انواع روش های مهاجرتی

انواع روش های مهاجرتی که برای اکثر کشور ها کاربرد دارند و اجرایی هستند

مهاجرت یکی از مهم ترین تصمیمات در زندگی هر شخص به شمار میرود، که اگر این تصمیم بدون آگاهی کامل و تحقیقات یا اصطلاحا (با چشم باز) انجام نشود، میتواند تبعات جبران ناپذیری را برای شخص و خانواده اش به بار آورد.

سوالی که قبل از مهاجرت ذهن بسیاری از افراد را مشغول میکند؛یافتن بهترینِ روش مهاجرت با توجه به شرایط و خواسته های آنان است.

در ابتدا هدف خود را از مهاجرت مشخص کنید!

هدفمند به دنبالِ بهترین روش برای مهاجرت بگردید‌.

ما در این مطلب سعی بر این داریم که مهاجرت را به زبان ساده از پایه شرح داده و انواع آن را به شما همراهان عزیز معرفی کنیم.

خب در مرحله اول به معرفی روش های موجود میپردازیم

تفاوت ویزا،اقامت و تابعیت درمهاجرت

الف)ویزا:

ویزا برای مدتی مشخص و برای هدفی خاص صادر میشود.برای مثال ویزای تحصیلی به شما اجازه می دهد برای مدتی مشخص و با هدف تحصیل در کشوری مشخص اقامت داشته باشید و پس از پایانِ مدتِ آن باید به کشور خود بازگردید مگر اینکه نوعِ ویزای خود را تغییر دهید.

ب)اقامت:

با برخی روش ها میتوان از ابتدا کارت اقامت(شهروندی) موقت را اخذ کرد.

بطور معمول پس از گذشتِ ۵ سال از اخذ اقامتِ موقت(TRP)؛میتوانید درخواستِ اقامت دائم(PR)را دهید.

شما با داشتنِ اقامتِ یک کشور از تمامی حقوق شهروندیِ ان کشور بهره مند میشوید‌ و می توانید از تسهیلاتِ بانکی بهره مند شوید ،تحصیل رایگان داشته باشید و مالک خودرو و خانه شوید.

نکته ی بسیار مهم درباره ی داشتنِ اقامتِ یک کشور حوزه ی شنگن؛قابلیت داشتنِ حقوق شهروندی در تمام کشور های حوزه ی شنگن است.

برای مثال شما اگر اقامتِ کشور آلمان را داشته باشید؛میتوانید در اتریش هم تحصیل کنید یا تسهیلات بانکی دریافت کنید و یا زندگی کنید.

ج)تابعیت:

بعد از گذشت مدتی معین از اقامتِ دائم(حدود ۳ تا ۵ سال)شما میتوانید برای داشتنِ پاسپورت اقدام کنید.

معمولا برای داشتنِ پاسپورت باید تاریخ،موقعیت جغرافیایی،قوانین مدنی و زبان آن کشور را امتحان دهید.و اگر قبول نشدید میتوانید چندین بار آزمون را تکرار کنید.

جمع بندی نهایی درباره ی این نکنه:

اخذ ویزا هزینه ی کمتری دارد و احتمالِ دریافت آن به صلاحیت های فردی شخص مثل سن،میزان تحصیلات،سطح زبان و … بستگی دارد.

افرادی که به دنبال شانس قبولی بالاتری هستند،باید به دنبال روش هایی باشند که از ابتدا به آنان اقامت موقت میدهند.

مهاجرت تحصیلی

یکی از رایج ترین مسیر ها برای مهاجرت به خارج از کشور روش تحصیلی می باشد، در این روش شخص با رعایت کردن حداقل شرایط مورد نیاز میتواند پذیرش دانشگاه را اخذ کرده و برای گرفتن ویزا اقدام نماید.

این شرایط برای اخذ پذیرش در هر کشور و در هر مقطع تحصیلی متفاوت است، یکی از مهم ترین این فاکتورها سن شخص برای اخذ پذیرش میباشد که حداکثر آن برای مقطع کارشناسی 25 ، برای مقطع کارشناسی ارشد 30 و برای مقطع دکترا 37 سال می باشد.

دیگر فاکتور مهم برای انجام این مسیر مهاجرتی سطح آشنایی شخص به زبان انگلیسی و تسلط وی به زبان رسمی آن کشور میباشد.

البته مهاجرت تحصیلی فقط به اخذ پذیرش دانشگاه در دوره های تحصیلی دانشگاهی محدود نمیشود و شخص متقاضی با ثبت نام در دوره های زبان یا دوره های کوتاه مدت فنی در بعضی کشور ها هم میتواند از این روش مهاجرتی استفاده کرده و سودمند شود.

البته مجدد تاکید میشود که این شرایط برای هرکشور می تواند متفاوت باشد.

مهاجرت کاری

مهاجرت از طریق کار به یکی دیگر از روش های پرطرفدار مهاجرتی میان ما ایرانیان تبدیل شده است.

مهاجرت کاری برای اشخاصی که سطح دانش بالا،مهارت و آشنایی نسبی به زبان دارند طراحی شده است.

مهم ترین فاکتور برای انتخاب کشور مقصد در روش مهاجرت کاری نرخ بیکاری پایین و زمان تبدیل ویزای کاری شما به شهروندی و تابعیت می باشد که در کشور های اروپایی،کانادا و استرالیا شرایط مناسبی برای اشخاص در این فاکتور مهم در نظر گرفته شده است.

مهاجرت از طریق کار هم انواع خود را دارد مانند ویزای جستجوی کار که شخص با درخواست از سفارت ویزای مدت دار دریافت کرده و برای پیدا کردن شغل به کشور مقصد رفته بعد و از یافتن شغل متناسب میتواند نوع ویزای خود را از جستجوی کار به ویزای کاری تغییر دهد.

روش دیگری که زیر مجموعه ویزا های کاری قرار میگیرد مهاجرت از طریق پیشنهاد شغلی انجام می باشد و شخص مقاضی میتواند شغلش را از طریق کاریابی ها از داخل ایران پیداکرده و با درخواستی که کارفرما تحت عنوان جاب آفر یا پیشنهاد شغلی ارسال میکند  برای اخذ ویزا اقدام نماید.

در مسیر های مهاجرتی کاری هم معیار های مهمی برای شخص کارجو وجود دارد که در ادامه به مهمترین فاکتور های مورد نیاز میپردازیم.

اصلی ترین این فاکتور ها مدرک تحصیلی می باشد، البته نوع رشته تحصیلی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و می باست رشته تحصیلی شخص در لیست رشته های مورد نیاز کشور مقصد باشد. البته این لیست برای همه کشور ها با توجه به در خواست کار و نوع پوزیشن های کاری موجود و خالی سالیانه با تغیرات زیادی رو به رو میشود و شانس افراد هرساله برای انجام این پروسه مهاجرتی بیشتر میشود.

سابقه کاری،سطح زبان و سن دیگر فاکتور های اصلی برای انجام این پروسه می باشد.

* شخصی که سابقه کاری غیر مرتبط به تحصیل خود دارد عملا امکان انجام این برنامه مهاجرتی را ندارد.

سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های مرسوم مهاجرتی سرمایه گذاری و خرید اقامت دائم یک کشور بود، که البته به تازگی اکثریت کشور ها این روش را بسته و مسیر های کارآفرینی و استارت آپ را راه اندازی کرده اند که به رشد اقتصادی و اشتغال زایی در آن کشور هم کمک بسیار زیادی می کند.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری هم مانند مابقی مسیر های مهاجرتی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

انواع روش های سرمایه گذاری اعم است از: خود حمایتی و تمکن مالی ،خرید ملک ،ثبت شرکت ،کارآفرینی ،استارت آپ، خرید اوراق قرضه و …. . که البته انجام این روش ها در کشور ها و حتی ایالت های مختلف ،متفاوت و نوع ویزا و اقامت شخص هم حاصل تغییر می باشد.

برای مثال خرید ملک در کشور هایی مانند کانادا، آلمان ،استرالیا و… هیچ ضمانتی برای رسیدن شخص به اقامت دائم ایجاد نمی کند و حتی در برخی از ایالت ها شخص بدون داشتن شهروندی و یا تابعیت حق اقدام برای خرید ملک را ندارد.

مالیات، تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی، نرخ تورم، ریسک مصادره اموال و… از مهم ترین شاخصه ها برای انتخاب و تعیین کشور و محل سرمایه گذاری شما می باشد.

این مسیر برای افرادی که از تمکن و پشتوانه مالی بالایی برخوردار هستند مناسب می باشد که  میتوانند از نوع به کارگیری و یا نمایش سرمایه خود برای مهاجرت اقدام نمایند.

در این روش سن از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و فاکتور اصلی سرمایه و تمکن مالی شخص می باشد.

در برخی از کشور ها آشنایی به زبان رسمی کشور در سطوح پایین الزامی می باشد.

ثبت شرکت

ثبت شرکت برای راه اندازی تجارت بین المللی ودر انتها رسیدن به اقامت دائم در یک کشور ثانویه انجام می پذیرد

ثبت شرکت نیز مانند موارد بالا از روش های متنوعی برخوردار می باشد.

برای مثال چند مورد از طرق ثبت شرکت میتوان از شعبه های دفاتر خارجی، تاجر منحصر به فرد شریک تجاری و…. نام برد.

یکی از روش ها برای رسیدن به اقامت دائم در یک کشور ثبت شرکت می باشد، از طریق راه اندازی کسب وکار  فعال و انجام معاملات و ایجاد گردش مالی در شرکت به ثبت رسیده میتوان در ابتدا به اقامت موقت و سپس دائم دست یافت.

در اروپا نرخ مالیات که حدودا 23 درصد می باشد باعث شده تا تجار و سرمایه گذاران بسیاری را برای انجام فرایند ثبت شرکت به خود جذب کند.

از مزایای ثبت شرکت در کشور ثانویه میتوان به:

    اخذ اقامت دائم برای شخص و خانواده اش از طریق ثبت شرکت

    دور زدن تحریم های موجود

    افتتاح حساب بانکی در بانک های بین المللی

    استفاده از معافیت های مالیاتی

    مدیریت منابع ونیروی انسانی گسترده

     ورود به بازار های بین المللی

    آشنایی با روش های متنوع در تولید و ارائه

اشاره کرد.

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش های مهاجرت، مهاجرت از طریق ازدواج می باشد.

در این روش مهاجرتی بدیهی ترین شاخصه شهروندی و تابعیت یکی از زوجین می باشد، البته تنها این کافی نیست و توانایی مالی شخصی که تابعیت دارد مبنی بر اینکه توانایی انجام هزینه های زندگی مشترک را دارد باید به تایید دولت برسد.

برای اخذ ویزا می بایست ازدواج به صورت قانونی و ثبتی بوده و شرایط وابستگی احساسی بین زوجین و صحت رابطه نیز اثبات و تایید شود.

نوع ویزای ازدواج در کشور های مختلف متفاوت است وعموما در ابتدا ویزای مدت دار 6 ماهه یا یک ساله صادر شده و با تمدید در انتها به اقامت دائم ختم می شود.

توجه داشته باشید از شاخصه های مهم برای رسیدن به اقامت دائم در این نوع ویزا تسلط به زبان و آشنایی به آداب و رسوم آن کشور دارد.

مهاجرت از طریق پناهندگی

قبل از هر چیز لازم به ذکر می باشد موسسه حقوقی ویزانو هیچ فعالیتی در این حوزه مهاجرتی را انجام نخواهد داد و این بخش از مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی خدمت شما عزیزان می باشد.

اشخاصی ک آشنایی کامل به روش هی مهاجرتی موجود ندارند در زمره افرادی میباشند که این روش منسوخ شده مهاجرتی را انتخاب می نمایند.

تیم کارشناسان مهاجرتی ویزانو در تلاشند برای تمامی افراد با هر شرایطی مسیر قانونی مهاجرتی را فراهم آورند.

در روش مهاجرتی پناهندگی خطرات بسیاری برای متقاضیان در کمین است خطراتی اعم از جانی، مالی ، روحی و… .

البته کشور های عضو کنوانسیون ژنو  شرایطی مانند تامین محل سکونت، خوراک و پوشاک را برای پناهجو فراهم می آورد.

شخص پناهجو در سطح جامعه و دولت به عنوان سربار شناخته شده و در خطر شکست عزت نفس می باشد.

مهاجرت از طریق تولد فرزند

مهاجرت از طریق تولد فرزند در کانادا ، آمریکا و… که هنوز از قانون خاکی پیروی میکنند به دریافت پاسپورت متولد و خانواده آن می انجامد، ولی در باقی کشور ها که قانون خون در آنها حکم فرما می باشد می ایست یکی از والدین تابعیت آن کشور را دارا باشد مانند: آلمان، انگلستان و…

ارزیابی رایگان