درباره کشور هلند

هلند کشوری است در شمال قاره اروپا که پایتخت آن آمستردام است. به لحاظ جغرافیایی هلند با کشورهای آلمان و بلژیک مرز مشترک زمینی دارد و از طریق دریا و از سمت غرب با بریتانیا همسایه است. در کشور هلند اغلب مناطق، پست و کم ارتفاع هستند و در بعضی از نواحی دارای ارتفاع و شاهد وجود تپه های کم ارتفاع می باشیم. پایتخت کشور هلند شهر زیبای آمستردام است. به لحاظ موقعیت قرار گرفتن هلند در قاره اروپا شرایط کشاورزی در این کشور محیا است به طوری که یکی از کشورهای صادر کننده گیاهان زینتی می باشد. صنایع الکرونیک در هلند جایگاه خوبی دارد و به لطف آن توانسته است جایگاه خود را در بخش تولید و صادرات حفظ نماید. در هلند اغلب مردم مسیحی هستند و زبان رسمی مردم هلند زبان هلندی که شباهت زیادی به زبان آلمانی دارد است.  اما مردم هلند اغلب زبان انگلیسی را متوجه می شوند و عالی صحبت می کنند. مساحت هلند در حدود 42 هزار کیلومتر مربع است و جمعیت کشور هلند  در حدود 16.5 میلیون نفر  است. در ادامه بیشتر درباره هلند صحبت خواهیم کرد و به روش های مهاجرت به هلند خواهیم پرداخت.

روش های مهاجرت به هلند

هلند، یکی از کشورهای مهاجرپذیر اروپایی با شرایط زندگی و کار بسیار عالی است. طبیعت زیبا به همراه شرایط مناسب اقتصادی، اجتماعی، رفاه و امکانات فوق العاده باعث شده تا افراد زیادی، سالانه علاقه‌مند مهاجرت به این کشور باشند. این کشور جزو شادترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و همین موضوع از مهم‌ترین دلایلی است که مردم، هلند را برای مهاجرت انتحاب می‌کنند. مهاجرت به هلند از چند روش امکان پذیر است که می‌توان از تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، ازدواج، توریستی، همراه، تولد، پناهندگی نام برد.

مهاجرت از طریق تحصیل

یکی از روش های مهاجرت به کشور هلند، از طریق اقدام برای ادامه تحصیل در این کشور است. از جمله امکانات تحصیلی بسیار خوب در کشور هلند، زندگی در کشوری با استانداردهای بالای رفاهی، تحصیل در دانشگاه های معتبر و امکان همکاری با محققین مطرح بین المللی، تدریس دروس به زبان انگلیسی است و امکان کار حین تحصیل است که موجب شده است تا دانشگاه های کشور هلند در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان ایرانی قرار گیرد. در كشور هلند كليه‌ نظام‌ آموزشی زير نظر وزارت‌ آموزش، فرهنگ‌ و علوم‌ اين‌ كشور اداره می شود.

به طور کلی، می توان مزایای تحصیل در دانشگاه های هلند را به صورت زیر دسته بندی نمود:

1. تحصیل در دانشگاه های معتبر. از میان دانشگاه های کشور هلند، ۱۲ دانشگاه جزء ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستند.

2. زندگی در کشوری با استانداردهای بالای زندگی.

3. امکان دریافت اقامت هلند با تحصیل دکتری.

4. زندگی در کشوری که مردمان آن به خوبی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

5. امکان کار در زمان تحصیل.

مهاجرت شغلی

چنانچه شما مایل به کار کردن در کشور هلند باشید، می بایست اجازه اقامت و اجازه کار (TWV) داشته باشید. دریافت اجازه اقامت و اجازه کار بستگی به شرایط هر متقاضی و نوع شغلی که برای ان اقدام کرده است دارد. نوشتن یک رزومه خوب برای اخذ مهاجرت کاری هلند، بسیار اهمیت دارد. هدف اصلی از ارسال رزومه، ارائه اطلاعات مورد نیاز شغل مورد نظر شما به کارفرمای هلندی است. هرچه فرد سابقه اجرایی قوی تری داشته باشد امکان مجاب کردن کارفرما برای استخدام آسانتر است.

اقامت برای مدت زمان کمتر از ۹۰ روز

چنانچه فردی قصد کار کردن در کشور هلند برای مدت زمان کمتر از ۹۰ روز را داشته باشد، می بایست برای ویزای نوع اقامت کوتاه (Short-stay visa) اقدام کند. فرد درخواست خود را از طریق سفارت هلند در کشور خود ارسال می کند

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

کشور هلند دارای یکی از با ثبات ترین اقتصاد ها در میان کشورهای اروپایی است.  بر پایه فهرست منتشره از طرف بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، هلند سیزدهمین کشور دنیا از نظر درآمد سرانه است. شاخص آزادی اقتصادی در این کشور برابر ۸/۷۵ بوده که بیانگر یکی از آزادترین کشورها در بحث سرمایه گذاری است.

مهاجرت به کشور هلند از طریق سرمایه گذاری به عنوان یکی از گزینه های مهاجرتی به این کشور در نظر گرفته می شود. به طور کلی مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به کشور هلند از طریق دریافت ویزای طلائی و ثبت شرکت امکان پذیر است.

حداقل مبلغ به منظور سرمایه گذاری برای دریافت ویزای طلائی، یک میلیون و دویست و پنجاه هزار یورو است، که می بایست در یک حساب بانکی در کشور هلند به صورت سپرده قرار داده شود. به منظور دریافت ویزا از طریق ثبت شرکت، فرد متقاضی می بایست شرکتی را در کشور هلند تاسیس نماید. شما به عنوان موسس و مدیر شرکت، می توانید اقامت کشور هلند به منظور انجام فعالیت های تجاری، دریافت کنید. برای ثبت شرکت از این طریق، شما نیاز به سرمایه حداقل ۵۰ هزار یورو در سال اول و ۳۵ هزار یورو در سال دوم دارید.

مهاجرت از طریق ازدواج

با توجه به مزایای متعدد زندگی در کشور هلند از جمله: زندگی در کشوری با سطح رفاهی بالا، اقتصادی پایدار و غیره، در سال های اخیر تقاضا برای مهاجرت به این کشور بیش از پیش مورد توجه متقاضیان قرار گرفته است. یکی از انواع روش های مهاجرت، ازدواج است که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در مقاله ای جداگانه به طور مفصل به مهاجرت به کشور هلند از طریق ازدواج پرداخته شده است.

مهاجرت از طریق تولد

با توجه به اینکه تابعیت از طریق تولد بر اساس دو سیستم خاک و خون است باید ارزیابی نمود که کشور هلند در کدام گزینه قرار دارد. این کشور به طور کلی سیستم خون را برای تابعیت تولد در نظر گرفته است. در این سیستم پدر یا مادر فرد باید تابعیت این کشور را داشته باشند و مهم نیست که فرزند در لحظه تولد در خاک این کشور باشد. کشور هلند یک سری تبصره‌های خاص برای سیستم خاک نیز در نظر گرفته است. در این روش اگر فرزند از پدر و مادر بدون تابعیت متولد شود. به مدت 5 سال در هلند زندگی خواهد نمود و سپس می‌تواند درخواست خود را برای اقامت این کشور اعلام نماید. در چنین شرایط دولت کشور هلند بررسی می‌کند که آیا او می‌تواند به سادگی در این کشور زندگی و اقامت داشته باشد یا خیر. در هر صورت کشور هلند سیستم تابعیت را بر اساس سیستم خون اعلام کرده است.

هلند یکی از کشورهای مهاجرپذیر اروپایی است. برخی از خانواده‌ها تمایل دارند از طریق تولد فرزندانشان در کشور هلند، تابعیت و حقوق شهروندی این کشور به دست آورند. اگر فرزندی متعلق به پدر و مادر هلندی در کشور دیگری به دنیا بیاید، تابعیت هلند را به طور خود به خود دارد. اگر فرد غیر هلندی با یک شهروند هلندی ازدواج کند به طور خود به خود از حقوق شهروندی برخوردار است و فرزند آنها تابعیت هلند را به دست می‌آورد.

مهاجرت از طریق پناهندگی

یکی دیگر از راههای مهاجرت به هلند ، پناهنده شدن به این کشور است اما متاسفانه این روزها بسیاری از اشخاص سودجو با اخذ مبالغ بسیار زیاد اقدام به قاچاق اشخاص از راه های مختلف نموده و در بسیاری از موارد حتی افراد در راه رها شده یا گاها در حین سفر از آن ها اخاذی شده و کشته می شوند.

اروپا بر اساس پایبندی به کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر در امور پناهندگی موظف به قبول نمودن پناه جویان می باشد اما به این شرط که فرد متقاضی پناهندگی دلایل کافی و منطقی ارائه نموده و از نظر جانی در کشور متبوع خود به هیچ وجه در امان نباشند.

در هلند بررسی پرونده پناهجویان و همین طور اعلام نظر در مورد صلاحیت پناهندگی فرد پناهجو برای افراد از ۲۱ روز (در مقاطع زمانی که تعداد مراجع کم باشد که این اتفاق بسیار نادر است!)  تا ۶ ماه طول خواهد کشید. البته برخی از افراد هم بعضا تا چندین سال وضعیت پرونده شان مشخص نشده و نتیجه درخواست شان به آنها اعلام نگردیده است و هنوز در کمپ های پناه جویان با شرایط و وضعیت بسیار نامطلوب بهداشتی و رفاهی به سر می برند.

بعد از موافقت اداره مهاجرت با اقامت فرد متقاضی، در ابتدا به متقاضی پناهندگی در هلند اجازه اقامت ۵ ساله داده می شود تا در این مدت صلاحیت او به جهت اعطای تابعیت محرز گردد. ماهیانه حقوقی در حدود ۲۲۰ الی ۲۵۰ یورو در طی مدت بررسی پرونده به پناهجو پرداخت می شود که البته پس از پذیرفته شدن درخواست پناهندگی، ماهیانه ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو حقوق بیکاری به وی تعلق خواهد گرفت. اما افراد پس از ۳ ماه مشمول قانون کار خواهند شد و به ناچار باید به دنبال کار بگردند. پروسه دریافت پاسپورت و اخذ تابعیت هلند ۳ تا ۵ سال بعد از قبول درخواست فرد متقاضی انجام می شود. شایان ذکر است که مهاجرت به هلند از طریق پناهندگی به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

مهاجرت از طریق همراه

مهاجرت به کشور هلند از طریق کار و سرمایه و تحصیل، شرایط را برای اقامت همراه نیز فراهم می‌شود به طوری که 1 سال از زندگی شما در این کشور گذشته باشد و شرایط کاری و سرمایه شما مشخص باشد تا بتوانید برای اعضای خانواده خود ویزای همراه دریافت کنید. در نظر داشته باشید که در این روش این شما هستید که شرایط را برای ورود همراه خود فراهم می‌سازید. ویزای همراه به طور کلی اجازه می‌دهد که همسر و فرزند شما وارد این کشور شود. همسر شما اجازه کار ندارد اما فرزند شما می‌تواند به طور دقیق در مدارس و دانشگاه‌های این کشور تحصیل نمایند. کار در هلند برای همراه شما تنها در صورتی فراهم می‌شود که مجوز لازم را دریافت کرده باشد. شرایط اقامت در هلند به نسبت سال‌های قبل ساده‌تر شده است.

پیشرفتی که کشور هلند طی سال‌های اخیر داشته موجب شده تا این کشور مهاجران بسیاری را در خود جای دهد. وجود دانشگاه‌های معتبر در هلند موجب شده تا این کشور به‌عنوان نخستین گزینه از سوی متقاضیان جهت تحصیل انتخاب شود. دریافت ویزای همراه کشور هلند دارای شرایط و قوانین مختص به خود است که باید از سوی متقاضیان مدنظر قرار بگیرد و متناسب با آن متقاضیان ویزای همراه هلند را نیز درخواست نمایند.

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های هلند را دارند می‌توانند نسبت به دریافت ویزای همراه هلند برای همسر و یا فرزندان خود نیز اقدام نموده و آن‌ها را با خود به این کشور وارد کنند. البته دانشجویان متقاضی باید این نکته را در نظر داشته باشند به‌صورت هم‌زمان نمی‌توانند نسبت به دریافت ویزای همراه هلند اقدام نمایند و باید در خصوص هرکدام از اعضای خانواده به-صورت جداگانه اقدام نمود.

مدارک لازم جهت دریافت ویزای همراه هلند

متقاضیانی که تمایل دارند ویزای همراه هلند را دریافت کنند باید مدارکی را به سفارت هلند در کشور خود ارائه دهند تا موردبررسی قرار بگیرد. در صورت تائید مدارک ارائه شده متقاضیان امکان دریافت ویزای همراه این کشوررا داشته و می‌توانند به متقاضی اصلی در کشور هلند بپیوندند. مدارک لازم جهت دریافت ویزای همراه هلند عبارتنداز:

♦      ارائه گذرنامه اصل که دارای حداقل اعتبار ۳ ماه از تاریخ ورود به کشور هلند باشد.

      ارائه فرم درخواست ویزا که به صورت کامل و بدون نقض تکمیل شده( متقاضیان می‌توانند فرم مربوطه را از سایت سفارت هلند دریافت کنند.)

      ارائه کارت ملی و شناسنامه فرد متقاضی دریافت ویزای همراه هلند.

      ارائه دو قطعه عکس رنگی با سایز ۶ در ۴ که دارای پس‌زمینه سفید بوده و هیچ‌گونه روتوشی در خصوص آن انجام نشده است.

      ارائه ویزاهایی که پیش‌تر دریافت شده به همراه کپی آن‌ها و مهر ورود و خروج.

      ارائه نامه تمکن مالی و گردش مالی ۶ ماهه اخیر سپرده بانکی متقاضیان.

      ارائه گواهی اشتغال به کار متقاضی که در آن اطلاعات کاملی همچون تاریخ استخدام، میزان حقوق دریافتی، فیش حقوقی و سمت متقاضی عنوان شده است.

      ارائه مدرکی که نشان‌دهنده اشتغال به کار متقاضی است.

      ارائه مدارک بازنشستگی که مختص متقاضیان بازنشسته است.

چنانچه فردی با یکی از اتباع و یا فردی که اقامت هلند را دارد نامزد کند می‌تواند نسبت به دریافت ویزای همراه کشور هلند نیز اقدام نماید. فردی که نامزد شهروند هلندی است با اخذ ویزای همراه هلند می‌تواند وارد کشور هلند شده و مراسم ازدواج خود را در این کشور برگزار کند. دریافت ویزای نامزدی برای فردی که قصد دارد از این طریق وارد کشور هلند شود دارای شرایط خاصی است که مهم‌ترین آن‌ها نداشتن هیچ‌گونه مشکل قانونی در امر ازدواج است.

افرادی که قصد دارند با یکی از شهروندان هلندی ازدواج کنند می‌توانند ویزای همراه را دریافت کرده و مدارکی را ارائه دهند که ازدواج آن‌ها را به‌صورت رسمی ثابت می‌کند. تنها افرادی موفق به اخذ ویزای همراه هلند از طریق نامزدی با شهروند هلندی خواهند شد که ملیت هلندی ندارند و ازدواج آن‌ها نیز در کشور غیر از هلند صورت گرفته است.

مهاجرت توریستی

اگر می‌خواهید به منظور گشت و گذار وارد کشور هلند شوید، ویزای توریستی دریافت نمایید باید دلیل شما از سفر مشخص باشد و ثابت کنید که می‌خواهید به کشور خود باز گردید. باید مدارک لازمی را ارائه دهید که این موضوع را تأیید نماید. در نظر داشته باشید که ویزای توریستی کشور هلند به مدت 90 روز صادر می‌شود و فرد باید بلیط رفت و برگشت خود را نیز ارائه دهد.

اخذ تابعیت هلند

ایرانیان به منظور ورود به هلند ملزم به اخذ ویزای هلند از یکی از راه های مهاجرت به هلند می باشند. همان گونه که پیشتر توضیح داده شد صرف تحصیل در هلند منجر به اخذ اقامت این کشور نخواهد شد. در واقع افراد موظف هستند پس از اتمام تحصیلات خود کاری یافته و اقامت کاری دریافت نمایند. در غیر این صورت مجبور خواهند شد که خاک این کشور را ترک نمایند. به طور کلی بعد از ۵ سال کار و زندگی در کشور هلند افراد می توانند درخواست اخذ مجوز یا کارت اقامت دائم هلند نموده و پس از آن برای پاسپورت این کشور اقدام نمایند. اگر به منظور کار قصد ورود به این کشور را دارید بهتر است حتما این نکته را در نظر داشته باشید که شانس کاریابی در هلند بعد از اخذ یک دوره تحصیلی و یا گذراندن یک مقطع تحصیلی مانند کارشناسی و یا کارشناسی ارشد بسیار بالاتر خواهد بود.

مزایای مهاجرت به هلند

     تنوع محل اقامت : مهاجرین در هلند به راحتی می توانند با توجه به سبک زندگی و بودجه خود یک آپارتمان خریده یا رهن کنند . خانه ها و آپارتمان های هلند به طور کلی راحت و استاندارد هستند .

    زندگی اجتماعی عالی : هلند کشوری با فستیوال های موسیقی و فرهنگی متنوع و فضا های عمومی مختلف برای ملاقات با دوستان و سرگرمی شهروندان این کشور است .

    نرخ پایین جرم و جنایت در هلند : هلند در مقایسه با انگلستان و آمریکا دارای کمترین ترخ جرم و جنایت است . مهاجرین احساس امنیت می کنند و میزان نیاز به افسران پلیس در این کشور بسیار پایین است .

 

مزایای اجتماعی زندگی در هلند

پایین بودن نرخ بیکاری : هلند یکی از کشور های اروپایی است که به دلیل اقتصاد پایدار دارای کمترین نرخ بیکاری در اروپا می باشد . این کشور دارای نرخ مالیات پایین است و همین امر سبب مهاجرت افراد جویای کار به این کشور شده و هلند را به یکی از قطب های کاری تبدیل کرده است .

ضمن بررسی مزایا و معایب مهاجرت به هلند  به این نکته برخوردیم که خدمات سلامت در هلند کافی است و زمان انتظار در این کشور بسیار کوتاه است . دکتر ها به صورت کلی به زبان انگلیسی با بیماران ارتباط برقرار می کنند .

آب و هوای هلند

هر یک از فصول این کشور دارای زیبایی های خود است . زمستان های این کشور برای اسکیت بازان بسیار عالی و جذاب است و تابستان های این کشور دارای آب و هوای مدیترانه ای است . اما بهتر از همه این فصول پاییز هلند است .

مهاجرین ساکن در هلند می توانند با انتخاب ارزان ترین شهر هلند برای کار و زندگی درآمد بالایی کسب کنند ، میزان مالیات بر درآمد ۳۰ درصد درآمد است یعنی ۷۰ درصد حقوق خود را دریافت می کنند .

آب و هوای هلند غیر قابل پیش بینی است : اگر چه آب و هوای هلند گاهی اوقات شبیه آب و هوای مدیترانه ای است . اما آب و هوای این کشور به سرعت تغییر می کند و غیر قابل پیش بینی است به ویژه در فصل تابستان که گاهی اوقات بسیار گرم است و بلافاصله طوفانی می شود .

به واسطه تراکم جمعیت در این کشور ساعت ترافیک و شلوغی در این کشور رایج است . به همین دلیل بسیاری از افراد هلندی از دوچرخه یا موتور سیکلت برای عبور و مرور در شهر استفاده می کنند .

معایب مهاجرت به هلند

بالا بودن هزینه زندگی و اجاره و خرید مسکن در هلند : اگرچه مهاجرین بلافاصله بعد از ورود خود به این کشور می توانند بر اساس بودجه خود خانه خریداری و یا اجاره کنند ، اما هزینه اجاره یا خرید آپارتمان در هلند بسیار بالاست .

دیگر مورد در بررسی مزایا و معایب مهاجرت به هلند این است که اگرچه فرصت های شغلی متعددی برای کار در هلند وجود دارد ، در صورت وجود نیروی کار هلندی و اتحادیه اروپا کار به افراد خارج از اتحادیه اروپا تعلق نخواهد گرفت و به ندرت افراد خارج از اتحادیه اروپا می توانند در یکی از مشاغل این کشور مشغول به کار شوند .

اگرچه مردم هلند به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند ، اما آن ها به زبان هلندی خود می بالند و انتظار دارند که مهاجرین زبان هلندی را فرا بگیرند . این زبان دشواری های خاص خود را دارد و با زبان انگلیسی و آلمانی تشابه بسیاری دارد .

خدمات درمانی در هلند

گران بودن خدمات مراقبت پزشکی : اگرچه خدمات پزشکی و سلامت در این کشور بسیار در دسترس است ، اما هزینه این نوع خدمات بسیار بالا است و برای بسیاری از مهاجرین تامین هزینه های پزشکی دشوار است .

ارزیابی رایگان