مهاجرت به دانمارک

کشور دانمارک در شمال اروپا واقع شده است. این کشور تنها با آلمان دارای مرز خشکی می باشد. همچنین پلی دریایی به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند. شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک می باشد. جمعیت دانمارک در حدود ۵٫۵ میلیون نفر است که ۸٫۵٪ مردم آن مهاجرانی هستند که بیشتر از کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه به دانمارک آمده‌اند. با وجود اینکه این کشور از سال ۱۹۷۳ عضو اتحادیه اروپا است اما واحد پولی خود را همچنان حفظ نموده و عضو کشورهای حوزه واحد پولی یورو نمی باشد. واحد پول این کشور کرون دانمارک است. زبان رسمی کشور، زبان دانمارکی است و اکثریت مردم این کشور ( ۸۰٫۴ درصد) مسیحی می باشند.

کشور دانمارک علی رغم داشتن سیستم پادشاهی دارای دولت رفاه‌ بوده و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. همچنین از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان قرار داشته و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکرراً به عنوان «شاد‌ترین» مردم جهان اعلام می‌شوند. این کشور به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به شمار می‌آید.

کشور دانمارک دارای آب و هوای چهار فصل بوده که متوسط دمای هوا در زمستان و ماه فوریه که سردترین ماه در این کشور می باشد در حدود صفر درجه سانتی گراد بوده و در تابستان و ماه اگوست که گرمترین ماه در این کشور می باشد دمای هوا در حدود ۱۵٫۷ درجه سانتی گراد متغیر می باشد.

پرآوازه‌ترین نویسنده دانمارکی در سطح جهان هانس کریستین آندرسن خالق کتاب جوجه اردک زشت می‌باشد.

آشپزی دانمارکی مانند سایر کشورهای شمال اروپا عمدتاً شامل گوشت قرمز و ماهی است. این امر ناشی از جغرافیای کشور و زمستان‌های سرد و طولانی آن است.

در دانمارک مزاح در روابط مردمی نقش بسزایی دارد. افراد می‌توانند چیزهایی به یکدیگر بگویند که به گوش شنونده ناخوشایند است و به راحتی باعث ترس و وحشت یک فرد جدید می‌شود؛ ولی اغلب نشانه رفاقت و احترام متقابل است.

دانمارک یکی از کشورهایی است که در جهان دارای بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار می‌باشد. در ساعات شلوغی ترافیک شهر، تعداد زیادی دوچرخه سوار در راه منزل یا محل کار مشاهده می شود.

در تقسیمات کشوری، خاک اصلی کشور دانمارک به پنج استان تقسیم شده است. استان‌های دانمارک عبارتند از هوودستادن، نوردیولند، میدیولند، شیلند، وسیددانمارک. گرینلند و جزایر فارو نیز دو قلمرو برون‌مرزی و خودگردان دانمارک به شمار می‌آیند.

شرایط و روش های مهاجرت به دانمارک

دانمارک کشوری در قاره ی اروپا و عضوی از حوزه ی اسکاندیناوی است. این کشور با ۶ میلیون نفر جمعیت، مساحتی ۴۳ هزار کیلومتر مربعی دارد و پایتخت آن شهر زیبا کپنهاگ می باشد. دانمارک عضوی از اتحادیه ی شنگن و اتحادیه ی اروپا نیز می باشد. زبان رسمی در دانمارک Dutch می باشد که ریشه ای آلمانی دارد. دانمارک تنها با کشور آلمان مرز مشترک دارد و اطراف این کشور را دریا پوشانده است. این کشور با وجود حضور در اروپا اما عضو اتحادیه ی روپا نیست و واحد ارز در این کشور کرون می باشد. دانمارک نرخ بیکاری بسیار پایینی دارد میتواند مقصد مناسبی برای افراد باشد. دانمارک کشوری سطح بالا و ثروت مند است و مهاجرت به دانمارک از طریق تحصیل، کار و سرمایه گذاری گزینه ای بسیار ایده آل و مناسب است. دانمارک کشوری بسیار مهاجر پذیر است و میتواند مقصدی منطقی برای مهاجرت باشد. در ادامه به برسی راه های مهاجرت به این کشور می پردازیم.

مهاجرت از طریق تحصیل

طبق گزارش یک شبکه جهانی تحقیقات دانشگاهی، دانمارک در رتبه بندی جهانی در مکان 5 بهترین کشور دنیا برای ارائه تسهیلات آموزش عالی قرار گرفته است. دانمارک هم چنین در صدر شاخص آموزش سازمان ملل قرار دارد و مدارک دانشگاهی آن در سراسر دنیا معتبر هستند. موسسات عالی تحصیلی دانمارک برنامه های متعدد آموزشی در سطح عالی ارائه می دهند. از این رو تحصیل در دانمارک گزینه ارزنده ای می باشد. بیوتکنولوژی، تجارت، طراحی، مهندسی محیط زیست، فناوری مواد غذایی، فناوری اطلاعات علمی، انرژی های تجدید پذیر، ارتباطات و داروسازی تنها تعدادی از دوره هایی هستند که ارائه می شوند.

مدرک کارشناسی دانشگاه بعد از تکمیل یک دوره 3 ساله دوره کارشناسی اعطاء می گردد که معمولا به یک یا دو موضوع اختصاص دارد. تدریس بر پایه تحقیق است و علاوه بر مبانی آکادمیک، دانشجو را با دانش تخصصی نیز آشنا می سازد. در مراحل پایانی دوره دانشجویان یک پروژه نهائی ارائه می دهند. این مدرک زمینه ورود فارغ التحصیلان به بازار کار یا تحصیلات عالی (فوق لیسانس) را فراهم می سازد. تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی نیز در یکسری از رشته های مهیا می باشد.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانمارک

شرایط زبان انگلیسی: تمامی برنامه های آموزشی دانمارک نیاز به یک سطح استاندارد انگلیسی دارند. متقاضیان دوره های كاشناسی و كارشناسی ارشد كه به انگلیسی تدریس می شوند، باید حداقل مهارت دانش انگلیسی دبیرستان دانمارک جیمنازیوم را به اثبات برسانند. بعضی از برنامه ها نیاز به زبان انگلیسی یک سطح بالاتر یعنی انگلیسی A دارند، برای اثبات مهارت انگلیسی اغلب آزمون های معتبر زبان انگلیسی IELTS ،TOFEL را نیاز دارد.

هزینه تحصیلات

تحصیلات عالی در دانمارک برای دانشجویان از کشورهای EU/EEA و دانشجویان برنامه تبادل دانشجو و شهروندان کشور سویس مجانی می باشد. دانشجویانی که دارای اقامت دائم، اقامت موقت قابل ارتقاء به اقامت دائم بوده و یا اولیاء آنها با وجود اینکه از کشورهای غیر EU/EEA بوده اما در دانمارک مشغول کار باشند، نیز شهریه پرداخت نمی کنند. سایر دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند. میزان شهریه سالانه برای دوره های تمام وقت بین 4500€ الی 120000€ (یورو) متغیر است.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی دانمارک

دانمارک در حال حاضر جزو کشورهایی است که در صدور ویزا خیلی سخت گیری نمی کند و حتی در غالب موارد ویزای همراه نیز صادر می کند. نکته مهم این است که علاوه بر این که دانشجو اجازه کار نیمه وقت دارد، همراه وی می تواند تمام وقت مشغول به کار باشد. اقدام برای اخذ ویزا اگرچه جزییات زیادی دارد اما مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی عبارتند از:

 

مدارک توضیحات
نامه پذیرش دانشگاه در صورت قطعیت ثبت نام، دانشگاه ایمیلی ارسال می کند.
کپی برابر اصل پاسپورت پاسپورت باید حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد.
گواهی تمکن مالی صورت حساب بانکی
گواهی عدم سوء پیشینه می بایست ترجمه رسمی آن تقدیم شود.
رزرو خوابگاه، هتل یا اجاره خانه مدرکی مبنی بر این که فرد محل اقامتی در دانمارک دارد.

مهاجرت از طریق کار

دانمارک برنامه هایی برای جذب نیروی كار خارجی دارد كه به صورت 3 برنامه مجزا میباشد که عبارتست از:

     Pay Limit Scheme مبتنی بر قرارداد کاری

     Positive list مبتنی بر لیست مشاغل

     Green Card Scheme مبتنی بر امتیازبندی

 

Pay Limit Scheme (مبتنی بر قرارداد کاری)

در سیستم Pay Limit Scheme متقاضی باید دارای قرارداد كتبی و پیشنهاد شغلی باشد و درآمد سالانه او كمتر از 375.000KR (کرون) نباشد. این نوع كار باید مطابق با استاندارهای دانمارک باشد. برخی از موارد، مدارک متقاضیان باید به تأیید سازمان ذیربط نیز برسد. این نوع اجازه اقامت و كار 3 ساله است و تا 4 سال هم قابل تمدید می باشد. با این نوع روادید می توان برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود مجوز اقامت گرفت و همسر متقاضی هم می تواند با این اقامت مجوز كار بگیرد.

Positive list (مبتنی بر لیست مشاغل)

در طرح Positive list بر اساس فهرست مشاغل مورد نیاز دانمارک كه تعداد این مشاغل حدودا به 125 نوع می رسد، متقاضی برای درخواست كار باید تخصص و مهارت لازم را داشته باشد تا جذب بازار كار دانمارک شود. دولت چارچوب ها را مشخص می كند و در چارچوب قوانین، كارگر و كارفرما توافق می كنند. علاوه بر شرایط كلی كه دولت تعیین می كند، امتیازاتی است كه خود كارفرما برای كارگر در نظر می گیرد. کارگران خارجی خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا/ سوئیس واجد شرایط کار و اجازه اقامت تحت طرح لیست مثبت هستند اگر آنها پیشنهاد شغلی در یکی از این مشاغل از یک کارفرمای دانمارکی داشته باشند.

پس از دریافت جواز کار و اقامت در دانمارک، افراد نیز می توانند درخواست الحاق خانواده خود را بدهند. یکی از مفاد قانون اتباع خارجی دانمارک این است که آنهایی که خواستار جواز کار و اقامت در دانمارک می باشند، باید بتوانند زندگی خود را تامین نمایند. رشته های نظیر مهندسی، داروسازی، پرشکی، تحصیلات و یکسری دیگر نیز در این لیست نیز قرار دارند. ناگفته نماند که یکسری از رشته ها نظیر شاخه پزشکی افراد باید مدارک خاص دانمارکی یا توافقنامه های بخش های بین المللی داشته باشند.

Green Card Scheme (مبتنی بر امتیازبندی)

ویزای مجوز کاری دانمارک، مجوز کاری مبتنی بر سیستم امتیازی (PBS) است که به اشخاص اجازه می دهد در دانمارک زندگی و کار کنند. اگر افراد بتوانند امتیازهای کافی بر اساس معیارهایی مانند سن، مهارت های زبان، تجربه کاری و تحصیل را کسب کنند و اگر امتیاز حداقل 100 امتیاز کسب شود، نیز می توانند یک مجوز اقامت معتبر برای حداکثر 18 ماه دریافت کنند. اگر کاری به افراد پیشنهاد گردد، باید جواز کار و اقامت تقاضا نمایند. بنابراین معیارهای امتیازبندی برای دریافت گرین کارت دانمارک بدین شرح است:

معیار ارزیابی کل امتیازات
سطح تحصیلات 210 امتیاز
مهارت زبانی 55 امتیاز
سابقه کار 30 امتیاز
انطباق پذیری 30 امتیاز
سن و سال 25 امتیاز

اگر یک پیشنهاد کار مندرج در فهرست مثبت دریافت شود، می توان جواز کار و اقامت در دانمارک را کسب نمود. فهرست مثبت، فهرستی از حوزه های استخدامی است که با کمبود نیروی کار واجد شرایط مواجه می باشند. فهرست مثبت شامل متخصصان فن آوری اطلاعات، مهندسان، پزشکان، داروسازان و پرستاران می شود. به عنوان مثال برای کار به عنوان یک پزشک، داروساز یا پرستار در دانمارک باید اجازه رسمی دانمارک باید اخذ شود.

ویزای جست و جو کار

ویزای جستجوی کار یک ویزای موقت ماهه است و برای کسانی خوب است که از نظر تخصص وضعیت خوبی دارند و تنها به قصد مجاب کردن کارفرمایان این کشور اقدام می‌کنند. در این روش در صورتی که همه چیز درست باشد اقامت شما می‌تواند تمدید شود.

مهاجرت سرمایه گذاری

کی از روش‌های مهاجرت به کشور دانمارک ثبت شرکت است. در این روش فرد خارجی برای ثبت شرکت نیاز به شریکی از تبعه دانمارک دارد که در حدود 51 درصد از سهام شرکت می‌بایست به اسم او باشد. ثبت شرکت در کشور دانمارک به دو صورت الکترونیکی و ثبت حضوری دیده می‌شود.

     ثبت شرکت به روش الکترونیکی نیاز به حضور فرد ندارد و تمام مراحل ثبت شرکت توسط سازمان کار کشور دانمارک انجام می‌شود و در نهایت نیاز به امضای دیجیتالی فرد است.

     ثبت شرکت در کشور دانمارک به روش حضوری بین الی هفته طول می‌کشد و در این زمینه کارهای زیادی صورت گرفته است. اداره مهاجرت کشور دانمارک شرایط سرمایه‌گذاری را بهتر از قبل کرده است.

شرایطی که برای ثبت شرکت در کشور دانمارک دیده می‌شود به این صورت است:

 در ابتدا باید ایده تجاری فرد متقاضی مورد تأثیر قرار بگیرد. این بخش به نوبه خود کمی دشوار و زمانبر است. مورد بعدی این است که شخص باید خود در کشور دانمارک حضور به عمل آورد تا پیاده سازی ایده‌های تجاری به طور دقیق مشخص شود. نیاز است که توانایی لازم برای ساپورت مالی از خود و اعضای خانواده یعنی همسر و فرزندان کمتر از 18 سال در سال اول فراهم شود.

افراد نیاز به پاسپورت معتبر قدیمی و جدید دارند. نیاز است که کپی از شناسنامه و ترجمه رسمی از تمام صفحات فراهم شود. افراد باید سوابق کاری و ترجمه رسمی از آن داشته باشند. نیاز است که اساسنامه شرکت نیز تهیه شود. افراد باید حساب بانکی برای کشور دانمارک ایجاد نمایند. مدارکی مبنی بر تمکن مالی فرد متقاضی در کشور دانمارک نیاز است که ثابت نماید از پس هزینه شرکت و همینطور هزینه‌ای که برای کارمندان نیاز است بر خواهد آمد.

پس از اینکه مدارک لازم به سفارت کشور دانمارک ارائه شد، در حدود الی ماه زمان نیاز است که مدارک از سوی سفارت این کشور مورد تأیید قرار بگیرد.

در نظر داشته باشید که یک نوع ویزای کوتاه مدت برای فرد متقاضی به منظور اجرایی شدن ایده‌های تجاری فراهم می‌شود. در ابتدا اقامت سه به شما داده می‌شود و می‌بایست در طول این دوره اقدام به راه اندازی تجارت خود داشته باشید و حداقل دو نفر نیروی کار از شهروندان کشور دانمارک را نیز در این وضعیت قرار دهید.

در این شرایط بیمه کردن افراد بسیار مهم است.

این روش به نوبه خود پیچیدگی‌های زیادی دارد و نیاز است که افراد در ابتدا مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند، وضعیت مالیاتی در این بخش اهمیت دارد و بر اساس زمان دقیق ثبت شرکت برآورد می‌شود

مهاجرت از طریق همراه

یکی از روش‌هایی که برای مهاجرت به دانمارک دیده می‌شود، از طریق همراه است. در این روش به طور کلی دسته‌بندی‌های مالی به این صورت است که اگر فردی بخواهد در دانمارک زندگی روتینی داشته باشد و از طریق همراه نیز به این کشور ورود داشته باشد باید از نظر مالی در وضعیت خوبی باشد. ویزای همراه به این صورت است که مادامی که فرد اصلی در این کشور زندگی می‌کند شما اجازه زندگی دارید و پس از آن باید فکری به حال تمدید و یا تبدیل ویزای خود داشته باشید.

مهاجرت توریستی

ویزای توریستی دانمارک به افراد اجازه می‌دهد که برای مدت کوتاهی در این کشور اقامت داشته باشند. در این روال اگر فرد بخواهد بیشتر از زمان تعیین شده در دانمارک بماند باید سعی کند سایر شرایط را نیز در نظر داشته باشد.

اخذ تابعیت دانمارک

از طریق هر یک از روش های ذکر شده می توان تابعیت و پاسپورت دانمارک را کسب نمود. برای اخذ تابعیت دانمارک شما باید تعداد سال های مشخصی را کشور دانمارک زندگی کرده باشید و در زمان درخواست اقامت دائم دانمارک را داشته باشید. بنابراین ابتدا باید اقامت دائم دانمارک را کسب نمود و سپس برای اخذ تابعیت درخواست داد. در اکثر مواقع در صورتی که شما به مدت 9 سال متوالی در دانمارک زندگی کرده باشید می توانید برای تابعیت درخواست دهید. پناهندگان پس از 8 سال می توانند درخواست دهند. مدت زمان مورد نیاز برای کسب تابعیت در صورتی که شخص با یک شهروند دانمارکی ازدواج کند یا پیش از رسیدن به سن قانونی در دانمارک زندگی کند و در این کشور به مدرسه برود کوتاه تر خواهد بود. در صورتی که سابقه زندان داشته باشید یا بدهی عمومی پرداخت نشده دارید که سررسید آن فرا رسیده، نمی توانید برای درخواست تابعیت اقدام کنید. باید اثبات کنید که توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود را دارید و در یک سال گذشته هیچ کمک هزینه ای از دولت دریافت نکرده اید. معمولاً دانمارک اجازه تابعیت دوگانه را نمی دهد مگر در مواقع خاصی مانند ازدواج با یک دانمارکی یا متولد شدن با دوتابعیت. بنابراین افرادی که از این شرایط برخوردار نیستند باید تابعیت قبلی خود را باطل نمایند.

مزایای زندگی در دانمارک

آب و هوای متنوع دانمارک : یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما را جذب زندگی در دانمارک نماید آب و هوای چهار فصل این کشور است . اگرچه میزان بارندگی در آن فراوان است اما هوای معتدل و سرد و حتی گرم و بهاری در فصول مختلف سال در آن قابل تجربه است .

ثبات اقتصادی در دانمارک : ثبات اجتماعی و اقتصادی موجود در دانمارک مثال زدنی ست . شما با اقامت در دانمارک در جامعه ای زندگی خواهید کرد که ثبات بازار کار و اقتصاد در آن وجود دارد و هرگز نگران درآمد و تامین مخارج خود نخواهید بود .

داشتن یک شغل مناسب در کشور دانمارک نه تنها مخارج عادی زندگی شما را تامین خواهد نمود بلکه امکان پس انداز و یا سفر در طول سال را نیز برایتان فراهم می سازد

محیط زندگی و کار در دانمارک

فضای کاری به صورتی است که امکان پیشرفت و ترفیع رتبه را دارید و می توانید به خوبی به موقعیت شغلی مناسب برسید . ثبات فضای اقتصادی نیز این کشور را به گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل نموده و هر ساله افراد زیادی در مشاغل مختلف اقدام به سرمایه گذاری در دانمارک می نمایند .

چنانچه شما از روش های صحیح بیزینس خود را در این کشور راه اندازی کنید می توانید با گسترش فعالیت خود در حوزه های مختلف به تجارتی موفق و سود خوب نیز برسید .

.

معایب زندگی در دانمارک

مزایا و معایب مهاجرت به دانمارک را بررسی می کنیم ، مزایا را ذکر کردیم نوبت به بررسی معایب است . زندگی در دانمارک در کنار مزایای بی شماری که برای زندگی و مهاجرت دارد می تواند معایب و نقص هایی را نیز به همراه داشته باشد و برای برخی از افراد مقصد مناسبی نباشد .

به عنوان مثال یکی از مواردی که در دانمارک به صورت شاخص قابل توجه مهاجرین قرار می گیرد میزان بالای مالیات در این کشور است .

تمامی شهروندان موظف به پرداخت ماهیانه مالیات در این کشور هستند که میزان آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است .

البته میزان بالای مالیات تضمین کننده رفاه اجتماعی شما خواهد بود و همانگونه که گفته شد کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالاست و بهترین خدمات شهروندی در اختیار تمام مردم قرار می گیرد .

یکی دیگر از مواردی که زندگی را برای برخی از مهاجرین به این کشور سخت نموده فصل سرماست . با وجود آنکه فصول مختلف را در این کشور می توان دید اما فصل سرما به نسبت زودتر آغاز شده و درجه هوا نیز به شدت کاهش می یابد . توجه داشته باشید که اگر متقاضی زندگی در کشور دانمارک هستید باید خود را آماده زندگی در کشوری با زمستان های بسیار سرد کنید .

یادگیری زبان دانمارکی

شاید بتوان زبان دانمارکی را نیز به عنوان مانعی کوچک و برای برخی جدی تر در نظر گرفت . برخی از متقاضیان مهاجرت به اروپا ترجیح می دهند تا به کشوری انگلیسی زبان مهاجرت کنند و از این طریق بتوانند به کشورهای مختلفی در دنیا وصل شوند .

یادگیری زبان دانمارکی نیاز به پشتکار دارد و نقش اصلی را در رابطه با زندگی در این کشور ایفا می کند . برای کار ، زندگی ، تحصیل و هرگونه فعالیت شما باید به زبان مردم این کشور تسلط کافی داشته باشید تا بتوانید به عنوان عضوی از جامعه به فعالیت خود ادامه دهید .

شرایط زندگی در دانمارک

زندگی در دانمارک مانند تمامی کشورهای دنیا مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد و شما به عنوان یک فرد مهاجر که می خواهد تمام سرمایه و زمان خود را برای این امر مهم و حیاتی اختصاص دهد باید قبل از هرگونه اقدام به طور دقیق مزایا و معایب مهاجرت به دانمارک را بررسی نموده و با آگاهی کامل تصمیم نهایی خود را بگیرید .

خوب است بدانید که دانمارک با پایتختی شهر کپنهاگ در شمال قاره اروپا واقع شده و در حدود ۵ میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد . زبان رسمی مردم ، دانمارکی و با وجود عضویت در اتحادیه اروپا به حوزه یورو نپیوسته است .

دانمارک که تنها با کشور آلمان مرز خاکی مشترک دارد و از طریق یک پل به کشور سوئد نیز متصل می شود . مردم این کشور در چند سال اخیر به عنوان راضی ترین مردم جهان اعلام می شوند و از نظر اختلاف درآمد شهروندان در رتبه اول جهان قرار دارد .

ارزیابی رایگان