تحصیل در روسیه

ویزای تحصیلی یکی از راه‌های مهاجرت به کشورهای مختلف به حساب می‌آید.
یکی از کشورهایی که امکانات عالی و شرایط علمی فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان فراهم کرده، کشور زیبا و منحصربه‌فرد روسیه است. از این رو بسیاری از دانشجویان تحصیل در روسیه را انتخاب می‌کنند. این کشور در اوراسیا یعنی آسیای شمالی و اروپای خاوری قرار گرفته است و به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده است. روسیه با مساحت 17.75.400 کیلومتر مربع به عنوان پهناو‌رترین کشور جهان شناخته شده است. همچنین با 146 میلیون نفر به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به حساب می‌آید. زبان رسمی مردم، روسی است و مردم در این کشور، اغلب مسیحی هستند. پایتخت این کشور، شهر مسکو است و از شهرهای معروف آن می‌توان به سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، یکاترینبورگ اشاره کرد که دارای دانشگاه‌هایی با امکانات و شرایط علمی فوق‌العاده هستند.

پذیرش تحصیلی در روسیه

دریافت پذیرش تحصیلی از یکی ازدانشگاه های روسیه یکی از مهمترین مراحل پروسه اقدام برای اخذ اقامت تحصیلی در این کشور است. مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها به طور کلی عبارتند از:

♦     فرم درخواست به صورت پر شده
     کپی پاسپورت
♦     مدارک تحصیلی
♦     هزینه اپلای
     مدرک زبان مورد نیاز

ممکن است برخی از دانشگاه‌ها به سلیقه‌ی خود شرایط خاصی برای پذیرش در نظر بگیرند. شما می‌توانید با معرفی دانشگاه مورد نظر خود به مشاوران از شرایط پذیرش در این دانشگاه‌ها مطلع شوید.

ویزای تحصیلی روسیه

یکی ازمهمترین مراحل برای تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه اخذ ویزای تحصیلی این کشور است. به منظور انجام این مرحله متقاضیان پس از تهیه مدارک زیر از طریق سفارت روسیه برای دریافت ویزا اقدام نمایند:

     پذیرش تحصیلی

♦     پاسپورت معتبر

     یک قطعه عکس 3.5 در 4.5

♦     نامه سلامت

♦     مدارک تحصیلی

دانشگاه های برتر روسیه

طبق آخرین رتبه بندی دانشگاه های QS تعداد ۵۵ دانشگاه روسیه در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر کشورهای BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) قرار دارند. رتبه بندی BRICS که از سال ۲۰۱۳ به صورت سالانه منتشر می شود، در رابطه با مقایسه مؤسسات آموزشی برجسته در این پنج اقتصاد نوظهور است.

دانشگاه دولتی لومونسوف مسکو
دانشگاه دولتی لومونسوف مسکو همیشه بالاترین رتبه را در میان دانشگاه های روسیه در هر دو رده بندی BRICS و رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS دارد که در رتبه بندی BRICS در جایگاه هفتم و در رتبه بندی جهانی در جایگاه ۱۰۸ است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه روسیه و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور است که در سال ۱۷۵۵ تأسیس شده و در حدود ۴۷۰۰۰ دانشجو دارد که اکثر آنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند. گفته می شود ساختمان اصلی دانشگاه، بزرگترین ساختمان آموزشی در جهان است که در خارج از مرکز شهر مسکو پایتخت روسیه در اسپارو هیلز واقع شده است و کتابخانه لومونسوف یکی از بزرگترین کتابخانه های روسیه است.
دانشگاه دولتی لومونسوف مسکو ۲۴ بار در ۴۲ دوره رتبه بندی رشته های تحصیلی دانشگاه های جهان QS تا سال ۲۰۱۶ حضور داشته است و در ۵۰ جایگاه برتر در رشته های زبانشناسی، ریاضیات فیزیک و نجوم به همراه چندین رشته دیگر در ۱۰۰ جایگاه برتر قرار گرفته است.

