مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل چگونه است؟ ویزای تحصیلی آلمان کجا صادر می شود؟ مراحل تحصیل در آلمان و مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل به چه صورت است؟ برای نوشتن انگیره نامه پذیرش تحصیلی آلمان چه اصول و قواعدی نیاز است؟ مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان امکان پذیر است؟ هزینه مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل چقدر است؟

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اینطور که آمار نشان می دهد 70 درصد رشته ها به زبان آلمانی است اما 30 درصد باقی مانده به زبان انگلیسی تدریس می شود. معمولاً این مقطع در دانشگاه های آلمان رایگان است. نیاز به مدرک زبان حداقل B1 و یا نمره 6 و نیم آیلتس دارید. 

فرض کنید در دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته، همان دانشگاهی که ایرانیان بسیار به آن علاقه دارند، تحصیل می کنید! بی نظیر نیست؟ موقعیت تحصیلی به روز با بهترین اساتید و فضای تحصیلی خاص در اختیار شما قرار می گیرد. در این مقاله در مورد شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و روش های اخذ ویزا و مدارک و هزینه هایی که باید در نظر بگیرید صحبت می کنیم! هم تحصیل کنید و هم کار! هم حقوق بگیرید و هم از مزایای تحصیلی بی نظیر استفاده کنید.

ویزای تحصیلی آلمان (قدم اول)

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل نیاز به ویزا دارید. برای اخذ ویزا طبق جدیدترین تغییرات در سال 2021 دو مرحله وجود دارد. که ما در این بخش در مورد قدم اول صحبت می کنیم. در قدم اول باید درخواست ویزای تحصیلی بدهید. این کار به صورت آنلاین و فقط از طریق سایت سفارت آلمان صورت می گیرد. نیاز به رزرو برای وقت مصاحبه دارید و با توجه به اینکه تعداد متقاضیان زیاد است دریافت وقت مصاحبه بسیار مشکل شده است.

وقت مصاحبه در سه موقعیت ارزیابی می شود:

موقعیت اول وقت مصاحبه فوری است که برای دانشجویان دکتری که دارای فرصت مطالعاتی قوی هستند و مدرک زبان آیلتس c1 دارند در نظر گرفته می شود.

موقعیت دوم وقت مصاحبه پذیرش ارشد و لیسانس مشروط است که شاید نیاز باشد بیش از 12 ماه منتظر بمانید.

موقعیت سوم نیز وقت مصاحبه لیسانس با مدرک زبان است که انتظار برای این گزینه نیز بیش از 12 ماه است.

پس باید در زمان رزرو وقت مصاحبه زود اقدام کنید. می توانید در طول این 12 ماه به دنبال اخذ مدرک زبان حداقل b1 باشید و همینطور پذیرش تحصیلی خود را فراهم سازید. پس در ابتدا باید درخواست و رزرو وقت سفارت صورت بگیرد.

نیاز است مدارک خود را تنظیم کنید. در بخش جداگانه مفصل در مورد مدارک صحبت کرده ایم. اما موضوع مهم اینکه پیش از پیش شرط هایی که برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزا نیاز است اینکه مشخص کنید در سال اول اقامت خود قرار است از چه طریق هزینه زندگی شما تامین شود. رقمی که به طور میانگین مورد پذیرش است معادل 10230 یورو است که باید در یکی از حساب های خود در ایران داشته و گواهی ارائه دهید.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل (قدم دوم)

قدم دوم برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزا اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور است. اما پیش از اینکه فرآیند تحصیل را دنبال کنید باید اطلاعات درستی در مورد انگیزه نامه و همینطور uni-assist داشته باشید.

شما نیاز است که درخواست نامه تحصیل را بدون هیچ عیب و نقص و به طور کامل به همراه سایر مدارک مورد نیاز تحصیلی ارائه دهید. یونی اسیست مدارک شما را چک می کند و در صورتی که شرایط شما مطلوب باشد مدارک به دانشگاه مقصد ارسال می شود!

در واقع یک سری از دانشگاه های آلمان به طور مستقیم مدارک شما را قبول نمی کنند و شما نمی توانید به صورت مستقیم با دانشگاه ارتباط بگیرید در این میان uni-assist ها هستند که در واقع پل ارتباطی بین متقاضی و دانشگاه است. حالا در مورد یک سری نکات صحبت می کنیم.

یونی اسیست در واقع موسسه ای است که برای شروع کار از شما نرخ ثابت 75 یورو را دریافت می کند و به ازای هر دانشگاهی که اضافه شود 30 یورو به هزینه شما افزوده می شود. از تاریخ 24 دسامبر تا 2 ژانویه این موسسه در تعطیلات سال نو میلادی به سر می برد. پس از ارسال مدارک به موسسه سه الی چهار هفته طول می کشد تا نتیجه به شما ابلاغ شود!

مهاجرت به آلمان برای تحصیل (انگیزه نامه)

در قدم دوم برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزای تحصیلی، صحبت از انگیزه نامه شد! انگیزه نامه بخش بسیار مهمی است و با اصطلاح SOP شناخته می شود. در واقع قرار است نامه ساده تری بنویسید اما نگارش درست آن بسیار پر اهمیت است. چهارچوب اصلی که برای این نامه در نظر گرفته می شود را به دقت بررسی کنید.

باید به 4 موضوع دقیقاً اشاره کنید. موضوع اول اینکه چرا آلمان را برای تحصیل انتخاب کرده اید؟ (اینکه بگویید آب و هوای آلمان خوب است پاسخ خوبی نخواهد بود جواب شما باید در زمینه تحصیل باشد).

موضوع دوم اینکه شما دانشگاه X را انتخاب کرده اید و در مورد این موضوع توضیح دهید. در موضوع سوم به رشته انتخابی و دلیل انتخاب خود می پردازید و در موضوع چهارم باید هدف خود از تحصیل را مشخص کنید و کمی از برنامه های آینده خود بگویید. هرچه نگاه کارآفرینی بیشتری داشته باشید شانس شما برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل و اخذ ویزا بیشتر است!

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان

اخذ بورسیه تحصیلی آلمان برای کسانی که استعداد بالا دارند فراهم است. معمولاً بورسیه برای مقطع دکترا با رزومه قوی در نظر گرفته می شود. این برنامه توسط سازمان DAAD ارائه می شود.

بورسیه بنیاد علوم آلمانی 1250 یورو ماهیانه در نظر گرفته می شود. بورسیه STIPENDIUM PLUS 1350 یورو ماهانه در نظر گرفته می شود.

مهاجرت به آلمان تحصیلی ( مقطع کارشناسی)

در مورد روش اخذ ویزا تا به اینجاست صحبت شد. حالا نوبت به شرایط و مدارکی است که برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع لیسانس نیاز دارید. کارشناسی بین 6 الی 8 ترم است.

دوره کارشناسی به زبان آلمانی ارائه می شود پس باید مدرک B1 داشته باشید. اخذ این مدرک چندان چندان دشوار نیست.

برای پذیرش نیاز است که معدل دیپلم شما بالای 16 باشد و البته شرایط سنی حداکثر 24 سال نیز در نظر گرفته شده است.

شرایط اخذ بورس تحصیلی برای مقطع لیسانس وجود ندارد و هزینه ای که برای این بخش در نظر گرفته می شود بین 200 الی 400 یورو است. اجازه کار دانشجویی به صورت پاره وقت 20 ساعت در هفته دارید و همینطور خوابگاه به شما تعلق می گیرد.

مدارک مورد نیاز:

مدرک زبان آلمانی حداقل B1 و پشت سر گذاشتن دوره زبان پیش از تحصیل.

مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات در صورتی که شرط معدل حداقل 16 رعایت شده باشد. اگر معدل پایین تری دارید به سراغ دانشگاه های خصوصی آلمان بروید.

مدرک پیش دانشگاهی با ریزنمرات

انگیزه نامه (بسیار مهم)

رزومه

درخواست برای پذیرش از دانشگاه طبق شرایط وب سایت دانشگاه

اگر در دانشگاه دولتی آلمان پذیرفته شوید هزینه شما رایگان است!

شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل (کارشناسی ارشد)

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اینطور که آمار نشان می دهد 70 درصد رشته ها به زبان آلمانی است اما 30 درصد باقی مانده به زبان انگلیسی تدریس می شود. معمولاً این مقطع در دانشگاه های آلمان رایگان است. نیاز به مدرک زبان حداقل B1 و یا نمره 6 و نیم آیلتس دارید.  کارشناسی ارشد بین 3 الی 4 ترم زمان نیاز دارید.

شخص باید معدل بالای 13 از مقطع لیسانس داشته باشد. اگر قصد شما تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور است بهتر است معدل لیسانس خود را بالای 14 یا 15 نگه دارید!

معمولاً مدرک زبان آلمانی C1 شانس بیشتری دارد.

نیاز به مدرک دیپلم و پیش دانشگاه با ریز نمرات دارید.

مدارک کارشناسی خود را ترجمه کنید.

نیاز به توصیه نامه اساتید در برخی مقاطع تحصیلی قبلی است.

هر شخص باید انگیزه نامه و رزومه داشته باشد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان ویزانو ( دکترا )

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در مقطع دکترا نیاز به دو عامل اصلی معدل و موافقت استاد راهنما است. در ابتدا یک استاد راهنما در حوزه تحقیقاتی مورد نظر پیدا کنید. دو آزمون DSH یا TestDaf وجود دارد که باید حداقل در یکی از آنها پذیرش داشته باشید. شرایط برای تحصیل مقطع دکترا به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. دکترا بین 3 الی 6 سال زمان تحصیل دارد.

اگر زبان آلمانی را برای تحصیل دکترا انتخاب می کنید باید مدرک گوته داشته باشید. نیاز به ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات دارید. باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات ترجمه رسمی شود. نیاز به توصیه نامه اساتید مقطع تحصیلی قبل دارید. نیاز است که موافقت استاد راهنما را بگیرید و باید انگیزه نامه و رزومه داشته باشید.

هزینه مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل به زبان آلمانی رایگان است. دانشجویان بین المللی نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند. تحصیل به زبان انگلیسی تا حدود 20 هزار یورو به صورت سالانه هزینه در بر دارد. هزینه زندگی در آلمان به طور کلی بین 700 الی 1000 یورو متغیر است.

هزینه ی مهاجرت تحصیلی به آلمان

برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل نیاز است مدارک را ترجمه کنید که هزینه مشخصی برای آن ارزیابی می شود. در بخش یونی اسیست باید هزینه پرداخت کنید. همینطور هزینه زندگی نیز برای شما ارزیابی می شود. در صورتی که دانشگاه خصوصی را انتخاب می کنید شهریه برای شما رایگان نیست. مدرک پرداخت هزینه برای بررسی پرونده به مبلغ 60 یورو در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری

وقتی مدارک شما کامل باشد و انگیزه نامه قوی داشته باشید و البته کمی به فکر تقویت زبان خود باشید همه چیز برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل آماده خواهد بود!

ارزیابی رایگان