تحصیل در ایتالیا

کشور ایتالیا از سطح علمی بالایی برخوردار است و فارغ‌‌التحصیلان رشته‌های مختلف در این کشور در بازار کار جهانی از اعتبار خوبی برخوردارند و می‌توانند در شغلی پر درآمد مشغول به کار شوند. از طرفی امکان اقامت و کار بعد از فارغ‌التحصیلی در ایتالیا وجود دارد. شرایط زندگی دانشجویی در این کشور به گونه‌ای است که خارج از حد توان است. تمامی این موارد باعث می‌شود بسیاری از دانشجویان، کشور ایتالیا را به عنوان مقصد خود برای تحصیل انتخاب کنند.
بررسی این موارد به صورت جزئی‌تر در قسمت‌های بعدی انجام می‌شود. دانشگاه‌های ایتالیا از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده سالانه افراد زیادی در سرتاسر جهان علاقه‌مند به مهاجرت به ایتالیا جهت تحصیل در ایتالیا می‌توانید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تحصیل کنید.
در صورتی که مشتاق به ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی هستید ، قبل از درخواست ویزای تحصیلی از ایتالیا ابتدا شما نیازمند گذراندن دوره های زبان ایتالیایی و گرفتن نمره قبولی در آزمون Esterni که توسط مدرسه ایتالیایی در تهران “پیترو دلا واله” برگزار می شود، خواهید بود. این امتحانات بهمن هر سال برگزار شده و دانشجو با خواندن کتاب 1 و 2 Espresso و کسب حداقل نمره ۱۶۰ از ۲۰۰ نمره می‌تواند برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام نماید.

ویزای تحصیلی ایتالیا

برای اعزام دانشجو به ایتالیا دانشجوهای ایرانی باید زمان بیشتری را برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا اختصاص دهند. بلافاصله پس از اخذ پذیرش و ثبت­ نام در دانشگاه مورد نظر، می­ توان برای ویزای ملی نوع D ایتالیا درخواست داد. باید حداقل 3 ماه پیش از آغاز برنامه دوره دانشگاه برای این کار اقدام کرد.
در ابتدا باید مدارک را ارائه داده و امور مربوط به بیومتریک انجام شود. ممکن است دانشجوهای ایرانی در طول فرایند درخواست ویزا ملزم به انجام بیومتریک شوند. بیومتریک اساسا، شناسایی بیشتر (مانند اثر انگشت و تصاویر متقاضی) است که کشورها در راستای اهداف امنیتی از آن ها استفاده می­ کنند. فرد در طول فرایند درخواست باید در یک مصاحبه ویزا شرکت نماید. با اخذ این ویزا می­ توان در تمام مدت دوره تحصیل اقامت داشت و هر ساله ویزا را تجدید کرد.
مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی:
علاوه بر مدارکی که برای پذیرش باید ارائه دهید برای ویزای تحصیلی ایتالیا نیز مدارک زیر لازم است. این مدارک به صورت کلی شامل موارد زیر می باشد:
     فرم درخواست ویزای تحصیلی + 2 عکس
♦     ترجمه شناسنامه به زبان ایتالیایی
♦     ترجمه مدارک تحصیلی (مدارک مقطع قبلی)
♦     مدرک زبان
     یک کپی از بلیط هواپیما یا رزرو آن برای درخواست دهنده
     رزرو هتل در شهری که دانشگاه شما در آن قرار دارد، برای درخواست دهنده (برای حداقل ده روز اول اقامت)
     گردش حساب بانکی ( پرینت سه ماهه)
     کپی نامه پذیرش در دوره تحصیلی
     رزرو بلیط هواپیما
     نامه پذیرش تحصیلی با کپی
     انگیزه نامه جهت پذیرش و ویزا (استادی پلن)
     مبلغ 50€ (یورو) جهت مصاحبه که سفارت پرداخت می شود.

اخذ پذیرش لیسانس و فوق لیسانس

دوره لیسانس در ایتالیا یک دوره 3 ساله است.تحصیل درمقطع لیسانس دانشگاه‌های ایتالیا به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است.ادامه تحصیل درتمامی رشته‌های تحصیلی (بدون محدودیت در رشته انتتخابی) ازطریق یادگیری زبان ایتالیایی امکان پذیر است.
خوشبختانه علاوه بر دوره‌های ایتالیایی زبان، تعداد زیادی از دوره‌ها به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا ارائه می‌شود، که می‌تواند پاسخگوی نیاز متقاضیان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا باشد.
امکان تحصیل در مقطع فوق لیسانس در ایتالیا وجود دارد و مرسوم است. دانشگاه‌های این کشور دارای رشته‌های متنوع هستند و بسیاری از رشته‌ها در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.
بهترین زمان جهت اقدام برای اخذ پذیرش مقطع فوق لیسانس دانشگاه‌های ایتالیا، حین تحصیل در مقطع لیسانس است، که شما پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بتوانید بلافاصله ادامه تحصیل خود را در مقطع بالاتر پیگیری نمایید. برای اخذ پذیرش می‌توان پس از فارغ‌التحصیلی یا حین تحصیل در مقطع لیسانس (با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل) اقدام نمود.

دانشگاه های برتر ایتالیا

دانشگاه بلونیا
این دانشگاه دومین دانشگاه معتبر کشور ایتالیا است و می توان گفت قدیمی ترین دانشگاه در سطح جهان است. پس از تحقیقات عمده و گسترده ای که در سال ۲۰۰۰ توسط گروهی از مورخان انجام شد مشخص شد که سال تاسیس دانشگاه بلونیا در سال ۱۰۸۸ میلادی یعنی بالغ بر ۹۲۰ سال قبل است. این قدمت تاریخی رویایی است و فقط می توان بهت زده ولع بیشتری برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه داشت. بیهوده نیست که شعار دانشگاه بلونیا مادر تمام مطالعات است. این دانشگاه شامل ۳۳ دپارتمان، ۱۱۰ دانشکده و ۱۲ مرکز تحقیقاتی بزرگ است. دانشگاه ۸۲ هزار نفری بلونیا واقع در کشور ایتالیا دارای ۵ پردیس است که از کیفیت بالای آموزشی و اساتید بین المللی برخوردار است.

دانشگاه تورورگاتا
این دانشگاه جز بهترین دانشگاه های ایتالیا است که در سال ۱۹۸۲ در شهر روم تاسیس شده است حدود ۴۴ هزار دانشجو در مقاطع مختلف دارد که به زبان های انگلیسی و ایتالیایی مشغول به تحصیل اند. این دانشگاه بیمارستانی دارد که می توان گفت یکی از بهترین و با کیفیت ترین بیمارستان های کشور ایتالیا است. دانشگاه ترورگاتا با داشتن مراکز تحقیقاتی بزرگ و انجمن های ملی در این زمینه از سیستم آموزشی بی نظیر و با کیفیتی در سطح اروپا برخوردار است.

دانشگاه فلورانس
اگر به تاریخ ایتالیا علاقه مندید، می توان گفت این دانشگاه بهترین گزینه برای تحصیل در ایتالیا است. به خاطر وجود باغ های گیاه شناسی، استخوان های دایناسورها و فسیل های باقی مانده از منطقه توسکان. این دانشگاه در سال ۱۳۲۱در خانه ی یکی از قدمی ترین موزه های طبیعی تاسیس شده است. لازم به ذکر است زبان ایتالیایی در کل دانشگاه چه برای تدریس و حتی زبان سایت دانشگاه موج می زند و شما برای تحصیل در این دانشگاه لاجرم باید زبان ایتالیایی بلد باشید.

دانشگاه رم
دانشگاه روم در ایتالیا به خاطر همکاری با ۴۰۰ مدرسه در جهان هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی دارد. این دانشگاه از جمله اولین دانشگاه های ایتالیا است که رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس ارائه داد. برنامه های متعددی به زبان انگلیسی دارد. این دانشگاه امکانات فوق العاده ای برای دانشجویان دارا ست که از جمله ی آن برگزاری دوره های زبان، باشگاه های ورزشی و تاتر و همین طور راهنمایی هایی برای تدریس خصوصی، استفاده از سیستم حمل و نقل رایگان، محل های تعریف شده برای رفاه دانشجویان مثل کافه و کتابخانه و نانوایی و امکانات ورزشی، مراکز فرهنگی و همینطور امکاناتی همسو با تکنولوژی و امکانات دیگر در اختیار دانشجویان قرار داده است.

اعتبار دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا اعتبار علمی خوبی در سطح جهان دارند و از این رو تحصیل در این دانشگاه‌ها به یافتن شغل مناسب در بسیاری از کشورهای دنیا کمک می‌کند. در آخرین آمارهای ارائه شده، 30 دانشگاه در کشور ایتالیا در بین 900 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و تعدادی از آن‌ها از جایگاه‌های خوبی در این لیست برخوردارند.
اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا تنها به چند رشته محدود نمی‌شود. در دانشگاه‌های این کشور رشته‌های متنوعی با کیفیت مناسب و استانداردهای روز جهانی ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از این رشته‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

خوابگاه در ایتالیا

خوابگاه‌ها کم هزینه‌ترین محل برای اقامت دانشجویان در کشور ایتالیا هستند. این خوابگاه‌ها که وابسته به دانشگاه‌ها هستند، معمولا در محوطه‌ی دانشگاه یا محلی نزدیک به آن قرار دارند. امکانات این خوابگاه‌ها شامل بوفه‌ی 24 ساعته، سالن مطالعه، سالن کامپیوتر، اینترنت، امکانات ورزشی و امکانات بهداشتی مانند رخت‌شوی خانه، انبار و… است.
خوابگاه‌های خصوصی دانشجویی
این خوابگاه‌ها وابسته به دانشگاه نیستند و به همین دلیل هزینه‌های بیشتری را در بر می‌گیرند. اتاق‌های این خوابگاه‌ها یک یا دو تخته هستند و دارای سرویس‌های مشترک و یا مستقل در هر طبقه هستند. ساختمان‌های خوابگاه‌های خصوصی دانشجویی معمولاً به صورت آپارتمانی است.
سوئیت‌ها و آپارتمان‌های اختصاصی
برای پیدا کردن این دسته از اقامتگاه‌ها باید از طریق آژانس‌های املاک اقدام نمایید. این مسکن‌ها معمولاً به صورت مبله و فول امکانات ارائه می‌شوند و طبیعتاً نسبت به دو مورد قبلی هزینه‌ی بیشتری نیاز دارد. نرخ اجاره بین شهرهای مختلف کشور ایتالیا متفاوت است.چنانچه پیش از مشخص شدن تکلیف خوابگاه دائمی خود، نیاز به اسکان داشته باشید؛ می‌توانید در هتل‌های مختلف شهرهای ایتالیا بمانید.

بورسیه تحصیلی در ایتالیا

بورسیه‌ی تحصیلی به دانشجویان کارشناسی بر اساس میزان درخواست و بررسی نیازهای آن‌ها و با در نظر گرفتن نمره‌ی زبان و معدل آن‌ها اعطا می‌شود. و لازم به ذکر است در مقطع لیسانس نیاز به مدرک پیش دانشگاهی دارد. دانشجویان پس از گذراندن دو ترم اولیه‌ی تحصیل و مشخص شدن سطح علمی‌شان، می‌توانند اقدام به درخواست برای بورسیه‌ی تحصیلی نمایند.
شرایط بورسیه برای دانشجویان مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا وابسته به رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل آن‌ها متفاوت است. از این رو بهتر است شرایط را به صورت اختصاصی بررسی کنید.
دانشجویان مقاطع بالاتر می‌توانند درخواست بورسیه تحصیلی خود را همراه با درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های ایتالیا ارسال نمایند. دانشگاه با بررسی شرایط و رزومه‌ی دانشجو مبلغ بورسیه را تعیین می‌کند.
انواع بورسیه‌های تحصیلی در کشور ایتالیا به دو دسته‌ی بورسیه‌های دانشگاهی و بورسیه‌های استانی تقسیم‌بندی می‌شود. تسلط حداقلی بر زبان ایتالیایی در دریافت بورسیه‌های استانی تأثیر به سزایی خواهد داشت. برای دریافت بورسیه‌های دانشگاهی، اساتید مربوطه رزومه‌ی شما را به طور کامل بررسی خواهند کرد و مبلغ بورسیه‌های تحصیلی برای شما مشخص خواهد شد.

مجوز کار دانشجویی مشاغل دانشجویی در ایتالیا

دانشجویان ایتالیایی به طور قانونی می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. معمولاً دانشجویان برای افزایش مهارت و تجربه‌ی کاری در ایتالیا مشغول به کار می‌شوند. البته شرایط کار کردن برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا مانند دانشجویان ایرانی سخت‌تر می‌شود. آن‌ها نمی‌توانند بیش از بیست ساعت در هفته کار کنند، اجازه‌ی کار در تعطیلات را ندارد و نمی‌توانند در یک حرفه‌ی شخصی به فعالیت بپردازند.
در مورد کار دانشجویی در ایتالیا دو نکته وجود دارد که لازم است پیش از سفر از آن‌ها اطلاع داشته باشید. نکته‌ی اول این‌ است که کار پاره وقت دانشجویی که دانشجویان بین‌الملل مجاز به انجام آن هستند، معمولاً کفاف تمام خرج‌های زندگی دانشجویی را نمی‌دهد و تنها یک کمک هزینه‌ برای شما خواهد بود؛ به همین دلیل شما برای تحصیل در کشور ایتالیا به یک پشتوانه‌ی مالی نیاز دارید. نکته‌ی دوم این است که نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از ورود به ایتالیا بتوانید کار پیدا کنید. لازم است ترم‌های اولیه‌ی خود را بگذرانید و پس از آشنایی با محیط، بفهمید کجا باید دنبال چه کارهایی باشید.

دانشجویان بین‌المللی در تمام کشورهای خارجی معمولاً برای تأمین تمام یا بخشی از هزینه‌ی تحصیل خود اقدام به انجام کارهای دانشجویی می‌کنند. تدریس دانشجویان و دانش‌آموزان، تدریس زبان انگلیسی، مراقبت از سالمندان و کودکان، مترجم و کار در برخی از هتل‌ها فرصت‌های کار موجود برای دانشجویان کشور ایتالیا هستند. همچنین در فصل تابستان بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها به خصوص در شهرهای رم و میلان به دنبال کارکنان غیر ایتالیایی هستند.

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان