتور قابل انتقال بودن مهارت :

حداکثر امتیازی که متقاضیان در این مرحله می توانند کسب کنند 100 امتیاز می باشد که فاکتورهای آن شامل ترکیبی از :

سطح زبان

سطح تحصیلات

سابقه کار کانادایی و غیر کانادایی

گواهی صلاحیت شغلی می باشد

 

فاکتور سوم :

داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای معتبر کانادایی یا داشتن گواهی PNP از یکی از ایالتهای کانادا می باشد  که هر یک از این دو فاکتور حداکثر 600 امتیاز برای متقاضی خواهد داشت .

فاکتور های ارزیابی برنامه EXPRESS ENTRY

لیست زیر مجموعه ای از فاکتورهایی است که متقاضیان برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه EXPRES ENTRY مورد ارزیابی  قرار می گیرند

فاکتور امتیاز
سطح تحصیلات 25 امتیاز
سن 12 امتیاز
دانش زبانهای انگلیسی و فرانسه 28 امتیاز
پیشنهاد کار 10 امتیاز
انطباق پذیری 10 امتیاز
سابقه کار 15 امتیاز
جمع 100 امتیاز
امتیاز قبولی 67 امتیاز

نحوه امتیاز دهی برای فاکتور تحصیلات به صورت زیر  می باشد :

سطح تحصیلات امتیاز
دکترا 25 امتیاز
کارشناسی ارشد 23 امتیاز
کارشناسی 21 امتیاز
کاردانی 19 امتیاز
دیپلم 5 امتیاز

 

در مورد فاکتور سن در برنامه اکسپرس اینتری express entry بیشترین امتیاز برای سنین زیر 35 سال می باشد جدول زیر نحوه امتیاز دهی را مشخص می کند:

سن امتیاز
18 تا 35 سال 12 امتیاز
36 سال 11 امتیاز
از 36 تا 47 هر سال یک امتیاز کسر می شود  

 

فاکتور زبان برای افراد متخصص نقطه قوت محسوب می شود زیرا با استفاده از امتیاز این فاکتور کار شما راحت تر خواهد شد زبانهای رسمی کانادا انگلیسی و فرانسه  هستند که هر یک امتیاز خاص خود را دارند جدول این انتیازات به شرح زیر می باشد:

زبان  امتیاز
CLB 9 6
CLB 8 5
CLB 7 4
پایه 0

 

انطباق پذیری فاکتور دیگریست که با توجه به اسم خود مربوط به انطباق فرد با کشور کانادا می شود که موارد مختلفی دارد در این بخش به معرفی مختصر آنها و امتیازات آن می پردازیم 

انطباق پذیری امتیاز
1 سال سابقه کار در کانادا 10
تحصیل در کانادا 5
تحصیل همسر متقاضی در کانادا 5
ارتباط فامیلی با شخص بزرگتر از 18 سال 5
پیشنهاد کار 5
همسر متقاضی دارای سطح زبان بالایی باشد 5

 

سابقه کار نیز یکی از فاکتور های امتیاز آور می باشد که دقت داشته باشید سابقه کار باید مرتبط با رشته تحصیلی شما بوده و اینکه سابقه بیمه هم داشته باشید که جدول آن به شرح زیر است:

سابقه کار امتیاز
1 سال 9
2تا 3 سال 11
4 تا 5 سال 13
6 سال به بالا 15

 

در این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیاز شما درباره برنامه اکسپرس اینتری EXPRESS ENTRY  توضیح داده شده که امیدواریم برایتان مفید واقع شود .

 

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان