ویزای شنگن چیست؟

شینگن یا شنگن پیمانی است که به موجب آن تعدادی از کشورهای اروپایی دارای مرزی واحد هستند و شهروندان خارج از این پیمان جهت سفر و اقامت ملزم به اخذ ویزای شینگن هستند.

ویزای شینگن (Schengen Visa) یکی از معروف‌ترین انواع ویزا است و افرادی که قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارند با آن مواجه شده‌اند. شینگن به مجموعه کشورهای اروپایی گفته می‌شود که تحت پیمانی با همین نام، قوانین یکپارچه‌ای را در راستای فعالیت‌ها و مقررات مرزی و مسافرتی خود، وضع کرده‌اند. به سبب همین پیمان، تمامی مردم کشورهای خارج از این اتحادیه، جهت سفر و اقامت در این مناطق، موظف به اخذ مجوز ورود و ویزای جامع و واحد موسوم به «ویزای شینگن» هستند.

مسافران خارج از منطقه‌ شینگن می‌توانند با در اختیار داشتن ویزای شینگن، تحت زمان و شرایط مشخصی، به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند. این ویزا بر اساس هدف سفر و مدت زمان اقامت دارای انواع مختلفی است و برای هر یک از انواع آن نیز مدارک خاصی باید ارائه شوند.

تاریخچه ویزای شنگن

ایده‌ یکپارچه‌سازی مجوز ورود به کشورهای اروپایی به سال‌ها قبل، پس از اتمام جنگ جهانی دوم، باز می‌گردد. اولین‌بار در دهه‌ی ۶۰ میلادی، در سال ۱۹۵۷، بود که مجموعه کشورهای اسکاندیناوی، شامل چهار کشور سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ با امضای پیمانی تصمیم به صدور مجوزی واحد برای رفت و آمدهای بین یکدیگر گرفتند.

۲۷ سال بعد، در سال ۱۹۸۴، آلمان و فرانسه این ایده را برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح کردند. سرانجام یک سال بعد، در ۱۴ ژوئن ۱۹۸۵، در منطقه‌ای به نام شینگن در کشور لوکزامبورگ، پنج کشور فرانسه، آلمان غربی، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ «پیمان شینگن» را به امضا رساندند. بر اساس این پیمان، رفت و آمد بین مرزهای مشترک این کشورها آزاد شد. همچنین، فعالیت‌های مشترک متعدد دیگری نیز در زمینه‌های گوناگون بین این کشورها آغاز شد.

به مروز زمان الحاقیه‌های دیگری نیز به این پیمان اضافه شد. همچنین با گذشت سال‌های متمادی، کشورهای اروپایی دیگر نیز به این پیمان پیوستند. امروزه کماکان کشورهای باقی‌مانده‌ی اروپایی سعی در پیوستن به پیمان شینگن دارند.

کشور‌های عضو ویزای شینگن

در حال حاضر، ۲۶ کشور عضو پیمان شنگن هستند. اتریش، بلژیک، جهموری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.

از این لیست، ۴ کشور لیختن اشتاین، سوئیس، ایسلند و نروژ عضو اتحادیه اروپا نیستند. پس این ۴ کشور، حتی در صورتی که عضو اتحادیه اروپا نیستند، موظف به پذیرش تصمیمات اتحادیه اروپا هستند.

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن انواع مختلف و ضوابط متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

۱. ویزای اتحادیه شینگن

Uniform Schengen Visas یا ویزای USV در واقع همان ویزای گردشگری یا ویزای توریستی شینگن است که با داشتن آن مجوز ورود به کشورهای اتحادیه شینگن را به مدت ۹۰ روز در هر شش ماه به دست می‌آورید. تاریخ اعتبار این ویزا از زمان اولین ورود به محدوده شینگن محاسبه می‌شود. این نوع ویزا زیر مجموعه‌هایی نیز دارد:

ویزای نوع A شینگن:

با داشتن این نوع ویزا که Airport Transit Visa نام دارد، مسافر حق خروج از فرودگاه را ندارد. یعنی می‌تواند در فرودگاه یکی از کشورهای شینگن پرواز خود را به مقصد کشور بعدی که خارج از محدوده شینگن است عوض کند.

ویزای نوع B شینگن:

این نوع ویزا نیز در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کاربرد دارد و با داشتن آن مسافر اجازه دارد تا مدت پنج روز از خاک کشورهای شینگن عبور کند.

ویزای نوع C شینگن:

این نوع ویزا یک مجوز کوتاه مدت برای سفر به کشورهای شینگن است. این ویزا به صورت یک بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود صادر می‌شود. با ویزای نوع C شینگن، می‌توانید بدون محدودیت تا ۹۰ روز در هر شش ماه اقامت داشته باشید.

۲. ویزای اعتباری منطقه محدود

این نوع ویزا که بیشتر در شرایط خاص، مثلا در مورد پناهندگان، صادر می‌شود و Limited Territorial Validity Visas نام دارد به مسافر اجازه می‌دهد در محدوده‌های مشخصی از منطقه شینگن سفر کند. این محدوده‌ها در زمان صدور ویزا مشخص می‌شوند و مسافر حق ندارد به مناطق دیگر سفر کند.

۳. ویزای ملی

این نوع ویزا که National Visas نام دارد برای افرادی صادر می‌شود که برای زمان مشخص و با هدف معینی قصد سفر به محدوده شینگن را دارند. ویزای ملی معمولا برای اهداف کاری یا تحصیلی صادر می‌شود. بسته به نوع این هدف‌ها ویزای ملی که ویزای نوع D نیز نامیده می‌شود، می‌تواند به صورت یک بار ورود یا چند بار ورود صادر شود و طبیعتا پس از پایان مدت اعتبار آن مسافر باید به کشور خود برگردد. متقاضیان ویزای نوع D شامل گروه‌های زیر می‌شوند:

♦    دانشجویان بین المللی که برای اهداف پژوهشی و پروژه‌های علمی برای مدتی کمتر از یک سال به محدوده شینگن سفر می‌کنند.

    دانشجویانی که قصد گذراندن دوره های آموزشی یا پژوهشی در یکی از کشورهای شینگن را دارند. در این صورت ویزای یک ساله به آنها تعلق می‌گیرد که قابلیت تمدید نیز دارد.

    افرادی که برای کار کردن یا پژوهش در موسسات معتبر به کشورهای شینگن سفر می‌کنند. در این نوع ویزا سوابق شخصی و خانوادگی فرد بررسی می‌شود.

    ورزشکاران، هنرمندان و متخصصانی که برای اشتراک گذاری مهارت خود به محدوده شینگن سفر می‌کنند.

    افرادی که به دلیل ضرورت‌های پزشکی نمی‌توانند منطقه شینگن را ترک کنند.

مهم ترین شرایط گرفتن ویزای شینگن کلیه کشورها

گرفتن ویزای شینگن شرایط خاص و کلی برای تمامی کشورهای حوزه شینگن دارد. قبل از توضیحات و نکات ریز و اعلام مدارک مورد نیاز ویزا اقدام به توضیح مهم ترین شرایط کلی درخواست ویزا می نمایم.

مهم ترین شرایط با شرح مختصر در این قسمت توضیح داده میشود که اگر با دقت به آنها توجه کنید قطعا به تنهایی میتوانید برای خود اقدام کنید. باور کنید این شرایط را با این دقت هیچ شرکتی قبل از عقد قرارداد به شما توضیح نخواهد داد :

شرایط مهم اول:

دوست عزیز همانطور که قبلا هم اشاره کردیم باید هدف سفر شما مشخص باشد. حالا ممکن است از خود سوال کنید که بعد از مشخص کردن باید چه کاری انجام دهیم؟ خوب حالا بعد از تعیین هدف سفر باید بررسی کنید که آیا شرایط لازم برای دریافت این نوع ویزا را بر اساس هدف سفر دارید یا خیر .

به طور مثال اگر تاجر هستید و قصد دارید برای خرید قطعه یا معمله ای بین المللی سفر کنید باید دعوتنامه معتبر کاری از شرکتی که با آن قرار ملاقات کنید دریافت کنید. درغیر این صورت سفارت ممکن اس هدف سفر شما را باور نکرده و شما را ریجکت کند.

شرایط مهم دوم:

حالا باید به فکر پول باشید. سفارت از شما مانده حساب یا همان تمکن مالی درخواست میکند. پس باید به میزان کافی پول در حساب خود داشته باشید تا سفارت مطمئن شود شما هزینه های لازم برای سفر خود را میتوانید متقبل شوید.

در نهایت این کشورها تمایل دارند که توریست ها در کشورشان دست به جیب شوند و پول خرج کنند. پس اگر تمکن مالی قوی ندارید مطمئن باشید که سفارت درخواست شما را رد کرده و شما را ریجکت میکند.

شرایط مهم سوم:

باز هم باید به مسائل مالی برگردیم و به شما اعلام کنیم که سفارت علاوه بر تمکن مالی گردش حساب 4 الی 6 ماهه شما را درخواست مینماید. علت این کار برای این است که بررسی کند که شما از شرایط شغلی و مالی خوبی بهرمند هستید و پرینت گردش حساب شما با نوع شغل و مانده حساب شما همخوانی دارد.

اگر این گردش حساب شما برای افسر سفارت ابهام ایجاد کند قطعا شما را ریجکت خواهند کرد.

شرایط مهم چهارم:

سفارت ها باید قانع بشوند که شما قصد برگشت به کشور و خروج از منطقه شینگن را دارید. یکی از مواردی که به افسر این اطمینان را میدهد داشتن وابستگی عاطفی در ایران میباشد. منظور از وابستگی عافی را با ذکر مثال توضیح میدهیم.

به طور مثال اگر شما یک خانواده 4 نفره هستید شامل پدر ، مادر و 2 تا فرزند بهتر است به جای اقدام خانوادگی برای درخواست ویزا، یک الی دو نفر از اعضای خانواده برای بار اولی که درخواست ویزای شینگن میدهید در ایران بمانند.

این کار شما سفارت را قانع می کند که شما به خاطر عزیزانتان قصد بازگشت به کشور  و ترک خاک شنگن را دارید.

مدارک ویزای شینگن

با توجه به قوانین سفارت کشوری که از طریق آن اقدام اخذ ویزای شینگن می‌کنید، تفاوت‌های جزئی داشته باشد اما به صورت کلی مدارک زیر را باید آماده داشته باشید:

فرم تکمیل شده درخواست ویزای شینگن: برای تکمیل این فرم می‌توانید از خدمات ویزای گروه ویزالند استفاده کنید.

اصل گذرنامه فعلی و گذرنامه‌های قبلی: گذرنامه باید حداقل تا شش ماه پس از تاریخ خروج از منطقه شینگن معتبر باشد. همچنین شما باید گذرنامه‌های قبلی به همراه ویزای الصاق شده در آن را تحویل سفارت دهید.

 دو قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵: عکس‌ها باید دارای پس زمینه سفید باشند، چهره شخص کاملا در آن مشخص باشد و همچنین، بین چهره شخص و عکس ایشان، نباید تفاوت فاحشی دیده شود.

 مدارک شغلی مانند گواهی اشتغال به کار، فیش حقوقی، جواز کسب و …

 مدارک مربوط به تمکن مالی از قبیل گردش حساب و اسناد ملکی: (گردش حساب باید برای ۴ ماهه اخیر باشد وتمکن مالی هم نیز باید به یورو بیان شود)

 بیمه مسافرتی که نمایندهای معتبر در کشور مقصد داشته باشد: (حداقل پوشش بیمه مسافرتی باید ۳۰ هزار یورو باشد و کل مدت زمان اقامت در منطقه شینگن را باید پوشش دهد)

 بلیط رفت و برگشت هواپیما: (برای رزرو بلیط هواپیما، می‌توانید از خدمات ویزای گروه ویزالند استفاده کنید)

 برگه تایید رزرو هتل (برای افرادی که دعوت نامه ندارند): (برای رزرو واچر هتل، می‌توانید از خدمات ویزای گروه ویزالند استفاده کنید)

مراحل اخذ ویزای شینگن

مراحل گرفتن ویزای شینگن در ابتدا بستگی به نوع و هدف شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما قصد سفر توریستی به کشورهای اروپایی را دارید شرایط و مراحل آن با سفر کاری و بیزنسی متفاوت خواهد بود.

پس ابتدا باید هدف سفر خود را مشخص کنید و اگر دعوتنامه دارید آن را هم بررسی کنید سپس اقدام به درخواست ویزا کنید. ویزاگردی به صورت مختصر و مفید این مراحل را برای شما تشریح کرده است :

چه نوع ویزایی باید بگیریم؟

اولین مرحله داشتن شرایط اخذ ویزای شینگن این است که نوع ویزای خود را انتخاب کنید. اگر قصد تحصیل در کشور مقصد را دارید باید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

در صورتی که برای گردش به مقصد می روید هم باید برای اخذ ویزای شینگن توریستی اقدام نمایید.پس مراقب باشید که انواع ویزا را به خوبی بشناسید و به این نکته توجه کنید که برای هر هدف سفی یک نوع ویزا وجود دارد.

برای رفتن به سفارت وقت سفارت نیاز داریم؟

با توجه به نوع ویزایی که برای اخذ آن می خواهید اقدام نمایید، باید وقت سفارت بگیرید. به عنوان مثال برای گرفتن ویزای آلمان ، وقت سفارت آلمان تحصیلی حداقل 36 ماه زمان می برد اما وقت سفارت آلمان توریستی در کمتر از سه ماه قابل اخذ است. در مورد دیگر کشورها نیز این موضوع صادق است.

پس حتما قبل از برنامه ریزی و زمانبندی سفر بررسی کنید که سفارت ها شرایط وقت دهی سختی نداشته باشند زیرا در برخی موارد باید تا 3 الی 4 ماه صبر کنید تا بتوانید به سفارت برای انگشتنگاری ویزای شینگن مراجعه کنید.

آیا مدارک خاصی برای ویزا نیاز دارم؟

در این مرحله باید با توجه به چک لیست سفارت مدارک خود را تهیه کنید. این مدارک باید کامل و بدون نقص باشند. این مدارک را با توجه به وقت سفارت به دست دارالترجمه بسپارید. به این ترتیب سفارت آن را بررسی می کند و پاسخ خود را به شما ابلاغ می کند.

حتما قبل از ترجمه مدارک برای سفارت ها بررسی کنید که مدارکی را کم یا زیاد ترجمه نکنید و متحمل ضرر و زیان نشوید. اگر اطلاعات شما در این زمینه ضعیف است حتما به نزدیکترین دفتر خدمات مسافرتی به محل زندگی خود که مورد تایید می باشند مراجعه کنید و از مشاوره ویزای شینگن و چیدمان مدارک استفاده کنید.

چه زمانی به سفارت مراجعه کنم؟

با کلیه مدارک و البته کل مبلغ صدور ویزا، به سفارت مراجعه کنید. سفارت مدارک را از شما دریافت می کند و پس از آن می توانید به راحتی منتظر پاسخ سفارت بمانید. سفارت در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهد داد. برخی از سفارت ها با توجه به قوانین ممکن است از شما مصاحبه نمایند.

شما در این مرحله با وقت قبلی که در ابتدا توضیح دادیم، به سفارت مراجعه میکنید و با انجام انگشتنگاری ویزای شینگن و تحویل ترجمه مدارک خود خیال خود را آسوده میکنید.

جوابدهی سفارت شینگن چقدر زمان میبرد؟

پس از گذشت دو تا چهار هفته سفارت پاسخی را به شما ابلاغ می کند و شما باید با در دست داشتن برگه رسیدی که روز مصاحبه به شما تحویل داده اند اقدام به گرفتن جواب خود بنمایید. این پاسخ ممکن است مثبت و یا منفی باشد.

در صورتی که پاسخ سفارت به درخواست شما مثبت باشد، می توانید ویزای خود را اخذ کنید در غیر این صورت؛ دو تا چهار ماه بعد با برطرف کردن علت ریجکتی دوباره برای اخذ ویزا اقدام نمایید.

سوالات متداول در مصاحبه

رای آخرین بخش به سراغ سوالات متداول و پرتکراری که در طول مصاحبه با سفارت کشور مقصد از متقاضی پرسیده می‌شود، رفته‌ایم.

 

♦     قصد سفر به کدام کشورهای اتحادیه‌ی شینگن را دارید؟

     آیا از اعضای خانواده، آشنایان، دوستان یا فامیل‌های خود کسی را در کشورهای عضو شینگن دارید؟

♦     هدف از سفرتان چیست؟

     هزینه سفر شما بر عهده‌ی کیست؟

♦     آیا ازدواج کرده‌اید؟ اگر بله، چه مدت است که ازدواج کرده‌اید؟ شغل همسرتان چیست؟

♦     آیا فرزند دارید؟ اگر بله، چند سالشان است و چه می‌کنند؟

♦     اقامتتان برای چه مدت به طول خواهد انجامید؟

     محل اقامتتان کجا خواهد بود؟

     وضعیت سواد و تحصیلی‌تان چگونه است؟

     در چه شرکتی مشغول به کار هستید؟

♦     کار شرکت و خودتان چیست؟

     درآمد و حقوقتان چقدر است؟

     آیا در طول سفرتان، کسی در محل کارتان جایگزین شما خواهد شد؟

     آیا تاکنون به کشورهای دیگر سفر کرده‌اید؟

♦     از کجا مطمئن باشیم که به وطن خود باز خواهید گشت؟

هزینه ویزای شینگن

♦      هزینه ویزای شینگن، بسته به نوع درخواست، سن متقاضی و بعضی موارد دیگر تغییر می‌کند.

      هزینه اخذ ویزای شینگن ترانزیت و کوتاه مدت برای بزرگسالان ۸۰ یورو و هزینه ویزای بلند مدت ۹۰ یورو است.

♦     این مبلغ برای کودکان بین ۶ تا ۱۲سال ۴۰ یورو است.

    دانشمندان و محققان، دیپلمات‌های دارای پاسپورت رسمی و اعضای خانواده کسانی که ملیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند باید مبلغ ۳۵ یورو پرداخت کنند.

♦     هزینه‌ای که برای دریافت ویزا می‌پردازید غیر قابل استرداد است؛ یعنی در صورت رد درخواست به شما پس داده نمی‌شود. این هزینه را باید به صورت نقدی و به صورت ۲۰ یورویی، ۱۰ یورویی و ۵ یورویی پرداخت کنید.

اعتبار ویزای شینگن

مدت اعتبار این نوع ویزا بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. در کل می‌توان گفت ویزای شینگن یک ویزای کوتاه مدت به شمار می‌رود و نوع C یا توریستی آن به مدت ۹۰ روز در هر شش ماه سال اعتبار دارد. با داشتن ویزای نوع A تنها می‌توانید، مدت کوتاهی در فرودگاهی در محدوده شینگن حضور داشته باشید و ویزای نوع B پنج روز اعتبار دارد.

مدت اعتبار ویزای اعتباری منطقه محدود و ویزای ملی بسته به شرایط در زمان صدور مشخص خواهد شد

درخواست پناهندگی با ویزای شینگن

در تعریف صلیب سرخ، پناهنده به شخصی اطلاق می‌شود که در کشور مادری خود شرایط زندگی را نداشته باشد. این تعریف می‌تواند به دلایل جنگ، شرایط سیاسی، شرایط اقتصادی و مواردی از این قبیل باشد. پناهندگی با ویزای شینگن، بدین صورت است که شما پس از اخذ این ویزا به کشور مورد نظر وارد می‌شوید و به دولت آن کشور درخواست پناهندگی خود را با دلایل پناهنده شدن تان ارائه می‌کنید. با توجه به شرایط اخذ ویزای شینگن که در این صفحه ذکر کرده‌ایم، به کسانی ویزای شینگن اعطا می‌شود که در کشور مادری خود دارای شرایط زندگی خوب و قابل قبولی هستند. پس این افراد شرایط پناهنده شدن در کشورهای حوزه شینگن را ندارند.

معتبر ترین و راحت ترین کشور برای ویزای شینگن

برای سفر به برخی از کشورها باید ویزای شینگن را اخذ کرد. اما چه کشورهایی و چرا باید این ویزا را اخذ کرد. تاریخچه ویزای شینگن به سال 1985 یعنی حدود سه دهه پیش باز می گردد. دو کشور آلمان و فرانسه با یکدیگر عهد نامه ای را امضا کردند تا بتوانند به تجارت رونق ببخشند.

بر اساس این عهدنامه دو کشور متعهد شدند تا مرزها را نادیده بگیرند. بر این اساس مردم می توانستند به راحتی و بدون اخذ ویزا از کشور آلمان به فرانسه و برعکس سفر کنند. پس از این با افزایش رونق اقتصادی در این دو کشور، کشورهای دیگر هم به این عهدنامه پیوستند.

این عهدنامه و مرزها به قدری گسترش یافت که در سال 2011 تعداد این کشورها به بیست و شش کشور رسید. این عهدنامه در همین سال در دهکده کوچکی به نام شینگن؛ در کشور لوکزامبورگ به امضا رسید. بر اساس این عهدنامه کلیه شهروندان این کشورها بدون اخذ ویزا می توانند در این بیست و شش کشور تردد کنند.

با بین المللی شدن توافق نامه شینگن مردم دیگر کشورها نیز خواهان ورود به این حوزه شدند. به این ترتیب با ارائه معتبرترین ویزای شینگن به مردم دیگر کشورها دروازه های کشورهای این حوزه به روی مردم باز شد. راحت ترین کشور برای ویزای شینگن به شهروندان دیگر کشورها این امکان را می دهد تا به راحتی بتوانند به این کشور سفر کنند.

در حقیقت شهروندان کشورهای دیگر با اخذ ویزای یکی از کشورهای این حوزه می توانند به کشورهای دیگر این حوزه هم سفر کنند. البته قوانین کنترل کننده ای در این باره وجود دارد که با توجه به قوانین کشورها متفاوت است. اگر می خواهید از بی نظیرترین کشورهای جهان دیدن کنید، ویزای شینگن به شما این امکان را خواهد داد.

ارزیابی رایگان