مقدمه

تحصیل و اعزام دانشجو به هلند، در سال‌های اخیر، متقاضیان زیادی در سراسر دنیا داشته است. کشور هلند از لحاظ عملکرد تحصیلی در رتبه‌ی سوم دنیا قرار دارد.
مهاجرت تحصیلی به هلند و اخذ اقامت هلند از طریق تحصیل، می‌تواند فرصت مناسبی را برای ادامه تحصیل، در خارج از کشورهای اروپایی ایجاد کند. شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در هلند و همچنین تحصیل در دانشگاه‌های هلند و اخذ اقامت تحصیلی، مستلزم آگاهی از قوانین و شرایط توسط افراد متقاضی تحصیل در هلند است.
تجربه تحصیل در هلند به‌واسطه بازار کار مناسب در این کشور، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند

شرایط اخذ پذیرش در هر یک از رشته‌ها و دانشگاه های هلند با یکدیگر متفاوت است. ما در اینجا به شرایط کلی دانشگاه های هلند برای اخذ پذیرش اشاره خواهیم کرد.
•     مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع پیشین اعم از دیپلم، پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد
•     شرط معدل در برخی از دانشگاه های هلند
•     سرتیفیکیت های مرتبط با زمینه تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه های تحصیلی و آزمون های مرتبط (در بعضی موارد)
     مدرک زبان آیلتس (حداقل نمره 6)، تافل یا در بعضی دانشگاه‌ها آزمون کمبریج

نکات مهم درمورد اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند

اکثر دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در هلند را دارند می بایست در سیستم ثبت نام دانشجویان دولت هلند تحت عنوان Studielink ثبت نام کنند. بیشتر دانشگاه های هلند از این سیستم برای ثبت نام دانشجویان استفاده می کنند.

علاوه بر این، در بیشتر مواقع دانشجویان می‌بایست به صورت مستقیم از وبسایت دانشگاه مورد نظر خود اقدام به اخذ پذیرش کنند.

ددلاین دانشگاه های هلند برای برنامه های تحصیلی با ظرفیت محدود، تا پایان روز 15 ژانویه و برای سایر برنامه های تحصیلی معمولا تا اول ماه می است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.

ماه سپتامبر، شروع ترم تمام دانشگاه های هلند است، هرچند در بعضی دانشگاه‌ها نیز شروع ترم در ماه فوریه نیز امکان پذیر است.

اعتبار دانشگاه های هلند و انتقالی به کشور های دیگر

پیشرفته بودن و کیفیت آموزشی در کشور هلند بر کسی پوشیده نیست و همچنین جو آرام این کشور محیطی بسیار عالی را برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است و از بسیاری از کشورهای جهان تقاضا برای تحصیل در هلند وجود دارد. بدیهی است که یک کشور پیشرفته دارای دانشگاه‌های با سطح علمی بالا است و متخصصان حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف در دانشگاه‌های آن تربیت می‌شوند. از بین دانشگاه‌های این کشور حدود 15 دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر جهان دسته‌بندی شده‌اند.
بهترین دانشگاه‌های هلند در رنک‌بندی‌های اخیر عبارتند از؛ دانشگاه اوتخرت، دانشگاه نایمخن، دانشگاه آمستردام و چند دانشگاه دیگر. در مورد دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در هلند در قسمت‌های بعدی توضیحات کامل‌تری ارائه داده‌ایم.

دانشگاه های برتر کشور هلند

بررسی دانشگاه‌ها و انتخاب بهترین دانشگاه یک امر نسبی است و وابسته به ملاک‌هایی است که شما در نظر گرفته‌اید. به همین دلیل شما می‌توانید لیستی منحصر به خود را تهیه کنید و دانشگاه‌های برتر هلند را از نظر خود به دست آورید. در این جا ما ملاک‌های کلی مانند سطح علمی و کیفیت آموزشی، محیط دانشگاه، خدمات و امکانات دانشجویی و… را در نظر گرفته‌ایم و لیستی از 10دانشگاه برتر هلند را به شما ارائه می‌دهیم.

دانشگاه امستردام: ین دانشگاه بزرگ داری 25 هزار دانشجو است که چیزی در حدود 3 هزار نفر از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی از 100 کشور جهان هستند. نقطه قوت این دانشگاه در ارائه رشته‌های هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی است. دانشگاه آمستردام در رتبه 55 جهانی قرار گرفته است. ساختمان‌های این دانشگاه در سراسر شهر آمستردام پراکنده شده‌اند.

دانشگاه دلفت: این دانشگاه بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی در بین دانشگاه‌های کشور هلند است. این دانشگاه دارای رتبه 64 جهانی است و ارائه رشته مهندسی شیمی در این دانشگاه جزو 15 ارائه برتر این رشته در جهان است.
دانشگاه وخینگن: این دانشگاه در شهر وخینگن که در نزدیکی آمستردام است واقع شده است. از آن‌جایی که تعداد زیادی از دوره‌های این دانشگاه در مقاطع مختلف به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، مورد استقبال دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است و تعداد زیادی از دانشجویان آن بین‌المللی هستند.

دانشگاه لیدن: دانشگاه لیدن قدیمی‌ترین دانشگاه هلند است و هدف بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در هلند این دانشگاه است. تنوع رشته در این دانشگاه بسیار زیاد است و حدود 200 رشته در مقاطع مختلف ارائه می‌شوند. گفتنی است بسیاری از شخصیت‌های موفق در زمینه‌های مختلف فارغ‌التحصیل این دانشگاه می‌باشند

دانشگاه ارساموس: این دانشگاه در شهر روتردام هلند واقع شده است. روتردام یکی از بزرگترین شهرهای هلند می‌باشد و برای تحصیل در هلند گزینه مناسبی است. دانشکده پزشکی این دانشگاه از اعتبار خوبی برخوردار است. در کنار آن دانشکده اقتصاد و تجارت این دانشگاه نیز از شهرت جهانی برخوردار است.

معادل سازی مدارک

برای ورود به دوره کارشناسی باید دارای مدرک دیپلم 12 ساله باشید. در صورتی که مدرک پیش دانشگاهی نداشته باشید، می‌توانید در دوره‌ی پیش دانشگاهی در کشور هلند تحصیل کنید؛ اما یک راهکار ساده‌تر آن است که در ایران مدرک کاردانی خود را دریافت کنید و پس از آن برای تحصیل در هلند اقدام نمایید.
برای این که مدارک خود را معادل سازی کنید؛ ابتدا باید مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را به تأیید اداره آموزش و پرورش منطقه برسانید. در صورتی که دارای مدرک دانشگاهی هستید، باید پس از طی کردن پروسه اداری تأیید مدرک، مدرک مهر شده توسط دانشگاه را دریافت کنید.
پس از دریافت تأییدیه‌ها نوبت به ترجمه مدارک تحصیلی شما می‌رسد. باید مدارک تحصیلی و مدارک شناسایی خود را به دست مترجمان مورد تأیید توسط سفارت هلند بسپارید.
بهتر است پیش از این که درخواست پذیرش خود را بنویسید و مدارک خود را به سفارت هلند بسپارید تا به دانشگاه مقصد ارسال شوند؛ به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید تا از مدارک مورد نیاز برای پذیرش و تحصیل در آن دانشگاه به طور کامل اطلاع پیدا کنید.

بورسیه تحصیلی درهلند

برای این که بتوانید بورسیه‌های تحصیلی هلند را دریافت کنید، باید دارای معدل بالا دوره‌های قبلی و حین تحصیل در هلند باشید. نمره مدرک زبان و پژوهش‌ها و مقالات ارائه شده در دریافت این بورسیه‌های تحصیلی تأثیرگذار هستند؛ البته مقالات برای دانشجویان مقاطع بالاتر از لیسانس مورد اهمیت هستند و دانشجویان کارشناسی باید در حین تحصیل جزو دانشجویان ممتاز باشند. این بورسیه‌ها در ابتدای سال تحصیلی به چند صد دانشجوی داخلی و بین‌المللی ارائه می‌شود.
همانطور که گفتیم بورسیه‌های تحصیلی در ابتدای سال تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شوند. آن‌ها تنها کمک هزینه‌هایی برای زندگی دانشجویی هستند و تنها بخشی از هزینه‌های زندگی در هلند را پوشش می‌دهند. در دانشگاه‌های کشور هلند، پاداش‌های دوره‌ای به دانشجویان ارائه می‌شود و معمولا به دانشجویانی که در طول یک ترم یا یک سال تحصیلی پیشرفت تحصیلی خوبی داشته باشند، داده می‌شود.

ازمون های ورودی مقاطع مختلف در کشور هلند

به طور کلی برای تحصیل در هلند رزومه تحصیلی و نمرات آزمون زبان شما اهمیت دارد و برای ورود به دانشگاه‌های این کشور نیازی به شرکت در آزمون‌های ورودی نخواهید داشت.
دانشگاه‌های کشور هلند برای قبول شما به مدرک زبان و مدارک دوره‌های تحصیلی قبلی شما توجه می‌کنند؛ البته برخی از دانشگاه‌ها ممکن است شرایطی اضافه بر این موضوع، برای دانشجویان متقاضی برخی از رشته‌ها، قرار داده باشند.

نکته دیگری که برای اخذ پذیرش در هلند اهمیت دارد، یادگیری زبان هلندی است. با وجود اینکه امکان تحصیل در هلند به زبان انگلیسی وجود دارد؛ اما برخی از رشته‌ها در برخی از دانشگاه‌ها به زبان هلندی ارائه می‌شوند و عدم تسلط به این زبان، باعث بازماندن شما از تحصیل در این رشته‌ها می‌شود.

شرایط اخذ پذیرش در مقطع لیسانس و فوق لیسانس

شرایط پذیرش لیسانس در هلند

معمولا مدرک کارشناس اولین مدرکی است که دانشجویان هلندی اخذ می‌کنند. در کشور هلند سیستم آموزشی به صورت دانشجو محور است. یعنی تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی به این معنا نیست که دانشجو در کلاس درس حاضرشود، جزوه بنویسد و در پایان ترم امتحان دهد و واحدها را یکی پس از دیگری بگذراند. در کشور هلند تدریس بر اساس اطلاعات و تجربه‌های دانشجویان انجام می‌شود و آن‌ها مشارکت بسیار زیادی در ارائه درس دارند.

برای این که بتوانید در دانشگاه‌های هلند پذیرش بگیرید باید دارای معدل دیپلم بالای 12 باشید؛ البته این حداقل میزان ممکن است و ممکن است دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید، به معدل بالاتری نیاز داشته باشد. تسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی و هلندی نیز از شرایط تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی است.

شرایط پذیرش فوق لیسانس در هلند

تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد معمولا به زبان انگلیسی است و برای همین اولین شرط پذیرش در این کشور ارائه مدرک زبان است. تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد وابسته به رشته تحصیلی بین یک تا دو سال تحصیلی طول می‌کشد. البته ممکن است شما مجبور باشید یک ترم بیشتر برای ارائه پایان نامه یا پژوهش خود در هلند بمانید. دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های هلند می‌توانند به انجام کار دانشجویی به مدت بیست ساعت در هفته بپردازند.

علاوه بر مدرک زبان، ملاک‌های دیگری نیز برای تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. هرچه دانشگاه مورد نظر شما بهتر باشد؛ طبیعتا پذیرش گرفتن در آن نیز سخت‌تر خواهد بود. معدل بالای دوره لیسانس، رزومه تحصیلی و در صورت وجود رزومه‌ی کاری، توصیه نامه و انگیزه نامه از دیگر مدارک مورد نیاز برای پذیرش است.

کار دانشجویی و اجازه کار دانشجویی در هلند

دانشجویان هلند اجازه کار در حین تحصیل را دارند. برای این که بتوانید به کار حین تحصیل در هلند بپردازید، باید ویزای تحصیل در هلند با اعتبار بیش از شش ماه داشته باشید و همچنین باید مجوز کار دانشجویی دریافت کنید تا بتوانید مشغول شوید.
انشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون نیاز به مجوز کار کنند؛ اما، دانشجویان سایر کشورها مانند ایران باید مجوز دریافت کنند.
دانشجویانی که قصد اشتغال دارند باید تحت پوشش بیمه قرار گرفته باشند؛ در غیر این صورت موفق به دریافت اجازه کار نخواهند شد. دانشجویانی که مشغول به کار حین تحصیل در هلند می‌شوند، باید مالیات پرداخت کنند. این مالیات شامل یک سوم درآمد ناخالص دانشجو می‌شود.

خوابگاه در هلند

در دانشگاه‌‌های هلند خوابگاه‌های دانشجویی وجود ندارد و دانشجویان نمی‌توانند در محوطه دانشگاه اقامت کنند. البته تعداد محدودی از دانشگاه‌های این کشور به تازگی خوابگاه‌هایی برای آسایش دانشجویان ارائه داده‌اند؛ اما تعداد آنها محدود است.
هزینه‌های اقامت در هلند نسبتا زیاد است و برای پیدا کردن یک محل اقامت مقرون به صرفه و مناسب باید مدتی زمان برای جست و جو صرف کنید.
خوابگاه‌های دانشجویی در هلند مانند سایر کشورها از امکانات مشترک بهره‌مندند و تنها برای یکی دو سال اول تحصیل توصیه می‌شوند. پس از آن اجاره‌ی یک آپارتمان به همراه دوستانتان مقرون به صرفه است و از امکانات بهتری نسبت به خوابگاه‌ها برخوردار است. خوابگاه‌های دانشگاه‌ها معمولا به صورت تک نفره هستند و در هر سالن تعدادی اتاق قرار دارد که سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه بین تمام اتاق‌های هر سالن مشترک می‌باشد.
جالب است بدانید علی‌رغم کمبود خوابگاه در هلند در شهرهای آمستردام و روتردام هتل‌های دانشجویی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها اقامت کنند. این هتل‌ها از امکانات خوبی مانند تهیه غذا، کتابخانه و سالن مطالعه برخوردارند.

مزایای کارت دانشجویی

همانطور که پیش از این ذکر کردیم؛ تحصیل در هلند تنها به درس خواندن محدود نمی‌شود و شما می‌توانید تجربه چند سال زندگی شاد را داشته باشید. زندگی در کشور هلند از سطح بالایی برخوردار است و طبیعتاً هزینه‌های زندگی در آن، نسبتا زیاد است. البته این هزینه‌ها با درآمد مردم همخوانی دارد و شما می‌توانید با کار در حین تحصیل و بهره‌مندی از تخفیف‌های در نظر گرفته شده در مراکز مختلف یک زندگی دانشجویی با هزینه متوسط و شاد را تجربه کنید.

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان