مقدمه

تحصیل در چین از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. هنگامی که دانشجویان تصمیم به تحصیل در کشورهای خارجی می‌گیرند، بیشتر، کشورهای اروپایی و آمریکا را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها از این نکته غافلند که آسیای شرقی دارای کشورهایی با امکانات زیاد و هزینه کم، برای تحصیل است. چین، کشوری پر‌جمعیت است که سیستم آموزشی و اقتصادی قدرتمندی دارد و به‌دلیل بالا بودن سطح علم، یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های محصولات مختلف در جهان است.
دانشگاه‌های چین در بین بسیاری از دانشجویان بین‌المللی محبوب هستند؛ چرا‌که علاوه بر بالا بودن سطح علمی دانشگاه، هزینه‌ی زیادی هم ندارند. چین، یکی از قطب‌های اقتصادی دنیاست و به‌همین‌دلیل شما می‌توانید از موقعیت شغلی خوبی پس از فارغ‌‌التحصیلی در آن‌جا بهره‌مند شوید. دانشگاه‌های چین، از لحاظ موقعیت و اعتبار در رنکینگ جهانی، وضعیت مناسبی دارند و افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های چین

پیش از اخذ ویزای تحصیلی چین، دانشجو باید نسبت به دانشگاه و رشته مورد نظر خود تحقیقات لازم را انجام دهد. لازم به ذکر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی در غالب موارد تسلط به زبان چینی و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها ضروری است. ویزای تحصیلی چین یکی از مراحلی است که پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه چینی مورد نظر و پیش از ورود به این کشور باید برای اخذ آن اقدام نمود. از آن جایی که برخی از کشورهای دنیا از جمله اسپانیا و ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به سختی برای ایرانی ها ویزا صادر می کنند این نگرانی در خصوص ویزای چین نیز ممکن است برای افراد پیش آید. در این راستا لازم به ذکر است که خوشبختانه چین در گروه کشورهایی قرار می گیرد که سختگیری های زیادی اعمال نمی کند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی چین

پس از این که فرد موفق شد پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را اخذ نماید باید به منظور دریافت ویزا اقدام کند. به منظور اخذ ویزای تحصیلی چین مدارک متعددی باید به سفارت ارائه گردد که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

     عکس پاسپورتی
     کپی برابر اصل پاسپورت
     ترجمه رسمی مدارک شناسایی یعنی کارت ملی و شناسنامه به زبان انگلیسی
     گواهی سلامت یا اصطلاحا Health certificate
     گواهی عدم سوءپیشینه کیفری که اثبات نماید فرد تا به حال مرتکب جرمی در ایران یا سایر کشورها نشده است.
     مدرک زبان انگلیسی یا چینی
     ضمانتنامه ای که باید توسط والدین یا سرپرست دانشجو امضا شده باشد مبنی بر این که فرد یادشده مسئولیت پذیری دانشجو را جهت تبعیت از قوانین کشور چین و دانشگاه مربوطه ضمانت می نماید.
     گواهی تمکن مالی که ثابت کند فرد می تواند هزینه تحصیل و زندگی خود در چین را پرداخت نماید (پیش پرداخت یک سال جلوتر شهریه دانشگاه می تواند شانس اخذ ویزا را بالاتر ببرد)
     فرم تکمیل شده
♦     نامه پذیرش دانشگاه در چین
     فرم JW201 یا JW202 که تنها برای متقاضیان ویزای X1 ضروری است.
     هزینه بررسی مدارک ویزایی یا اصطلاحا visa fee

انواع ویزای تحصیلی چین

ویزای تحصیلی چین که به عنوان ویزای X شناخته می شود 2 نوع است:

X1 visa: برای دوره های تحصیلی بلند مدت بیش از 180 روز
X2 visa: برای دوره های تحصیلی کوتاه مدت 180 روز یا کمتر

همان طور که در بالا ذکر شد کسانی که قصد ویزای X1 را دارند باید فرم JW201 یا JW2020 را دریافت کنند؛ در واقع فرم JW201 برای دانشجویان بین المللی است که از دولت چین یا موسسات مربوطه بورسیه تحصیلی اخذ کرده اند در حالی که فرم JW202 برای گروهی از دانشجویان است که خود هزینه های تحصیل خود را پرداخت می نمایند. نکته بسیار مهم نداشتن اجازه کار برای دانشجویان دارنده ویزای X است؛ البته آن ها می توانند به کار پاره وقت یا کارآموزی خارج از دانشگاه مشغول شوند منتهی لازم است از قبل مجوز مربوطه را اخذ کنند وگرنه حتی ممکن است از دانشگاه اخراج شوند.

دانشگاه های برتر چین

دانشگاه پکن
این دانشگاه یکی از معتبرترین وبزرگترین دانشگاه‌های چین است و در سال ۱۸۹۸ آغاز تأسیس شده است. دانشگاه پکن که نخستین دانشگاه چین محسوب می‌شود، دارای کلیه‌ی مقاطع تحصیلی و دوره‌های مختلف است. تنوع رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه بسیار بالا است و رشته‌های این دانشگاه، به دو زبان چینی و انگلیسی ارائه می‌شوند .در واقع دانشگاه پکن نخستین دانشگاه ملی چین در تاریخ این کشور است. دانشگاه پکن 31دانشکده دارد که در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند و از چهارده بخش تشکیل شده است. در مقطع کارشناسی ۱۰۱ رشته، در مقطع کارشناسی ارشد ۲۲۴ رشته و در دوره دکترا ۲۰۲ رشته در این دانشگاه ارائه می‌شود. وجود بیش از حدود ۴۰۰۰ دانشجو از ۸۰ کشور جهان در این دانشگاه در سال‌های اخیر نشان دهنده‌ی اعتبار علمی و جایگاه بالای آن در سطح بین‌المللی است.

دانشگاه شین هوآ
این دانشگاه نیز در شهر پکن قرار دارد. در این دانشگاه ۳۵ رشته در دوره‌ی کارشناسی و در کارشناسی ارشد ۸۴ رشته، و ۶۴ رشته در دوره دکترا ارائه می‌شود. از این تعداد رشته تنها ۱۰ رشته تحصیلی در دوره‌ی کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌گردد. دانشگاه شین هوآ از زمان شروع رده بندی، هر ساله در رده بندی دانشگاه‌های QS ، در جایگاه برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. هدف این دانشگاه «آموزش دانشجویان با صداقت» است و پیرو شعار «عزت نفس و تعهد اجتماعی» می‌باشد.

دانشگاه پکینگ
این دانشگاه طی چندین سال متوالی در رتبه‌ی دوم رنک‌بندی بریکس قرار گرفته است و دارای جایگاه نهم در بین دانشگاه‌های برتر آسیا می‌باشد. شهرت آکادمیک و کارفرمایی دو مورد از ملاک‌های بررسی در رنک‌بندی بریکس هستند. دانشگاه پکنیگ دارای این دو ویژگی است و به همین دلیل در رتبه‌ی دوم دانشگاه‌های برتر و پس از دانشگاه شین هوآ قرار گرفته است. دانشگاه پکینگ در شهر پکن واقع شده است. دانشگاه پکینگ برای ۳۶ موضوع، در رده‌بندی بین‌المللی قرار گرفت و در رشته‌های آناتومی و فیزیولوژی، هنر و معماری، تجارت و مدیریت، زبان و ادبیات انگلیسی، جغرافیا، زبان‌های مدرن، علم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر در رده‌های بالای جهانی قرار گرفت.

دانشگاه علوم فناوری چین
این دانشگاه در رده چهارم رتبه‌بندی بریکس و رده بیست و سوم آسیا جای دارد. این دانشگاه در شهر هفئی، واقع در غرب چین قرار گرفته است. این دانشگاه به منظور بهبود اقتصاد، دفاع تاسیسات زیربنایی و آموزش علم و فناوری تأسیس شده است. دانشگاه علوم و فناوری چین تنها دانشگاهی است که دو آزمایشگاه ملی چین را اداره می‌کند. این دانشگاه سابقه‌ی خوبی در ارائه‌ی پژوهش‌ها و مقالات در زمینه‌های مختلف دارد. دانشگاه علم و فناوری چین برای رشته‌های علوم مواد، علم کامپیوتر، شیمی، فیزیک، مهندسی الکتریک و مکانیک در میان ۱۰۰ جایگاه برتر قرار گرفته است.

دانشگاه ووهان
این دانشگاه در سال ۱۸۹۳ در ووهان، بزرگترین شهر در چین مرکزی تاسیس شد ودر سال‌های اخیر در جایگاه پانزدهم رتبه‌بندی بریکس و چهل و دوم آسیا جای دارد. در این دانشگاه که توسط وزارت آموزش و پرورش چین اداره می‌شود، حدود ۳۱.۸۸۶ دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه به دلیل داشتن یکی از زیباترین پردیس‌های کشور که ترکیبی از معماری شرقی و غربی است، در بین دانشگاه‌های کشور چین شهرت دارد. دانشگاه ووهان برای ۲۰ رشته در میان برترین‌های جهان قرار دارد و در ارائه‌ی رشته‌های دندانپزشکی و مهندسی معدن و مواد معدنی در میان ۵۰ جایگاه برتر جهانی قرار گرفته است.

شرایط اخذ پذیرش لیسانس و فوق لیسانس درچین

طول دوران تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور چین چهار سال است. رشته‌های مختلف در این مقطع و در بسیاری از دانشگاه‌های چین، به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، لازم است که پیش از ثبت درخواست پذیرش، زبان تدریس رشته‌ی مورد نظر در دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید. کشور چین از معدود کشورهایی است که ارائه‌ی مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها نیاز ندارد و صرفاً به عنوان یک امتیاز مثبت برای بورسیه‌های تحصیلی محسوب می‌شود؛ البته رزومه‌ی تحصیلی شما و معدل دیپلم و پیش دانشگاهی و ریزنمرات آن‌ها برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور مهم است.
زمان پذیرش دانشگاه‌های چین در مقطع لیسانس، دو بار در سال و در ماه‌های ژانویه و سپتامبر است.

