اخذ اقامت فنلاند از طریق سرمایه گذاری یکی از روشهای اخذ اقامت کشور فنلاند است.از میان روش های مختلف در خصوص اخذ اقامت کشور فنلاند و مهاجرت به کشور فنلاند می توان به اخذ اقامت فنلاند از طریق سرمایه گذاری و مهاجرت به کشور فنلاند از طریق سرمایه گذاری و خرید ملک در کشور فنلاند که یکی از روش های جذاب اخذ اقامت کشور فنلاند محسوب می شود ، اشاره کرد.

اگر تمایل به اقدام برای ویزای و اقامت از طریق سرمایه گذاری در کشور فنلاند را دارید، ما را در این مقاله همراهی بفرمایید.برای اخذ اقامت کشور فنلاند می توانید شرکت و یا بیزینسی را در کشور فنلاند خریداری نمایید.برای این موضوع پیشنهاد می شود طرح های اقتصادی خود را با شرکت هایی که در زمینه راهنمایی متقاضیان برای طرح اقتصادی فعالیت دارند، در میان گذارید.زیرا این امر باعث می گردد تا آیتم هایی که مورد نظر دولت فنلاند است را به شما گزارش داده و درصد موفقیت شما را برای اخذ اقامت کشور فنلاند از طریق سرمایه گذاری بالا برد.

شرایط سرمایه گذاری در فنلاند

برای آنکه روش های سرمایه گذاری در فنلاند را بشناسید، بهتر است در ابتدا با شرایط عمومی کشور فنلاند آشنا شوید. فنلاند کشوری در شمال اروپا است که در همسایگی با کشورهایی نظیر نروژ، سوئد و روسیه قرار گرفته است. پایتخت این کشور هلسینکی است که در جنوب این کشور قرار گرفته است و پر جمعیت ترین شهر آن محسوب می شود. دو زبان فنلاندی و سوئدی زبان رسمی مردمان این کشور است. این کشور از نظر معیارهای مختلف از جمله سیستم آموزش، اقتصاد، آزادی های مدنی و کیفیت زندگی بهترین عملکرد را ثبت نموده است. در سال 2018 و 2019 کشور فنلاند به عنوان شادترین کشور دنیا شناخته شده است. فنلاند با مساحت 338.145 کیلومتر مربع در بین کشورهای اروپایی از نظر وسعت جایگاه هشتم را دارد و از نظر جمعیت کم تراکم ترین کشور اروپا محسوب می شود. از نظر نظام آموزشی کشور فنلاند بهترین نظام آموزشی در دنیا را دارد. اقتصاد این کشور عضو منطقه یورو بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی، با ثبات و در سطح AAA می باشد. این کشور در کنار دانمارک و نیوزلند یکی از کمترین فساد اقتصادی را دارد. صادرات بخش عمده اقتصاد فنلاند را تشکیل می دهد که شامل ماشین آلات، مواد شیمیایی، آهن، چوب و کاغذ می باشد. به دلیل تناسبات فرهنگی زیاد فنلاند با سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ در برخی مواقع هم رده کشورهای اسکاندیناوی قرار می گیرد. در ادامه انواع روش های سرمایه گذاری در فنلاند را برای شما بررسی خواهیم نمود.

وضعیت اقتصادی فنلاند برای اخذ ویزای سرمایه گذاری

اقتصاد این کشور وابستگی زیادی به صادرات دارد و این کشور تنها کشور منطقه یورو می باشد که بر اساس سه نهاد مطرح مالی در زمینه درستی سنجی و اعتبار از وضع با ثبات (AAA) برخوردار می باشد. از نظر فساد اقتصادی کشور فنلاند با کشورهای دیگری همچون دانمارک و نیوزیلند، طی سال های زیادی به عنوان کشور نمونه که از سابقه بسیار پایین فساد اقتصادی برخوردار بوده، حدود 2 میلیون و 68 هزار نیروی کار در این کشور وجود دارد و نرخ تورم این کشور 2.7% بوده است.

اگر شما به دنبال یک محل کسب و کار مناسب در اتحادیه اروپا هستید، کشوری در اروپا را نمی توانید پیدا نمایید که در سرمایه گذاری از رقابت بالاتری نسبت به فنلاند برخوردار باشد هرچند در سطح جهانی سرمایه گذاری در کانادا نیز جزو گزینه های جذاب می باشد، فنلاند اکوسیستم کسب و کار پایدار را ارائه می دهد و شرکت شما از دسترسی آسان به  استعدادهای فناوری در سطح جهانی، پویاترین صحنه های راه اندازی و محیط پر جنب و جوش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری بهره مند خواهد شد.

روش های سرمایه گذاری در فنلاند

خرید ملک

یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند که سودآوری خوبی هم دارد، خرید ملک است. هیچگونه مانعی برای خرید املاک و مستغلات در فنلاند برای خارجیان وجود ندارد. لازم به ذکر است که دولت نقشی برجسته در بازار املاک و مستغلات فنلاند بازی می کند. از حدود 800.000 خانه اجاره ای در فنلاند اندکی بیش از نیمی از آنها با یارانه های دولتی از مرکز امور مالی و توسعه مسکن فنلاند (ARA) ساخته شده است که بیشتر آنها متعلق به شهرداری ها است و از طریق شرکت های شهرداری، مقامات محلی و شرکت های مسکن با سود محدود اداره می شود. این نوع از املاک پس از طی دوره ای بین 10 تا 45 سال از تنظیم مقررات آزاد می شوند، بنابراین “بازار آزاد” برای سرمایه گذاران محدود است. بهترین سود سرمایه گذاری در املاک مسکونی فنلاند از آپارتمان های کوچک در مرکز هلسینکی است. علاوه بر این مناطق تحت نوسازی مانند Kallio، چند کیلومتری شمال مرکز شهر، چشم انداز سرمایه گذاری جذابی ارائه می نماید.

هلسینکی، به عنوان کلان شهر شناخته می شود که در فنلاند دارای موقعیت غالب است و شامل یک چهارم از جمعیت فنلاند و حدود 30 درصد از کل مشاغل می باشد. این شهر بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی فنلاند را دارا می باشد و نسبت اشتغال بخش خصوصی به طور قابل توجهی بالاتر از بقیه فنلاند است. اقتصاد جهانی نسبت به سایر مناطق تأثیر بیشتری بر هلسینکی دارد. از منظر سرمایه گذاری در املاک، مرکز اصلی هلسینکی مطمئناً محل تمایل بیشتر سرمایه گذاران با هرگونه بودجه است، اما بسیار گرانتر از بقیه فنلاند است. اگر شما علاقه مند به خرید ملک به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند خارج از شهر هلسینکی هستید، نمایندگان املاک و مستغلات محلی داده های املاک را برای منطقه خود در طی سال های متمادی به دست می آورند. آن ها باید بتوانند مشاوره خوبی را در مورد بهترین چشم انداز سرمایه گذاری از نظر اندازه، نوع و محل قرارگیری ملک ارائه دهند. تنها 39٪ خانه ها در هلسینکی دارای مالکیت هستند و یا برای اجاره با نرخ بازار در دسترس هستند. دو سوم زمین عمومی است و مسئولان املاک و مستغلات این شهر نقش برجسته ای دارند.

 

♦     نکته مهمی که در خصوص خرید ملک در فنلاند و انتخاب این روش به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند باید مد نظر قرار دهید این است که، خرید ملک در فنلاند نمی تواند منجر به اخذ اقامت و پاسپورت این کشور شود.

 

در جدول زیر می توانید نرخ خرید ملک در شهرهای مختلف فنلاند را بر اساس داده های مقامات رسمی فنلاند برای سال 2019 مشاهده نمایید. بر اساس این آمار، متوسط خرید ملک برای هر متر مربع در هلسینکی 0.5 درصد افزایش و برای شهرهای دیگر 2.5 درصد سقوط داشته است.

 

شهر مترمربع
هلسینکی 4284
اسپو 3580
وانتا 2787
تامپره 2479
تورکو 2098
اوولو 1778

ثبت شرکت

ایجاد یک تجارت در فنلاند بسیار ساده است، اما در عمل بسیاری از شرکت ها و افراد خارجی برای تشکیل یک شرکت در فنلاند نیاز به کمک خارجی دارند. از نظر تئوری، یک شرکت می تواند توسط نهاد خارجی تأسیس شود، اما در بیشتر موارد مقرون به صرفه ترین روش استفاده از کمک های خارجی است. ایجاد تجارت در فنلاند مستلزم اسناد و مدارک زیادی است و توسط بانک و اداره ثبت فنلاندی (PRH) انجام می شود. فرم معمول و توصیه شده برای یک شرکت خارجی مسئولیت محدود است که به زبان فنلاندی “osakeyhtiö” و به اختصار “Oy” نامیده می شود. Oy همیشه دارای یک شناسه تجاری، معروف به “Y-tunus” است که برای اداره تجارت در فنلاند لازم است. شناسه تجارت معمولاً پس از ارسال اطلاعیه ثبت به اداره ثبت احوال اعطا می شود.

به دلیل قوانین و روش های نسبتاً دقیق پولشویی، افتتاح حساب بانکی معمولاً وقت گیرترین بخش تأسیس شرکت است. سیاست ها و شیوه های بانکی تا حدودی متفاوت است، اما قبل از افتتاح حساب، اسناد مختلفی وجود دارد که باید به بانک تحویل داده شود. قبل از ثبت شرکت می بایست حساب بانکی شرکت باز شود. پس از ایجاد حساب بانکی، سرمایه معمولاً 2500 یورو به حساب واریز می شود. این مبلغ برای شرکت با مسئولیت محدود خصوصی است باید بدانید که سرمایه اولیه برای ثبت شرکت عمومی با مسئولیت محدود شما حداقل80.000 یورو می باشد. با دریافت این پرداخت و مستندات ثبت نام از شرکت که تأسیس می شود، شرکت می تواند در اداره ثبت، ثبت شود و شناسه تجاری به شما اعطا می شود.

همانطور که گفته شد ایجاد حساب بانکی اولین قدم است. قبل از ایجاد حساب بانکی، معمولاً جلسه هیئت مدیره Oy برگزار می شود. همراه با جلسات هیئت مدیره، بانک معمولاً به کپی گذرنامه های سهام داران یعنی تصمیم گیرندگان واقعی Oy نیاز دارد. صاحبان منافع آن دسته از افراد هستند که حداقل 25٪ سهام شرکت مادر یا سایر افراد را دارند که از قدرت تصمیم گیری واقعی در Oy استفاده می کنند. این ذینفعان باید در صورتجلسه های هیئت مدیره نیز ذکر شوند. مستندات اثبات شده مبنی بر اعلام محل سکونت مالکان لازم است. عضو هیئت مدیره باید در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشد. همچنین نیاز به اطلاعات تماس، محل اقامت و کپی گذرنامه شخصی که حساب بانکی را دارد، لازم است.

 

     نکته مهم در اخذ اقامت فنلاند از طریق ثبت شرکت این است که شما باید بتوانید یک بیزنس پلن یا طرح تجاری قوی ارائه دهید و اثبات نمایید که سرمایه گذاری شما برای کشور فنلاند سودآور است. از این رو شناخت اقتصاد فنلاند و بازار حوزه فعالیت شما در کشور فنلاند بسیار مهم می باشد.

کارآفرینی

اگر قصد ورود به فنلاند را دارید تا کارآفرینی را به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند آغاز نمایید، باید اجازه اقامت خود را قبل از صدور مجوز اخذ نمایید. کارآفرینان معمولاً باید تجارت خود را در اداره ثبت و اختراعات فنلاند ثبت نمایند. کارآفرینان نوپا قبل از درخواست اقامت، باید از کشور فنلاند بر اساس طرح خود اظهارنامه مثبت دریافت کنند. پس از 5 سال اقامت دائم می توانید برای تابعیت فنلاند اقدام کنید. اگر کارآفرین باشید:

 

     کارآفرین مبتدی
♦     تاجری که دارای مشاغل به اصطلاح فردی است (toiminimi)
     شریک در یک مشارکت عمومی
     شریک عمومی در یک مشارکت محدود
     عضو تعاونی که مسئولیت نامحدودی در جهت سرمایه گذاری مجدد دارد. تعهد نامحدود برای مشارکت در ثبت تجارت باید ثبت شود.
     سهامدار در جایگاه مدیریتی در یک شرکت با مسئولیت محدود (مدیر عامل یا عضو هیئت مدیره) یا شخصی که در نوع دیگری از شرکت در یک موقعیت مدیریتی کار می کند اگر شما شخصاً حداقل 30٪ از سرمایه سهم شرکت را داشته باشید یا شخصاً حداقل 30٪ از تعداد آراء حاصل از سهام این شرکت را داشته باشید، یا اگر شخصی در یک مقام مدیریتی در نوع دیگری از شرکت با اقتدار مشابه در شرکت مربوطه هستید.

 

این کاری است که شما باید انجام دهید:

 

     اطمینان حاصل کنید که شرایط مربوط به اجازه اقامت مورد نظر خود را رعایت کرده اید.
     اطمینان حاصل کنید که تمام پیوست های مورد نیاز خود را دارید. در صورت لزوم، آنها را ترجمه و قانونی کنید.
♦     درخواست خود را پر کنید.
     هزینه درخواست خود را در سرویس الکترونیکی فنلاند وارد کنید.
     اگر در خارج از کشور هستید، به سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید.
     منتظر نتیجه باشید. خدمات مهاجرت فنلاند در صورت لزوم با شما تماس خواهد گرفت.
     آنچه بعد از درخواست اعمال می شود را بخوانید. زمان تخمین زده شده پردازش درخواست خود را در وب سایت بررسی کنید.
     شما باید در همان کشور یا محلی که درخواست خود را ارائه داده اید منتظر اجازه اقامت باشید و هویت خود را ثابت کنید.

توجه داشته باشید که برای اخذ اقامت فنلاند از طریق کارآفرینی، باید طرحی ارائه دهید که از کشور فنلاند اظهارنامه مثبتی دریافت کند.

خرید اوراق قرضه دولتی

یکی از روش های سرمایه گذاری در فنلاند، اوراق قرضه است. اوراق قرضه معمولا توسط دولت انتشار می یابد و سررسید آن طولانی است. دولت می تواند برای تأمین کردن کسری بودجه خود یا تأمین نمودن سرمایه مورد نیاز برای طرح‌های عمرانی خاص یا عمومی، اوراق قرضه دولتی را منتشر نماید. عموما نرخ سود این اوراق، برای کل دوره در این روش ثابت است.

براساس آمار منتشر شده دولت فنلاند، نرخ سود بهره بین بانکی بدون درصدی برای این سررسید اوراق قرضه دولتی، سود اوراق قرضه در تاریخ دوشنبه 9 دسامبر 0.05 – درصد بوده است. با بررسی روند سود اوراق قرضه دولت فنلاند می توانید مشاهد نمایید که در سپتامبر 1992 این سود به 13.55 درصد هم رسیده بود. در نمودار زیر روند این نرخ را می توانید مشاهده نمایید.

 

نکته مهم این است که شما با سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی نمی توانید اقامت یا تابعیت فنلاند را اخذ نمایید.

خودحمایتی

سوالی که بسیاری عزیزان در خصوص فنلاند دارند این است که آیا در بین روش های سرمایه گذاری در فنلاند، خود حمایتی هم مطرح می باشد؟ پاسخ این سوال منفی است. خود حمایتی یا تمکن مالی روشی است که متقاضی با اثبات دارایی و شرایط مالی خوب خود در کشور خود، می تواند اقامت کشور اروپایی را اخذ نماید. کشورهایی نظیر سوئیس، اتریش، فرانسه، اسپانیا و یونان در حال حاضر این طرح را ارائه نموده اند. خود حمایتی یکی از روش های اخذ اقامت با کمترین ریسک و هزینه می باشد. در این روش بسته به کشور محدودیت هایی وجود دارد اما در کل باید گفت که شما با این روش اجازه کار ندارید اما عموما اجازه دارید خودتان صاحب کسب و کاری باشید. برخی کشورها نظیر اتریش برای پذیرش افراد ظرفیت مشخصی در سال اعلام می نمایند و یا برخی شرایط مثل شرط حضور در سال را برای متقاضیان مطرح می نمایند. لازم است بدانید در عین حالی که این روش بسیار راحت و ساده به نظر می رسد، برای حصول آن لازم است با وکلای خبره و با تجربه در این زمینه اقدام نمایید تا آگاهانه و با کمترین ضرر و ریسک اقدام نمایید.

مزایای کشور فنلاند برای اقامت دائم

از موارد مهم و مزایای کشور فنلاند برای اقامت دائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

     موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب

     ثبات در وضعیت سیایسی و اقتصادی

     تسلط بر چند زبان در این کشور

     رتبه عالی از نظر کم بودن فساد اقتصادی در این کشور

     متخصص در زمینه های مختلف ساخت و تولید، صادرات، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت و سلامت

     برخورداری از بازار آزاد در اقتصاد جهانی با کشورهای همچون انگلستان و فرانسه

     دارای رقابت بالا در اقتصاد جهانی و جذب سرمایه گذار

معایب ویزای سرمایه گذاری فنلاند

از موارد مهم و معایب کشور فنلاند برای سرمایه گذاری در کشور فنلاند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

     بالا بودن میزان مالیات در این کشور مثال زد که تقریبا از 19% شروع شده که حتی در بعضی اصناف این نرخ به 30% نیز می رسد، که این موضوع بسیار چشمگیری از نظر سرمایه گذاران می باشد.

     کمبود بازار داخلی

     کشور فنلاند به علت قدرت بسیار در اقتصاد جهانی و بی نیازی برای جذب سرمایه، طرح های تشویقی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر نمی گیرد. فنلاند نیز از نظر محققان علمی در سرتاسر کشور یکی از کشورهای پیشرو است و هزینه های تحقیق و توسعه دولت فنلاند سالیانه  یکی از بالاترین سطح در سطح جهانی است. این عواملی ترکیبی از فنلاند به شمار می آید که یکی از جهانی ترین نوآوری ها در زمینه سیاست هایی است که از نوآوری های علمی حمایت می کند. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب شرایط مهاجرت به فنلاند به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

فرصت های تجاری و علمی تحت حمایت فنلاند

از جمله فرصت ها تجاری و علمی تحت حمایت فنلاند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

     R&D تحقیق و توسعه دارایی

     فناوری پزشکی تحقیق و توسعه

     فناوری های بهداشتی دیجیتال

     راه اندازی های بهداشتی

ارزیابی رایگان