مقدمه

اوکراین کشوری است که امکان تحصیل به زبان انگلیسی و روسی را برای متقاضیان این کشور فراهم می نماید و افراد متقاضی با مدرکی دال بر تسلط بر این دو زبان می توانند برای مهاجرت تحصیلی به اوکراین اقدام نمایند. با توجه به این نکته که این کشور عضو اتحادیه اروپا نمی باشد و از قوانین مهاجرتی کاملا مستقلی برخوردار است لذا، تحصیل در اوکراین مناسب افرادی می باشد که قصد عزیمت به مقصد دیگری را پس از اتمام دوره تحصیل در این کشور دارند.
این نکته حائز اهمیت است که گرفتن ویزای تحصیلی اوکراین از شانس بالایی برخوردار می باشد چرا که تعداد انگشت شماری از دانشجویان، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. در حال حاضر در حدود ۷۶ هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های اوکراین مشغول به تحصیل می باشند. بیشترین میزان دانشجویان بین المللی برای تحصیل در کشور اوکراین از کشور هندوستان می باشند.

تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین با دوره پاتفک شروع می شود که یک دوره آماده سازی قبل ازورود به دانشگاه ها میباشد و شامل زبان روسی، تاریخ اوکراین، برای گروه مهندسی: ریاضی، فیزیک و مکانیک وبرای گروه پزشکی: شیمی، زیست شناسی، زبان تخصصی پزشکی می باشد. لازم به ذکر است دانش اموزانی که دوره پیش دانشگاهی را نگذرانده اند و یا به هر دلیلی مدرک پیش دانشگاهی ندارند میتوانند برای تحصیل در اوکراین اقدام کنند. وزارت علوم و بهداشت جمهوری اسلامی ایران مدرک کالج را به عنوان مدرک پیش دانشگاهی تطابق میدهند و لازم به گذراندن پیش دانشگاهی نمی باشد.
هزینه دوره پاتفک در دانشگاه ها و شهریــه این دوره ۲۵۰۰-۲۲۰۰ دلار آمریکا برای پادفک روسی و ۳۲۰۰-۳۵۰۰ دلار امریکا برای دوره پریمدیکال به زبان انگلیسی می باشد و هزینه خوابگاه معادل ۱۵۰۰-۲۰۰۰ دلار امریکا به صورت سالیانه می باشد میباشد. شهریه دوره کالج در یک قسط کامل در اوکراین دریافت خواهد شد و امکان قسط بندی وجود ندارد.
سیستم تحصیلی دانشگاههای اوکراین ترمیک و دو ترم در سال است.
شروع ترمهای تحصیلی دانشگاهها: سپتامبر و فوریه
شروع ترمهای دوره پاتفک: از سپتامبر تا تاریخ ۱۵ نوامبر هر سال و پس از این تاریخ فقط دانشگاه تاراساشفچنکو که دوره فشرده دارد، دانشجو می پذیرد

مزایای تحصیل در اوکراین

اوکراین یک کشور اروپایی است و دلایل بسیاری از جمله پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی و مورد تایید بودن این دانشگاه ها در سطح جهانی و وزارت علوم ایران و… متقاضیان بسیاری را از سرتاسر دنیا برای تحصیل در اوکراین و زندگی در آن جذب می کند.

چرا تحصیل در اوکراین؟
     بدون آزمون ورودی
     هزینه های تحصیلی کم
     ورود به بازار کار اوکراین
♦     رآموزش عالی با کیفیت
     ارائه آموزش به صورت زبان انگلیسی
     آینده بهتر کار در سراسر جهان
     آموزش به زبانهای انگلیسی / اوکراینی / روسی
     مشارکت دانشجویان در توسعه ، سمینارها ، سمپوزیوم ها و غیره. در سایر کشورهای اروپایی

اخذ ویزای تحصیلی اوکراین

مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی اوکراین به شرح زیر می باشد :

     ترجمه شناسنامه به زبان انگلیسی همراه با مهر مترجم ,مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
     ترجمه دیپلم و ریز نمرات به زبان انگلیسی همراه با مهر مترجم , مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ترجمه انگلیسی مدرک صحت سلامت که از تاریخ صدور بیش از ۳ ماه نگذشته باشد (در مدرک باید قید شده باشد که از نظر جسمی, روحی وروانی سالم است و از نظرایدز و هپاتیت منفی است.) همراه با مهر مترجم , مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
     تعداد یک قطعه عکس رنگی ۴*۳
     اصل دعوتنامه دانشگاه
     پرینت حساب بانکی به مبلغ حد اقل معادل ۶ هزار دلار
♦     بیمه مسافرتی و پزشکی به مدت حد اقل یک ماه
     انگیزه نامه
     مدرک زبان درصورت وجود

تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در اوکراین

در مقطع کارشناسی ، دانشگاه های اوکراین از تنوع بالایی در رابطه با رشته برخوردار هستند و می توان ادعا کرد که در اوکراین تمام رشته های کارشناسی تدریس می شود که این امر گستردگی رشته ها ، مورد توجه متقاضیان تحصیل در اوکراین قرار گرفته است. دوره کارشناسی در کشور اوکراین ۴ سال به طول می انجامد. در این مقطع عمدتا زبان تدریس اوکراینی و روسی می باشد . دانشجویان این مقطع در کشور اوکراین اجازه کار از ۱۵ تا ۴۰ ساعت در هفته با توجه به افر شغلی دارا خواهند بود به این صورت که بعد از شروع به تحصیل با یافتن کار مناسب نامه ای از کارفرما دریافت کرده و برای اجازه کار از سازمان مهاجرت اوکراین اقدام میکنند.
تحصیل در اوکراین در مقطع کارشناسی ارشد در حدود ۲ سال طول می کشد . دانشجویان می توانند به دو زبان انگلیسی و روسی ادامه تحصیل بدهند . ارائه دادن مدرک دال که تسلط آن ها بر زبان انتخابی می باشد برای تحصیل در اوکراین به دانشگاه مورد نظر الزامی می باشد. دانشجویان این مقطع در کشور اوکراین اجازه کار از ۱۵ تا ۴۰ ساعت در هفته با توجه به افر شغلی دارا خواهند بود به این صورت که بعد از شروع به تحصیل با یافتن کار مناسب نامه ای از کارفرما دریافت کرده و برای اجازه کار از سازمان مهاجرت اوکراین اقدام میکنند.
بسیاری از دانشجویان سراسر جهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این کشور را انتخاب می نمایند تا شانس بیشتری برای اخذ بورسیه در مقطع دکتری کشور اوکراین داشته باشند. همچنین پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اوکراین برای دانشجویان بستر پذیرش از مقطع دکتری از دانشگاه های آمریکا ، کانادا و اروپا مهیا می شود.

دانشگاه های برتر اوکراین

بهترین دانشگاه های اوکراین در ردیف بهترین دانشگاه ها در سراسر جهان قرار گرفته اند. این دانشگاه ها به دو دسته ی دولتی و غیر دولتی یا خصوصی تقسیم شده اند.

 دانشگاه خار کف ملی
دانشگاه خارکف ملی به فاصله ی چند سال دارای پیشرفت قابل توجهی بوده است. این دانشگاه در طی دو سال متوالی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از رتبه ی ۵۰۰ به رتبه ی ۳۸۲ دست یافته است. دانشگاه خارکف در خارکف قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور اوکراین می باشد. این دانشگاه در سال ۱۸۰۴ تاسیس شده است. رتبه بندی این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در ردیف ۵۶ قرار گرفته است.

 دانشگاه ملی تاراس
این دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های اوکراین در EECA دارای رتبه ی ۳۸ می باشد. این دانشگاه در شهر کیف واقع شده است و به عنوان یکی از معتبر ترین دانشگاه های کشور اوکراین معرفی می شود. حدود ۲۶۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده و همچنین دانشگاه ملی تاراس دارای ۲۲۷ قرار داد دو طرفه با موسسات اموزشی ملی خارجی در بیش از ۵۷ کشور می باشد.

دانشگاه فنی ملی اوکراین
دانشگاه فنی ملی اوکراین در سال ۲۰۱۶ دارای رتبه ی ۵۵۱ و ۶۰۰ می باشد، نیز اینکه در EECA دارای رتبه ی ۴۸ است. دانشگاه فنی ملی اوکراین در سال ۱۸۹۸ تاسیس شده است. این دانشگاه دارای بیش از ۳۶۰۰۰ دانشجو می باشد که شمار زیادی از آن ها در حال حاضر در دو دانشگاه آن در شهر کیف و شهر سلافیوتیتش مشغول به تحصیل می باشند.
از جمله دانشگاه های برتر دیگر در این کشور شامل دانشگاه های فنی مهندسی اوکراین، حمل و نقل هوایی، اقتصاد ترنوپیل و… را می توان نام برد .

خوابگاه در اوکراین

اقامت در کشور اوکراین از طریق راه های گوناگونی امکان پذیر است، دانشجو باید با توجه به شرایط و بودجه خود بهترین گزینه ها را برای اقامت انتخاب کند. اقامت در خوابگاه ها ارزانتر و به صرفه تر از اقامت در آپارتمان های دانشجویی می باشد. می توان گفت بیشتر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اوکراین محل هایی را برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته اند. این خوابگاه ها در سطح متوسطی قرار دارند اما تمامی امکانات لازم برای اقامت دانشجویان فراهم شده است. به جزء خوابگاه های این شهر آپارتمان های خصوصی برای اسکان دانشجویان وجود دارد. در صورتی که فرد تمایل به اقامت در خوابگاه نداشته باشد و یا ظرفیت خوابگاه ها تمام شده باشد می تواند در این مکان ها اقامت داشته باشد.
هزینه خوابگاه با توجه به شهری که در آن جا اقامت دارید متفاوت است، هزینه اقامت در شهر کیف (پایتخت اوکراین) بین 80$ تا 120$ (دلار) و هزینه ها اقامت در شهرهای دیگر بین 50$ تا 100$ (دلار) است. با اقامت در خوابگاه نیازی به پرداخت هزینه های گاز، آب، برق، اینترنت نمی باشد. در خوابگاه های دانشجویی اوکراین دانشجویان باید از سرویس بهداشتی و آشپزخانه به صورت مشترک استفاده کنند. بنابراین می توان گفت که هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی در کشور اوکراین برای ذ است.
در صورتی که دانشجو بخواهد به صورت مستقل و آزادانه زندگی کند و از قوانین خوابگاه های دانشجویی اوکران دور باشد می تواند در خانه های دانشجویی اقامت داشته باشد. آپارتمان های دانشجویی به صورت خصوصی و گروهی ارائه می شوند، دقت داشته باشید که هزینه های اقامت در آپارتمان های خصوصی گران تر است. هزینه اجاره آپارتمان های دانشجویی بین 200$ تا 400$ (دلار) می باشد. متقاضیانی که قصد اقامت در این آپارتمان ها را دارند باید علاوه بر پرداخت اجاره آپارتمان هزینه های اینترنت، آب، برق، گاز را نیز پرداخت کنند. از روش های دیگر برای اقامت در کشور اوکراین زندگی با خانواده ای اوکراینی است.

بورسیه تحصیلی در اوکراین

بورسیه تحصیلی اوکراین معنای آموزش رایگان یا تقریبا رایگان را می دهد. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که بورسیه در اوکراین برای رشته های مندسی، پزشکی ، حمل و نقل هوایی ارائه نمی شود. با توجه به اینکه کلیه دانشگاه های کشور اوکراین هزینه تحصیل بسیار پایینی دارند و کمک یارانه تحصیلی که به افراد تعلق می گیرد. حدودا تا 40 درصد هزینه های زندگی و تحصیل را برای آنان کاهش می دهد.در کشور اوکراین کمک هزینه ای به دانش آموزان اوکراینی برای خرید وسائل و هزینه های شهریه ارائه می شود. در اوکراین هیچ کمک مالی به دانش آموزان خارجی ، خارج از برنامه ای که برای بورسیه تنظیم شده است پرداخت نمی شود.
مرکز مطالعه و درمانی در اوکراین کمک های مالی بسیاری را به دانش آموزان برتر اعطا می کند. بورس هایی که به دانشجویان داده می شود حدودا تا 20 درصد از مبلغ شهریه آنان را کاهش می دهد. بورسیه اعطا شده به هر دانشجوییبا توجه به رفتار و شایستگی اش با سایر دانشجویان متفاوت است. افرادی که درر اوکراین بورسیه می شوند ملزم هستنداین مقدار را در آینده بازگردانند. اکثر بورسیه هایی که در اوکراین به دانش جویان تعلق می گیرد، در زمینه ورزش، هنر،علمی است.

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان