درباره کشور عمان

پایتخت کشور عمان شهر مسقط می‌باشد و این کشور مشتمل برچهار استان مسقط، مسندم، ظفار و بریمی است. گفتنی است عمان با مساحتی بالغ بر 500309 کیلومتر مربع دارای جمعیتی بالغ بر 2.5 میلیون نفر است و همچنین تعداد 2 میلیون نفر خارجی در این کشور مشغول به کار و زندگی می‌باشند. عمان از غرب به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، از جنوب به یمن، از شمال به تنگه هرمز، و از سمت شرق به دریای عرب محدود می‌شود. همچنین این کشور، سومین کشور بزرگ بعد از عربستان و یمن در شبه جزیره عربستان است. عمان در جنوب شرق این شبه‌جزیره قرار گرفته و تقریباً نیمه شرقی جنوب شبه‌جزیره عربستان را پوشانده است.

اگرچه کشور عمان از نظر تجارت و گردشگری از اعتبار خاصی برخوردار نیست با این حال، محبوبیت آن در حال افزایش است، به طوری که تعداد گردشگران سالانه آن از حدود دو میلیون نفر در سال 2012 به بیش از سه میلیون نفر در سال 2016 افزایش یافته است. کشور عمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه خلیج فارس است، این کشور یک کشور اسلامی و مسلمان است و مهاجران باید رفتار خود را با دین و آیین این کشور تطبیق دهند تا از ماندن در این کشور نهایت استفاده را ببرند. مهاجران می‌توانند این موضوع را نه به عنوان یک مشکل، بلکه به عنوان فرصتی برای یادگیری فرهنگ متفاوت عمان و توسعه و مهارت های بین فردی خود ببینند. مهاجرانی که به عمان حرکت می‌کنند باید خود را برای یک تجربه اقتصادی با ارزش آماده کنند. عمان به عنوان یک بازیگر مهم اقتصادی در منطقه خلیج فارس ظاهر شده است و نمونه بارز آن چیزی است که میتوان با سرمایه گذاری عالمانه نفت در زیرساخت‌های یک کشور به دست آورد. این کشور یکی از امن‌ترین و پایدارترین کشورها در منطقه خلیج فارس است و بسیاری از همسایگان این کشور به آن حسادت می‌ورزند.

بیش از یک چهارم جمعیت عمان را مهاجران تشکیل می‌دهند و اگرچه دولت قصد دارد از طریق قوانین سختگیرانه ویزای کار، این اعتماد به نفس را کاهش دهد، اما در حال حاضر هنوز فرصت‌های شغلی مناسبی برای مهاجران ماهر وجود دارد و این افراد باید از این فرصت‌ها استفاده کنند. در عمان، زنان نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه نقش بسیار فعال‌تر و مشهودتری در جامعه دارند. مهاجران زن گزارش می‌دهند که در عمان احساس راحتی می‌کنند و در کارهای حرفه‌ای خود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارند. نوع شیوه زندگی یک مهاجر می‌تواند به زندگی خود او بستگی داشته باشد: مسقط پیشرفته ترین شهر است که دارای مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه‌ها، کلوپ‌های ورزشی و سالن‌های تفریحی است. به دلیل جمعیت زیاد مهاجران و کلوپ‌های اجتماعی زندگی با سبک غربی آسان‌تر است. شهرهای کوچکتر تقریباً غربی نیستند اما بسیاری از آنها شامل جمعیت زیادی از مهاجران و گروه‌های اجتماعی هستند. گرمای تابستان به ویژه در ساحل به حد بالایی می‌رسد و می‌تواند ظالمانه باشد. شهر مسقط مخصوص پیاده‌روی نیست و تنها راه ممکن برای رفت و آمد در آن استفاده از ماشین شخصی یا حمل و نقل عمومی است. اگرچه شهرهای روستایی و سواحل زیبایی در این کشور وجود دارد اما تفریحات شبانه در آنجا محدود است.

هفته کاری

هفته کاری عمان از یکشنبه تا پنجشنبه می‌باشد و جمعه و شنبه را به عنوان آخر هفته خود تعطیل می‌کنند. این تعطیلی عمدتا به این دلیل است که جمعه یک روز مقدس اسلامی است و در آن روز نماز جمعه برگزار می‌شود. هفته کاری عمان نیز به طور گسترده در کشورهای همسایه عربستان سعودی، یمن و همچنین قطر مشاهده می‌شود.

اقتصاد عمان

کالاهای صادراتی مهم عمان شامل نفت خام، صادرات مجدد کالا، ماهی، فلزات و پارچه است و کالاهای وارداتی مهم آن نیز شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، کالاهای صنعتی، مواد غذایی و روغن صنعتی است.