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ
دانشگاه دولتی سن پترزبورگ امسال در رتبه بندی BRICS در جایگاه ۲۰ را کسب نموده است. این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه روسیه است که در ابتدا به عنوان آکادمی علوم سنت پترزبورگ در سال ۱۷۲۴ توسط پیتر بزرگ تاسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۳۰۰۰۰ دانشجو دارد که بیش از ۳۰۰۰ نفر از آنان دانشجویان بین المللی می باشند. دانشگاه دولتی سن پترزبورگ یکی از اعضای گروه کویمبرا[۱] است که انجمن دانشگاه های اروپایی اصیل، چند تخصصی و بین المللی شناخته شده می باشد.
این دانشگاه با احتساب امسال ۱۱ بار در رتبه بندی رشته های تحصیلی دانشگاه ها حضور داشته و رشته های مهندسی مواد معدنی و مهندسی معدن در ۵۰ جایگاه برتر، رشته زبان شناسی در میان ۱۰۰ جایگاه برتر، و رشته های ریاضیات، فلسفه، زبان های مدرن و تاریخ در میان ۱۵۰ جایگاه برتر قرار دارند.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک
دانشگاه دولتی نووسیبیرسک به طور مشترک با دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ امسال در رتبه بندی BRICS در جایگاه ۲۰ قرار دارد. این دانشگاه یکی از دانشگاه های جدیدتر روسیه است که در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد و در مرکز آموزشی و علمی سیبری به نام Akademgorodok (دهکده دانشگاهی) واقع شده است که در ۲۰ کیلومتری نووسیبیرسک، بزرگترین شهر بخش آسیایی روسیه قرار دارد. این دانشگاه همچنین کوچکتر از سایر دانشگاه های برتر روسیه است و ۶۰۰۰ دانشجو در ۱۳ دانشکده آن مشغول تحصیل می باشند.
دانشگاه دولتی نووسیبیرسک در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های جهان در پنج رشته تحصیلی شناخته شده است و در میان ۱۰۰ جایگاه برتر در رشته فیزیک و نجوم و در میان ۱۵۰ جایگاه برتر در رشته ریاضیات قرار دارد.

دانشگاه فنی دانشگاه بومان مسکو
دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو در رتبه بندی BRICS در سال جاری در جایگاه ۳۸ است و قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های فنی روسیه می باشد. این دانشگاه ۱۹ گروه آموزشی دارد و در حوزه های مختلف علوم مهندسی و کاربردی دارای تخصص است و بیش از ۱۹۰۰۰ دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی دارد. دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو همچنین به بیش از ۳۰۰۰ دانشجو خوابگاه و محل اقامت رایگان اختصاص می دهد، و نیز از دانشجویان دارای اختلال شنوایی حمایت می کند.
عملکرد برتر این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس رشته های تحصیلی نمایان است که در پنج رشته تحصیلی در سال ۲۰۱۶ (در مقایسه با تنها یک رشته در سال ۲۰۱۵) در این رتبه بندی حضور دارد. بالاترین رتبه مربوط به رشته مهندسی مکانیک است، که در میان ۲۰۰ جایگاه برتر قرار دارد.

دانشگاه دولتی تامسک
دانشگاه دولتی تامسک در سال جاری در رتبه بندی BRICS جایگاه ۴۳ قرار گرفته است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ تأسیس شد اما تا سال ۱۸۸۸ درهای خود را به روی دانشجویان باز نکرد و قدیمی ترین دانشگاه در بخش آسیایی روسیه است. در حال حاضر حدود ۱۷۰۰۰ دانشجو در ۲۳ دانشکده آن ثبت نام کرده اند و ۱۶۵ رشته کارشناسی ارشد، شامل برخی دوره های آموزش زبان انگلیسی ارائه می دهد. دانشگاه دولتی تامسک در سال ۲۰۱۰ به عنوان دانشگاه تحقیقاتی ملی انتخاب شد و یکی از گسترده ترین آرشیوهای کتابخانه ای در میان تمام دانشگاه های روسیه را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد.
در رتبه بندی رشته های تحصیلی در سال جاری، دانشگاه دولتی تامسک در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است و در میان ۴۰۰ جایگاه برتر در رشته فیزیک و نجوم رتبه بندی شده است.

دانشگاه دولتی فیزیک و فناوری مسکو
یکی دیگر از دانشگاه های برتر روسیه که در مسکو واقع است، موسسه فیزیک و فناوری مسکو است که عمدتاً به عنوان PhysTech شناخته می شود و در رتبه بندی BRICS در سال جاری رتبه ۴۷ را کسب نموده است. این موسسه در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد و یک موسسه آموزشی برجسته برای آموزش متخصصان در زمینه های مختلف علوم و فناوری مدرن است و امروزه ۵۶۰۰ دانشجو در ۱۱ دانشکده آن مشغول تحصیل می باشند. هشت نفر از استادان این دانشگاه جزء برندگان جایزه نوبل هستند.
موسسه فیزیک و فناوری مسکو (دانشگاه دولتی) در سال جاری در میان بهترین دانشگاه های جهان در پنج رشته تحصیلی قرار دارد که تمام این رشته ها در زمینه های علمی است. بالاترین جایگاه آن مربوط به رشته فیزیک و نجوم است که در میان ۱۵۰ جایگاه برتر قراردارد.

اعتبار دانشگاه های روسیه

به طور کلی کشور روسیه از سطح علمی بالایی برخوردار است و جزء کشورهای پیشرفته‌ی جهان محسوب می‌شود. در آمارهای اخیر رنکینگ دانشگاه‌های جهان، دانشگاه‌های روسیه در رتبه‌های بالایی قرار گرفته‌اند که این امر نشان از بالا بودن سطح علمی و اعتبار این دانشگاه‌ها در سطح جهانی است. روسیه از سال 2003 عضو سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا است و همین امر باعث برابری سیستم آموزشی این کشور با بسیاری از کشورهای اروپایی شده است. روسیه دارای 896 دانشگاه است که از این تعداد 530 دانشگاه جز مراکز دولتی هستند. تعداد 97 دانشگاه از دانشگاه‌های روسیه در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند.

دانشگاه‌های کشور روسیه در رشته‌های مرتبط با طب مانند پزشکی، پیراپزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی نیز از کیفیت علمی و اعتبار بالایی برخوردارند. دانشگاه لومونوسف و دانشگاه ایالتی مسکو دو دانشگاه مطرح در ارائه‌ی این رشته‌ها هستند.

شرایط تحصیل در روسیه با مدرک دیپلم

افرادی که تحصیلات دوره متوسطه عمومی یا حرفه ای روسی را گذرانده اند می توانند برای تحصیل در دوره لیسانس ثبت نام نمایند. دوره کارشناسی عموماً 4 سال به طول انجامد. بسیاری از دانشگاه های روسی برای کمک به دانشجویان مهارت های لازم برای تحصیل به زبان روسی دوره های زبان را ارائه می دهند. با این حال در صورتی که متقاضیان ترجیح دهند زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزش باشد، طیف وسیعی از برنامه های آموزش انگلیسی نیز برای آن ها وجود دارد که عمدتاً نیاز به ارایه آیلتس 6 می باشند، اما بیشتر دوره هایی که به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارند. تحصیل در دوره لیسانس تقریباً 220-240 هزار روبل (3،385-3،690 دلار) در هر سال هزینه دارد. حداقل هزینه 121.000 روبل (1860 دلار) در سال و حداکثر 770.000 روبل (11.846 دلار) در سال است.

شرایط تحصیل در مدارس روسیه

به طور کلی آموزش عمومی در روسیه شامل سه مرحله است: آموزش ابتدایی که به مدت چهار سال ادامه دارد. آموزش دوره مقدماتی عمومی که به مدت پنج سال و آموزش متوسطه که دو تا سه سال به طول می انجامد. روزهای مدرسه به طور معمول از ساعت 8 صبح آغاز می شود و بعد از ظهر ساعت 1 یا 2 به پایان می رسد. دانش آموزان به طور کلی 5 روز در هفته در کلاس شرکت می کنند، اگرچه برخی از مدارس روزهای شنبه به مطالعه اضافی نیاز دارند. موضوعاتی که در مدارس روسیه مورد مطالعه قرار می گیرند عبارتند از: زبان روسی، زبان خارجی، ریاضیات، علوم اجتماعی (از جمله تاریخ و جغرافیا)، علوم طبیعی، علوم رایانه، صنایع دستی (به صورت جداگانه برای دختران و پسران تدریس می شود)، تربیت بدنی، هنر و موسیقی. از بین مدارس بین المللی روسیه می توان به مدرسه بین المللی مسکو، مدرسه بین المللی بریتانیا و مدرسه بین المللی فرانسه اشاره کرد.

اعزام دانشجو در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس

اولین نکته‌ای که یک دانشجوی بین‌الملل برای درخواست پذیرش در روسیه باید بداند این است که دوره‌ی چهارساله‌ی لیسانس در این کشور به زبان روسی تدریس می‌شود و تسلط به این زبان از شرایط گرفتن پذیرش است. داشتن مدرک دیپلم شرط اصلی ورود به دانشگاه‌های روسیه در مقطع کارشناسی است. پیش از ورود به دانشگاه متقاضیان باید در دوره‌ی پادفک شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون این دوره وارد دانشگاه شوند. نکته‌ی جالب توجه این است که شما می‌توانید به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل برای تحصیل در تمام رشته‌ها در مقطع کارشناسی پذیرش بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی عبارتند از:
شناسنامه، مدارک تحصیلی قبلی، گذرنامه و عکس.
ابتدا شما باید درخواست خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید و پس از ترجمه‌ی مدارک به زبان روسی آن‌ها را به همراه یک برگ کپی رسمی به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید.
بهتر است پیش از ثبت نام، شرایط دانشگاه‌های مورد نظر خود را بررسی کنید؛ چرا که ممکن است برخی از دانشگاه‌ها به مدارک اضافه‌ای مانند رزومه یا نمونه کارهای شما نیاز داشته باشند.

