درباره کشور ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهای تراز اول جهان به شمار می آید، مهاجرت به ایتالیا بیشتر شبیه به پا گذاشتن در سرزمین عجایب است، این کشور با مساحت بسیار کمی که دارد دارای بیش از نیمی از آثار تاریخی و هنری ثبت شده در میراث جهانی یونسکو می باشد، در هر گوشه از کشور ایتالیا جاذبه های تفریحی و آثار فاخری از تاریخ غنی این کشور به چشم می خورد.

مهاجرت به ایتالیا از ابعاد مختلفی برخوردار می باشد، از لحاظ میزان تولید ناخالص داخلی ایتالیا در بین ۸ کشور برتر جهان قرار دارد. از سوی دیگر کیفیت مراکز آموزشی و دانشگاه های ایتالیا به همراه هزینه های بسیار ناچیز زندگی و تحصیل در این کشور ایتالیا را به یکی از مقاصد اصلی مهاجران تبدیل نموده است. در این مطلب با شرایط و روش های مهاجرت به ایتالیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

مهاجرت از طریق تولد

یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا و اخذ تابعیت ایتالیایی بر اصل قانونی sanguinis (قانون خون) بر این اساس، کودک متولد شده از پدر و مادر ایتالیایی نیز یک شهروند ایتالیایی محسوب میگردد. تا تا ۱ ژانویه سال ۱۹۴۸، این امکان پذیر نبود که یک مادر ایتالیایی تابعیت ایتالیایی خود را به کودک خود انتقال دهد. با این حال، دادگاه عالی این کشور اخیرا این ماده را بر خلاف اصول قانون اساسی و دقیق تر اصلاح کرد که، به اصل برابری بین زن و مرد منجر شد. بر این اساس، کودکان متولد شده از مادر ایتالیایی قبل از سال ۱۹۴۸ نیز ممکن است واجد شرایط تابعیت باشد. با این حال، یک خانواده ایتالیایی به خودی خود دلایل کافی برای این ادعا شهروندی ایتالیایی را دارد- یک خارجی با اصلیت ایتالیایی واجد شرایط برای شهروندی ایتالیایی است اگر تنها اگر / او قبل از تابعیت / پدرش / مادرش در این کشور متولد شده باشند.

مهاجرت از طریق ازدواج

تابعیت ایتالیایی ممکن است توسط ازدواج با یک ایتالیایی به دست آمده باشد. این یک حق واقعی همه زن و شوهرها است و تنها می تواند به کسانی که سابقه کیفری یا یک جرم جدی در داخل یا خارج از این کشور ندارند تعلق میگیرد. همچنین می تواند به کسانی که تهدیدی برای امنیت ملی و نظم عمومی ندارند در نظر گرفته شود. پس از ازدواج با یک شهروند ایتالیایی، شرایط خاصی باید تحت قانون ایتالیایی برای اقامت قانونی در این کشور برای یک دوره حداقل دو سال یا سه سال برای زن و شوهر هایی که با هم زندگی می کنند اما در خارج از کشور ملاقات داشته و ازدواج کرده اند اعمال گردد، به عنوان مثال، علاوه بر این، برای ازدواج باید همه فرآیند برنامه شهروندی اقدام شود. خوشبختانه، بدون نیاز به صحبت با زبان ایتالیایی و یا تصویب هر نوع آزمون، اخذ شهروندی ممکن است، بریتانیا، که در آن یک همسر خارجی باید ” در بریتانیا زندگی کند ” و آزمون زبان انگلیسی را انجام دهد.

مهاجرت کاری

یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا از طریق کار و اخذ ویزای کار می باشد. از جمله راه های این مورد مهاجرتی مهاجرت به این کشور از طریق تخصص می باشد.

مهاجرت به ایتالیا از طریق کار در این کشور به عنوان یک نیروی کار بسیار ماهر (تخصص)

♦     کارفرمای شما باید یک پیشنهاد برای شما راسال کند و یک قرارداد به منظور اقامت و برای مهاجرت حاضر داشته باشید؛

     شما باید ویزا را قبل از ورود به ایتالیا دریافت کنید؛

     شما باید برای اجازه اقامت را ظرف هشت روز از ورود به این کشور دریافت کنید.

کارگران بسیار ماهر خارج از سیستم سهمیه می گیرند.

اتباع خارجی که قصد اقامت در ایتالیا برای بیش از سه ماه دارند باید برای آنها اجازه اقامت اعمال شود. این مجوز اجازه می دهد افراد خارجی در این کشور باقی بماند، تحت شرایط خاصی این مجوز از رده خارج می گردد.

صرف نظر از اینکه کسانی که برای آنها در خارج اجازه کار اعمال می شود قبل یا بعد از ورود بایستی اجازه اقامت خود را دریافت کنند (توانایی برای انجام این کار بستگی به ملیت آنها ندارد)، آنها مجبور به ارائه گزارش به مرکز مهاجرت های محلی خود ظرف هشت روز پس از ورود به ایتالیا هستند. این موضوع هم می تواند در یک اداره پست و هم در برخی از استان انجام شود.

اجازه اقامت در ایستگاه پلیس محلی پس از ورود جدید صادر می شود. به این منظور نیاز به پر کردن فرم درخواست تعیین نوع مجوز مورد نیاز و اثبات شناسایی، اثر انگشت و عکس می باشد. انواع مختلفی از اجازه ممکن است با توجه به نیازهای مختلف ارائه گردد. اجازه اقامت یک کارت هوشمند الکترونیکی برای محافظت در برابر تقلب است.در زمان انتظار برای دریافت کارت اقامت توسط متقاضی شخص دارای حقوق برابر با مجوزی که منتظر آن می باشد است.طول مدت اجازه اقامت کار برای فرد ایتالیایی تا زمانی که ویزای ورود متقاضی معتبر است ادامه دارد. دارندگان اجازه اقامت به خدمات و مزایای دولت دسترسی دارند.

مهاجرت از طریق ویزای سرمایه گذاری

در ایتالیا یک روش بسیار مناسب برای سرمایه گذاران خارجی جهت اخذ اجازه اقامت دائم می باشد، که عمدتا مربوط به محیط اقتصادی پایدار و وضعیت اعضای اتحادیه اروپا می باشد. اگرچه با زندگی در این کشور متحمل هزینه های زندگی نسبتا بالایی میگردید، این کشور روش های گوناگون برای سرمایه گذاری دارد. این کشور دارای یک زیرساخت سیاسی و حقوقی بسیار موثر است و به عنوان مرکز مالی امتیاز بالایی برای سرمایه گذاری کسب و کار در نظر گرفته می شود. این کشور یک استاندارد بالای زندگی و آموزش و پرورش برخوردار است، و مراقبت های بهداشتی در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار عالی است. ایتالیا نیز یک کشور استراتژیک است و دارای روابط قوی کسب و کار اروپا و بین المللی است.

مهاجرت تحصیلی

فقط یک نوع ویزای برای اهداف مطالعه صادر می شود و شما بایستی در  H.Ed. برای ثبت نام نهایی خود در یک موسسه معتبر در ایتالیا اقدام کنید.هیچ نوع دیگری از ویزای پذیرفته نمی شود. بنابراین شما باید از مقامات دیپلماتیک ایتالیایی صالح ویزای مطالعه درخواست ارسال کنید. سفارت صالح ایتالیا / مقامات مسئول پذیرش کنسولگری با چک کردن درخواست شما شرایط شما را برای اخذ ویزا مورد بررسی قرار می دهند

مهاجرت پناهندگی

ما هرگز روش مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی را پیشنهاد نمی‌کنیم، امنیت در این روش تنها 11 درصد اعلام شده است و بیش از 80 درصد خطر مالی و جانی دیده می‌شود. در مهاجرت به این کشور از طریق پناهندگی در ابتدا باید دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید یعنی باید مشخص شود که شما قصد دارید از روش‌های صوری وارد این کشور شوید. یک نکته دیگر که برای مهاجرت به ایتالیا از طریق پناهندگی باید در نظر گرفته شود به این شکل است که در این روش هیچ امکانات رفاهی و بهداشتی برای کودکان و بانوان در نظر گرفته نمی‌شود و یکی از روش‌های بسیاری طولانی مدت محسوب می‌شود.

مهاجرت توریستی

برای ورود به کشور ایتالیا باید ویزا داشته باشید. اخذ ویزای توریستی این کشور عموماً برای ایرانیان کار ساده‌ای نیست و سوالات دراین‌باره بسیار زیاد است. درواقع، وقتی صحبت از ویزای توریستی این کشور می‌شود، نیاز است که برخی از اصول به طور دقیق و رسمی، رعایت شود. یک نکته بسیار مهم در این زمینه، داشتن دعوتنامه است. در قوانین مهاجرت به ایتالیا به شکل توریستی، صحبتی از دعوتنامه نیست؛ اما، بدون داشتن دعوتنامه، عملا، اخذ ویزای توریستی این کشور، بسیار دشوار خواهد بود.

یک نکته مهم دیگر که در زمینه مهاجرت به ایتالیا با هدف گشت و گذار وجود دارد ارائه مدارکی است که نشان دهد شما قرار است در این کشور گشت و گذار کرده و طبق زمان تعیین شده به کشور خود باز گردید یعنی باید مدارکی ارائه شود که مشخص شود شما علاقه‌ای به ماندن در ایتالیا ندارید.

روش اخذ ویزای توریستی ایتالیا به این صورت است که فرد در ابتدا باید درخواست خود را به شکل حضوری و یا اینترنتی ارائه دهد. برای کشور ایتالیا درخواست به صورت اینترنتی فراهم شده است؛ سپس نتیجه اولیه اعلام می‌شود و نیاز است که مدارک لازم تهیه شده و ارائه شود. در نظر داشته باشید که پرداخت هزینه صدور ویزا از دسته هزینه‌های همیشگی و البته متغیر است. برای اخذ ویزای توریستی ایتالیا، نیاز به انگشت نگاری خواهید داشت. در نظر داشته باشید که تعیین وقت سفارت ایتالیا، یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود.

ویزای توریستی ایتالیا از دسته ویزای کوتاه مدت محسوب می‌شود که به صورت یکبار ورود است؛ به این معنی که دارنده ویزا در طول دوره اعتبار ویزا مجاز است که یک‌بار به این کشور ورود نماید. عموماً، ویزای توریستی ایتالیا به مدت 90 روز در بازه 180 روزه دیده می‌شود. در زمان انقضای ویزا، فرد باید بتواند به کشور خود باز گردد.

اخذ تابعیت ایتالیا

در اغلب روش های گفته شده پس از گذشت 5 سال از حضور در ایتالیا می تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کند و بعد از 10 سال در صورت رعایت شرایطی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد می تواند برای اخذ تابعیت کشور ایتالیا درخواست خود را ارائه نماید. از شرایط اخذ تابعیت کشور ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

♦     عدم ارتکاب جرم و جنایت در ایتالیا

     یادگیری زبان ایتالیایی

     ادغام در جامعه ایتالیا

     تبعیت از قوانین این کشور

نکته مهم در این قسمت که باید به آن توجه کرد این است که اخذ اقامت و تابعیت کشور ایتالیا تنها از طریق تحصیل ممکن نیست و متقاضی باید حتما بعد از پایان تحصیل خود از شیوه دیگری مثل پیدا کردن کار استفاده کند تا بتواند اقامت دائم و سپس تابعیت کشور ایتالیا را اخذ نماید.

مزایا و معایب زندگی در ایتالیا

ایتالیا یکی از محبوب ترین مناطق و مقاصد گردشگری در جهان می باشد و گذراندن تعطیلات و قدم زدن در بین مناطق تاریخی و موزه های معروف آن در سطح جهانی، تجربه ای فراموش نشدنی به شما ارایه می دهد. اما مطمئنا هر کشوری مجموعه ای از مزایا و معایب را به ساکنین خودش ارائه می دهد که ایتالیا نیز از این قضیه استثنا نمی باشد.

مزایای زندگی در ایتالیا:

در ایتالیا تقریبا تمامی هزینه های پزشکی شما زیر پوشش بیمه می باشد و به همین دلیل معمولا در بیشتر بیمارستان های عمومی، شاهد ازدحام در صف انتظار خواهید بود. به طور کلی، خدمات پزشکی در ایتالیا بسیار مقرون به صرفه می باشد.

غذا در این کشور کیفیت بسیار خوبی دارد: ایتالیایی ها در تمام کارهای روزمره خود، غذا را جا می دهند و یکی از موارد مورد علاقه گفت و گوی ایتالیایی ها صحبت در مورد غذاهای بومیشان می باشد. شهرت غذاهای ایتالیایی به قدری است که در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد.

معایب زندگی در ایتالیا:

آمار بالای بیکاری: نرخ بیکاری در ایتالیا در مقایسه با کل اروپا کمی بالا می باشد و بر اساس آمار سال 2017، نرخ بیکاران 11.2% بود، پس برای پیدا کردن کار در این کشور باید بیشتر وقت بگذارید

خیابان های کثیف: در شهرهای بزرگ ایتالیا، نقاشی روی دیوار مرسوم است و ازدجام جمعیت در کنار گردشگران، زیاد می باشد و ممکن است امکان تماشای بسیاری از مکان های تاریخی را به همین دلیل از دست بدهید.

آب و هوای متنوع: به دلیل گستردگی ایتالیا در کرانه های شمالی و جنوبی، آب و هوا بسیار متنوع می باشد. از هوای سرد کوهستانی گرفته تا مدیترانه ای. پس شما هر کجا که زندگی کنید، آب و هوای نامطبوعی را در برخی از ماه های سال تجربه خواهید کرد.

ارزیابی رایگان