از آنجا که بخش اعظمی از عمان از کویر تشکیل شده است، جمعیت آن نسبتاً کم است و روند مشخصی به سمت شهرنشینی دارد. حدود 4،6 میلیون نفر در آنجا زندگی می‌کنند و حدود 45 درصد از ساکنان آن را مهاجرین خارجی تشکیل می‌دهند. در حالی که طی یک دهه گذشته تعداد زیادی از افراد به این کشور  مهاجرت کرده‌اند اما از سال 2016 تا کنون تعداد آنها کاهش یافته است. با ورود تعداد زیادی از افراد از کشورهای بنگلادش، هند، پاکستان، اتیوپی، اندونزی، فیلیپین، مصر، نپال و سریلانکا  بخش مهمی از اقتصاد عمان را این افراد در دست دارند. در عین حال مهاجران اروپایی و آمریکایی بسیار کمی در این کشور وجود دارد.

زبان رسمی و غیر رسمی

زبان رسمی این کشور عربی است اما مهاجران غیر عربی که به عمان حرکت می‌کنند نیازی به نگرانی ندارند: به خصوص در پایتخت و دنیای تجارت، انگلیسی به طور گسترده‌ای فهمیده یا صحبت می‌شود و عمان در نظرسنجی Expat Insider 2017 از بین 65 کشور جهان در رتبه 9 قرار دارد. وقتی می توان سهولت زندگی در خارج از کشور را بدون مهارت زبان محلی به دست آورد تعداد مهاجران افزایش می‌یابد.

روش های مهاجرت به عمان

مهاجرت به عمان به چند روش امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از این روش‌ها مهاجرت کاری است. متقاضیان کار در کشور عمان در ابتدا پیش از هر نوع اقدامی باید موفق به اخذ گواهینامه NOC شوند. این گواهی مدرکی است که اظهار دارد کارفرمای متقاضی و همینطور مقامات کشور عمان هیچ نوع مخالفتی برای ورود او به کشور از نظر سیاسی و اقتصادی و … ندارند. به طور کلی این سری از متقاضیان می‌توانند از دو نوع ویزای کار در عمان استفاده نمایند.

زنان مهاجری که کشور عمان را به عنوان مقصد زندگی خود انتخاب کرده‌اند، این روزها نقش های حرفه ای بالایی در جامعه این کشور دارند.

دولت این کشور در سطح شهر سیستم‌های حمل و نقل قوی در نظر گرفته است. ویزای کار و تخصص یکی از روش‌های مهاجرت به عمان محسوب می‌شود که به طور کلی می‌تواند منجر به ورود همسر و فرزندان فرد اصلی شود. در این زمینه نیاز به مدرک noc است. شایان ذکر است که در این زمینه بسیار مهم است که بتوانید از نظر اقتصادی وضعیت خوبی داشته باشید.

مهاجرت به عمان از طریق کار

اشخاصی که قصد مهاجرت به عمان از طریق کار را دارند به منظور کار در این کشور به صورت قانونی در ابتدا نیاز به دریافت ویزای کار عمان دارند. زمانی فرد متقاضی کار در عمان می‌تواند ویزای کار در این کشور را اخد نماید، که قبل از ورود به این کشور اقدام به کاریابی کرده باشد و از آن طریق کارفرمای معتبر عمانی را بیابد. در صورت تایید صلاحیت شخص جویای کار توسط کارفرمای عمانی، برای ایشان دعوت‌نامه‌ای صادر می‌شود که بواسطه آن شخص متقاضی می‌تواند اقدام به دریافت ویزای کار کند.

مهاجرت به عمان از طریق تحصیل

اشخاصی که قصد تحصیل در عمان را دارند بدون نیاز به تسلط به زبان عربی می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازند. تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در عمان به زبان انگلیسی صورت می‌پذیرد و از این رو اشخاصی که به زبان انگلیسی تسلط دارند به راحتی می‌توانند در عمان تحصیل نمایند. بر خلاف سایر کشورها، اشخاصی که ویزای دانشجویی عمان را اخذ می‌نمایند قادر به کار در این کشور نمی‌باشند.

مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت و سرمایه گذاری

از جمله راه‌های متداول مهاجرت به عمان، ثبت شرکت و سرمایه‌گذاری در این کشور می‌باشد. اشخاص خارجی این امکان را دارند تا در منطقه آزاد عمان و یا خارج از آن ثبت شرکت کرده و یا حتی اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه‌هایی نمایند که دولت این کشور مشخص می‌کند. به منظور ثبت شرکت در منطقه نیاز به کفیل عمانی نیست ولی برای ثبت شرکت در خارج از منطقه آزاد متقاضی نیاز به یک کفیل عمانی خواهد داشت.

مهاجرت به عمان و اخذ تابعیت از طریق تولد

از دیگر راه های مهاجرت به یک کشور و اخذ پاسپورت و اقامت آن تولد در یک کشور می باشد که این قانون دربرخی از کشور ها رواج دارد و برای کودکی که در یک کشور متولد می شود امتیازاتی در نظر گرفته می شود اما در کشور عمان قانون سیستم خون حاکم است و اخذ پاسپورت و تابعیت تنها از طریق تولد در این کشور ممکن نمی باشد بلکه تنها در صورتی به کودک متولد شده در کشور عمان تابعیت این کشور داده می شود که یکی از والدین کودک و ترجیحا پدر آن کودک فردی عمانی باشد یا اصلا والدین کودک نامعلوم بوده و کودک بدون هیچ گونه تابعیتی باشد. یکی از شرایط مربوط به این بخش، شرایط مربوط به فرزند خواندگی است که به طور کل سرپرستی گرفتن کودکی غیر عمانی توسط پدر و مادری عمانی تابعیت این کشور را برای کودک فراهم می نماید.

مهاجرت از طریق ازدواج به عمان

قوانین جدیدی در زمینه صدور ویزای ازدواج کشور عمان برای زن های خارجی دیده می‌شود، در قوانین جدید اینطور مشخص شده است که : نیاز است که در ابتدا موافقت از سوی وزارتخانه صورت بگیرد و سپس ازدواج انجام شود او می‌بایست با شوهر عمانی خود به مدت حداقل ده سال زندگی مداوم داشته باشد او می‌بایست رفتار صحیح داشته باشد و در صورتی که دارای پرونده قضایی باشد اقامت دائم برای فرد از بین می‌رود. برای اخذ اقامت دائم کشور عمان می‌بایست تسلط به زبان عربی صورت بگیرد و بسیار مهم است که پایدار بودن ازدواج مشخص شود، در نظر داشته باشید که شغل هر دو شخص ارزیابی می‌شود. در صورتی که زن خارجی از قبل ازدواج داشته است باید مدارکی ارائه دهد که ثابت کند از شوهر قبلی خود جدا شده و یا شوهر قبلی او فوت شده است. در جدیدترین قوانین آمده است که اگر مرد خارجی باشد و زن برای کشور عمان باشد وی نمی‌تواند پاسپورت کشور عمان را اخذ کند!

مهاجرت پناهندگی به عمان

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر پول کافی و یا شرایط تحصیلی خوب ندارند باید به سراغ روش پناهندگی به کشور عمان بروند. در نظر داشته باشید که پناهندگی یک پروسه بسیار طولانی مدت است و در مسیر پناهندگی بسیار مهم است که دلایل محکمی ارائه شود. یکی از موارد پناهندگی در عمان از طریق مذهبی است. پناهندگی مذهبی یعنی شما با تغییر مذهب در کشور خود احتمالاً به قتل خواهید رسید! در این روش در صورتی که پناهنده عمان شوید، هرگز امکان بازگشت به کشور خود را نخواهید داشت. پناهندگی سیاسی یعنی شما در مسیر سیاسی حرکت می‌کنید که کشور مبدأ آن را رد کرده است و باز هم امکان به قتل رسیدن شما در کشور مبدا وجود دارد، پناهندگی های سیاسی در عمان بسیار سخت صورت می‌گیرد و دولت این کشور نسبت به درگیری های سیاسی سختگیری‌های زیادی صورت داده است. پناهندگی اجتماعی یک نوع دیگر از پناهندگی است که مورد قبول اغلب جوامع نبوده و علت آن نیز دشوار بودن شرایط اجتماع برای زندگی است، در هر صورت شما باید اثبات نمایید که ماندن در کشور مبدأ برایتان بسیار دردسرساز است. از یاد نبرید که فقر شدید نیز از دیگر مواردی است که در مسیر پناهندگی عمان دیده می‌شود.

مهاجرت توریستی به عمان

ویزای توریستی عمان به صورت موقت و در مدت سی روزه صادر می‌شود. این ویزا به طور کلی دارای شرایط خاصی است و باید در نظر داشته باشید که در صدور ویزای توریستی عمان نیاز است که افراد مدارک لازم و همینطور بودجه کافی برای سفر داشته باشند. نیاز است که بیمه مسافرتی نیز اخذ شود و باید سعی شود در اخذ ویزای توریستی کشور عمان ثابت شود که فرد قرار است به کشور خود باز گردد؛ مدارک کاری و تحصیلی در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود که نشان دهند شما باید سر کار و یا در کلاس های درسی خود حضور پیدا کنید و مجبورید به کشور خود بازگردید. توجه داشته باشید که در مهاجرت توریستی به عمان، شما اجازه‌ی کار کردن و یا تحصیل در این کشور را ندارید و فقط می‌توانید از مکان های دیدنی این کشور بازدید نمایید.

اخذ اقامت عمان

اقامت در عمان از موضوعاتی است که این روزها بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است و با توجه به نوع ویزا پروسه‌ی متفاوتی را در پیش می‌گیرد، برای اخذ اقامت کشور عمان باید سعی کنید چند مورد را مدنظر قرار دهید، اول اینکه اقامت دائم به کسانی که تسلط نسبی به زبان عربی ندارند ارائه نمی‌شود. مورد دیگری که در اخذ اقامت این کشور تاثیر دارد، وضع مالی مناسب است، همچنین نیاز است که در کشور خود و همچنین در کشور عمان پرونده ی غذایی و سوء پیشینه نداشته باشید و مرتکب جرمی نشده باشید. لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در کشور عمان شما را آسانتر به اقامت دائم این کشور می‌رساند.

ارزیابی رایگان