دوران فوق لیسانس در کشور چین در رشته‌های مختلف معمولاً دو ساله است. رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های چینی به زبان‌های چینی و انگلیسی ارائه می‌شوند. شما معمولاً به خاطر زبان دچار محدودیت نخواهید شد؛ چرا که در دانشگاه‌های مختلف این کشور، رشته‌ها به زبان‌ انگلیسی وجود دارند.
شما برای اخذ پذیرش در دوره‌ی کارشناسی ارشد، می‌توانید بدون مدرک زبان اقدام کنید؛ اما، توجه داشته باشید، این که ارائه‌ی مدرک زبان اجباری نیست، به معنای عدم لزوم تسلط شما به این زبان نیست. چنان‌چه بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، تسلط شما، یکی از شرایط لازم برای موفقیت است.
مدارک لازم برای درخواست پذیرش در دوره‌ی فوق لیسانس ریز نمرات و مدرک و معدل دیلپم و لیسانس است

اعتبار دانشگاه های چین

اعتبار مدرک تحصیلی و امکان یافتن موقعیت‌های خوب شغلی در انتخاب کشور و دانشگاه مقصد نقش مهمی ایفا می‌کند. کشور چین در تلاش است که مراکز معتبر و متعدد علمی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی ایجاد کند. بسیاری از رشته‌ها در کشور چین به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. کشور چین برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان، بازار کار را تأمین می‌کند.
مدرک دانشگاه‌های چین در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی دارای اعتبار بوده و شما با ارا‌ئه‌ی آن‌ها می‌توانید در یک شغل پردرآمد استخدام شوید. دولت چین با کشورهایی نظیر ایالات متحده،انگلستان، فرانسه،ژاپن و حدود 60 کشور دیگر قراردادهایی مبنی بر تأیید اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه‌های چینی در این کشورها منعقد کرده است.

خوابگاه در چین

کشور چین محل‌های اقامت مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد تا هم در کاهش هزینه‌های تحصیلی به آن‌ها کمک کرده باشد و هم آسایش آن‌ها برای تمرکز روی تحصیل و پژوهش فراهم باشد. دانشجویان در کشور چین می‌توانند در خوابگاه‌های موجود در دانشگاه‌ها و هتل‌های دانشگاهی اقامت کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند با کسب اجازه از دانشگاه خود، محل‌های اقامت خارج از دانشگاه را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی شرایط و امکانات محل‌های اقامت در چین برای دانشجویان می‌پردازیم.
خوابگاه‌ها اقامتگاه‌هایی هستند که در دانشگاه یا جایی در نزدیکی آن واقع شده‌اند و شامل اتاق‌های یک نفره، دو نفره و اتاق‌های لوکس دسته بندی می‌شوند. اتاق‌های خوابگاه‌های چین آشپزخانه ندارند و در انتهای هر سالن یا هر طبقه وجود دارد. اتاق‌های این خوابگاه‌ها، معمولاً دارای سرویس‌های بهداشتی مستقل هستند.
عمولاً خوابگاه‌هایی که بیرون از دانشگاه‌ها هستند، به صورت خصوصی اداره می‌شوند و امکانات بیشتری دارند. برای مثال در ازای پرداخت هزینه‌ی بیشتر ،می‌توانید از استخر و باشگاه استفاده کنید.
دانشجویانی که قصد اقامت در خوابگاه ندارند می‌توانند منزل یا آپارتمان اجاره کنند. البته در صورت سکونت در املاک شخصی هزینه‌های زندگی دانشجویی افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. برای همین توصیه می‌شود اگر در دانشگاه شما خوابگاه وجود دارد، از آن استفاده کنید.

کار دانشجویی و اجازه کار در چین

در چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش چین اجازه‌ی کار پاره وقت در حین تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. مهم‌ترین مدرکی که باید برای کسب مجوز کار پاره وقت داشته باشید، ویزای دانشجویی است.
متقاضیان کار پاره وقت دانشجویی باید شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم را برای اخذ مجوز داشته باشند؛ حداقل سن هجده، ویزای دانشجویی معتبر، پذیرش تحصیلی در مراکز آموزشی عالی، برگ معاینه و سلامت پزشکی مطابق با استانداردهای ارائه شده و عدم سوء پیشینه.
دقت کنید که پس از کسب مجوز و شروع کار دانشجویی دقت لازم را برای پیروی از قوانین کارفرما و محیط های کاری داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است مجوز شما باطل شود و با مشکلات بسیاری در روند ادامه تحصیل خود مواجه شوید

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان