تحصیل در کانادا

سطح علمی بالای مدارس ودانشگاه ها ، امکان ورود به  چرخه کاری و اخذ  اقامت پس از تحصیل ، کانادا را به کشوری بسیار محبوب برای تحصیل و زندگی تبدیل کرده است . سیسستم آموزشی در ایالت های مختلف کانادا با یکدیگر متفاوت است . آموزش در کانادا به طور کلی به ، آموزش پیش دبستان، آموزش ابتدایی ،آموزش متوسطه و پس از دوره متوسطه  تقسیم می شود ، تحصیلات تا سن ۱۶ سالگی درتمام استان های کانادا ، به جز مانیتوبا اجباری است ودر استان های انتاریو و نیوبرانزویک سن اجباری آنها ۱۸ سال است طول سال تحصیلی در کانادا معمولاً ۱۹۰  روز است که رسماً از ماه سپتامبر شروع شده وتا پایان ماه ژوئن ادامه دارد . در مدارس متوسطه بریتیش کلمبیا ، طول یک سال تحصیلی ۱۷۲ روز است . در سال ۲۰۱۷ ، ۶۸ درصد كانادایی های ۲۵ تا ۶۴ ساله اموزش دوره متوسطه را به اتمام رسانیده اند كه ۲۴ درصد بالاتر از میانگین OECD است . ۵۷ درصد كاناداییهای ۲۵ تا ۶۴ ساله دارای مدرک دانشگاهی هستند و ۱۱ درصد كانادایی ها نیز دارای دیپلم و دوره های كارآموزی از مؤسسات حرفه ای بودند. ۶۱ درصد كاناداییهای ۲۵ تا ۳۴ ساله به نوعی آموزش عالی رسیده اند كه در بین کشورهای عضو OECD نیز بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است ۳۱ درصد از کانادایی های ۲۵ تا ۶۴ ساله مدرک  لیسانس یا بالاتر کسب کرده اند . در آلبرتا ، دانش آموزان دبیرستانی برای امتحانات هر ترم ، دو هفته تعطیل  هستند تا خود را برای امتحانات آماده کنند . دو هفته در ژانویه و دو هفته در ماه ژوئن . کلاس ها به طور معمول در پانزدهم ماه ژانویه و ژوئن به اتمام  می رسند . به طور کلی تحصیل در کانادا به دو زبان فرانسه و انگلیسی در امکان پذیر است .

در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا دانشگاه می پردازم .پس با من همراه باشید .

دوره پیش دبستانی

 مهد کودک در کانادا به سه دسته دولتی نیمه دولتی و خصوصی تقسیم بندی  شوند و از سن ۲ سالگی تا سن ۵ سالگی پذیرش دارند . مهد کودک های دولتی و نیمه دولتی برای کودکانی است که شهروند کانادا باشند یا پدرو مادر ان ها مشغول به کار و تحصیل در کانادا هستند . هزینه مهد کودک های خصوصی حدودا ۳۰۰ دلار در ماه است .

مدارس کانادا

دوره مدرسه در کانادا از سن ۶ سالگی شروع می شود و تا پایان دوره متوسطه ادامه دارد . مدارس کانادا از امکانات زیادی برخوردار است از جمله اینترنت رایگان . سرویس رفت و برگشت . امکان تحصیل در مدارس کانادا برای ایرانیان نیز وجود دارد . اما رایگان نبوده و مستلزم پرداخت شهریه است . تحصیل رایگان در مدارس دولتی کانادا برای شهروندان کانادایی یا افرادی که اقامت داشته باشند فراهم است . برای سایرین امکان تحصیل در مدارس مدارس روزانه و مدارس شبانه روزی فراهم است . دانش اموزان ایرانی این فرصت را دارند که در مدارس ایرانی تحصیل کنند .

شهریه مدارس کانادا

شهریه مدارس کانادا برای دانش آموزان بین المللی برای مدارس روزانه ، سالانه ۸ تا ۱۵ هزار دلار و برای مدارس شبانه روزی سالانه ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار است .

اسکان دانش آموزان بین المللی در کانادا

دانش اموزان در کانادا باید قیم داشته باشند . اگر سن دانش آموز کمتر از ۱۰ سال باشد الزاما پدر یا مادر دانش آموز باید قیم وی باشند . و اگر بالای ۱۰ سال است یا یکی از والدین یا یک خانواده کانادایی مورد اطمینان و امین نقش قیم دانش آموز را خواهند داشت . اکر قیم دانش آکوز خانواده کانادایی باشد ماهانه هزینه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار به هزینه های تحصیل دانش اموز اضافه خواهد شد . قیم با این نوع ویزا که اصطلاحا ویزای گاردین نام دارد وارد کانادا می شود . در مدارس شبانه روزی دانش آموزان در خابگاه اسکان پیدا می کنند و مدرسه نقش قیم دانش آموز را خواهد داشت .

نکته قابل توجه این است که تحصیل در مدارس کانادا نیازی با ارائه مدرک زبان ندارد 

تحصیل در دانشگاه های کانادا

پس از اتمام دوره متوسطه برای همه دانش آموزان بین المللی این شرایط فراهم است که وارد دانگاه شوند . ازمهم ترین شرایط ورود به دانشکاه ارائه مدرک زبان آیلتس است که سطح درخواستی بسته به رشته و مقطع متفاوت است . توجه کنید که امکان اخذ پذیرش تحصیلی بدون مدرک زبان در برخی از دانشگاه های کانادا وجود دارد ، اما برای اخذ ویزای تحصیلی برای افرادی که از ایران برای دانشگاه های کانادا اقدام می کنند الزامی است . از دیگر شرایط لازم ، سن مناسب ، نداشتن گپ تحصیلی ، معدل خوب و تمکن مالی است . تمکن مالی اثبات داشتن هزینه یکسال شهریه و زندگی شما در کشور کانادا است .

شرایط تحصیل مقطع  کارشناسی در کانادا

دوره تحصیل کارشناسی در کشور کانادا  ۴- ۳ سال زمان میبرد . برای ورود به مقطع کارشناسی ارائه ایلتس حداقل ۶ الزامی است

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

بسته به رشته و دانشگاه بین ۸ تا ۳۰ هزهر دلار متغیر است . بیشترین شهریه ها عموما برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی است .

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

طول دوره کارشناسی ارشد در کانادا ۲- ۱ سال است . برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد ارائه مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر ، معدل حداقل ۱۴ ، اثبات تمکن مالی ،  ارائه مدرک زبان آیلتس حداقل ۶.۵ یا مدرک زبان فرانسه در سطح B۲  الزامیست . هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بین ۱۰ تا ۴۰ هزار دلارمتغیر است .

دکتری در کانادا

طول دوره دکتری در کانادا ۳ تا ۶ سال است . برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در کانادا ارائه مدرک زبان با نمره حداقل ایلتس ۷ ، مقالات ISI  ، مدرک GMAT یا GRE الزامی است . اخذ پذیرش در مقطع دکترا در کانادا از طریق استاد راهنما انجام می گیرد و پروسه ای زمان بر است . پس از مکاتبه با استاد راهنمای مربوطه ، متقاضی با استاد راهنما مصاحبه ای از طریق اسکایپ انجام خواهد داد .

تحصیل پزشکی ، دندان پزشکی در کانادا

از شرایط مورد نیاز برای تحصیل پزشکی و دندان پزکی در کانادا ، داشتن مدرک زبان ایلتس ۶ ، معدل بالای ۱۷ ، تمکن مالی ،و حداکثر سن ۲۰ سال است . برای ورود به رشته های پزشکی و دندان پزشکی در کانادا الزامی است که دانشجویان ابتدا یک دوره ۵/۳ تا ۴ ساله لیسانس علوم پایه را بگذرانند . اگر متقاضی کارشناسی در رشته های پیراپزشکی را داشته باشد نیازی به گذراندن این دوره ۴ ساله نیست . پس از پایان دوره کارشناسی , دانشجویان در آزمون ورودی دانشگاه شرکت می کنند . ازمون ورودی رشته پزشکی M-CAT و آزمون ووردی رشته دندان پزشکی DAT می باشد . در صورت قبولی دانشجویان وارد کورس اصلی دانشگاه (MD) شده و به مدت ۴ سال ادامه می دهند . از برترین دانشگاه های پزشکی می توان به دانشگاه مک گیل ، بیریتیش کلمبیا ، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونترال ، دانشگاه آلبرتا ،  دانشگاه کلگری،  دانشگاه اتاوا ، دانشگاه وسترن آنتاریو،  دانشگاه دالهاوزی ، دانشگاه تورنتوو … اشاره کرد .

آزمون M-CAT

آزمون M-CAT  به صورت کامپیوتری برگزار می شود و شامل مباحث زیر است :

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار

اصول بیولوژی و بیوشیمی

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی

تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال

نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون M-CAT

با توجه به نمره کسب شده در آزمون MCAT ، ارزیابی خواهید شد . نمره کل  آزمون M-CAT  ، ۴۷۲ تا ۵۲۸ می باشد . بهترین نمره ، نمره بین ۵۱۴ – ۵۲۸ می باشد . و پایین ترین نمره ، نمره زیر ۴۹۹ می باشد . نمرات بین این دو رنج شما در جایگاه رقابت برای قبولی در دانشگاه قرار خواهد داد .

اجازه بردن همراه در حین تحصیل در دانشگاه های کانادا

دانشجوی دانشگاه های کانادا این اجازه را دارند که همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به صورت همزمان با خود ببرند . توجه کنید که پدر ، مادر ، خواهر و برادر مشمول ویزای همراه کانادا نیستند .

تحصیل رایگان در دانشگاه کانادا

امکان تحصیل رایگان دردانشگاه کانادا امکان پذیر نیست و دانشجویان باید ابتدا تمکن مالی خود را بسنجند و در صورت توانایی بابت پرداخت شهریه در دانشگاه کانادا برای پذیرش اقدام نمایند . به صورت مستثنا دانشجویان که مشمول بورسیه تحصیلی می شوند می توانند به صورت رایگان در دانشگاه کانادا تحصیل نمایند . توجه کنید دریافت بورسیه در کانادا به سادگی امکان پذیر نیست و حالت رقابتی دارد .

اجازه کار در حین تحصیل در کانادا

دانشجویان در کانادا اجازه دارمند به صورت پاره وقت ۲۰ ساعت در هفته کار کنند که به صورت کارهای دانشجویی ، کارهای خدماتی مانند پیک موتوری ، کار در کافه و … است . قابل ذکر است که کار در ایام تعطیل ، کار در منزل ، کار درشب ها جز این ۲۰ ساعت حساب نمی شود .

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا به جز شهرهای ونکوور و کالگری کخ ماهانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در ماه است ، درسایر شهرها بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است . بیشتر هزینه مربوط به هزینه های مسکن است . که بسته به اسکان در خوابگاه یا خانه بین ۲۵۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه متغیر است . سایر هزینه ها مربوط به خوراک ، پوشاک ، حمل و نقل ، بیمه و غیره می باشد .

ارزیابی رایگان