معمولاً دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند، به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مسکو فکر می‌کنند. هزینه‌های تحصیل در روسیه نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است. دانشگاه‌های این کشور از سطح علمی بالایی برخوردارند و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانند به راحتی در مقطع دکترا پذیرش بگیرند. بورسیه‌های تحصیلی این کشور برای دانشجویان ارشد بسیار گسترده‌تر از بورسیه‌های دانشجویان کارشناسی است.
دروس ارائه شده در دوره‌ی فوق لیسانس به دو زبان روسی و انگلیسی است. دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی هستند، لازم است تسلط کافی به این زبان داشته باشند، اما ارائه‌ی مدرک زبان الزامی نیست.

مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد پس از دوسال آموزش و کارهای پژوهشی به دانشجویان اعطا می‌شود. مدارک مورد نیاز برای پذیرش گرفتن در مقطع کارشناسی ارشد در کشور روسیه به شرح زیر است:
لازم است دانشجویان متقاضی مدرک لیسانس داشته باشند.
متقاضیان فرمی حاوی رشته‌ی تحصیلی مورد نظر و علایق تحصیلی خود پر کرده و ارسال می‌کنند.
مدارک دیپلم، لیسانس و سایر دوره‌های تحصیلی و افتخارات تحصیلی باید به زبان روسی ترجمه شوند و به همراه یک کپی رسمی ارسال شوند تا تأیید شود که دانشجو می‌تواند در مقطع فوق لیسانس تحصیل کند.
سایر مدارک شناسایی مانند ویزای دانشجویی، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و عکس گذرنامه نیز مورد نیاز است.
همچنین دانشجویان باید گواهی پزشکی تأیید سلامت و آزمایش HIV خون خود را به تأیید کنسولگری روسیه برسانند و تأییدیه را ارسال کنند.

معادلسازی مدارک در روسیه

برای اخذ پذیرش ابتدا باید مدارک خود را ترجمه کنید، برای ترجمه و معادل سازی مدارک لازم باید مراحل زیر را طی کنید.
مدرک دیپلم و ریزنمرات باید دارای مهر تأیید مدرسه، آموزش و پرورش شهرستان و آموزش و پرورش استان برسد.
پس از گرفتن مهرها، نیاز به تاییدیه تحصیلی دارید که می‌توانید آن را از دفاتر پیشخوان که این خدمات را ارائه می‌دهند، درخواست کنید.
حال نیاز است مدارک شما ترجمه شوند. بهتر است فرآیند ترجمه مدارک در کشور روسیه انجام بگیرد. ترجمه‌های صفحه اول پاسپورت، صفحه اول شناسنامه، دیپلم و ریزنمرات مدارکی هستند که باید ترجمه شوند.
مدارک شما ابتدا باید به تأیید وزارت علوم برسند و سپس به سفارت روسیه ارسال شده و تأیید شوند.

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه های تحصیل در دانشگاه های روسیه به نسبت دیگر کشور ها بسیار ارزان است و از این رو شرایط مناسبی برای دانشجویان بین المللی به منطور تحصیل در روسیه وجود دارد.

به طور کلی هزینه زندگی در روسیه خیلی زیاد نیست و یک دانشجو به طور متوسط در سن پترزبورگ در حدود 300-400 دلار در ماه نیاز دارد که این پول شامل غذا ، هزینه حمل و نقل ، لباسشویی و سرگرمی می شود.

بورسیه تحصیلی در روسیه

بورسیه های تحصیلی متفاوتی در روسیه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. بورس های تحصیلی دولتی نوعی از این بورسیه ها هستند که با استناد به شایستگی افراد به مستعدترین دانشجویان اهدا می شود. اکثر بورسیه های تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اهدا می شوند و با توجه به سیستم رقابتی که برای کسب بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های روسیه وجود دارد، متقاضیان برای دریافت آن ها مستلزم ارایه رزومه علمی پژوهشی قوی هستند.

خوابگاه در روسیه

خوابگاه‌های دولتی روسیه به دانشجویانی که موفق به اخذ بورس تحصیلی می‌شوند، تعلق می‌گیرد. سایر خوابگاه‌ها نیز با هزینه‌های بسیار کم‌تر نسبت به اجاره‌بهای آپارتمان‌ها و منزل‌های دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند.
در روسیه انواع مختلفی از خوابگاه‌ها در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. مدل بلوکی، مدل راهرویی و مدل آپارتمانی نمونه‌ای از این خوابگاه‌ها هستند. در خوابگاه‌های راهرویی در هر راهرو تعدادی اتاق قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه در انتهای هر راهرو به صورت مشترک بین اتاق‌هاست. در خوابگاه‌های بلوکی، هر بخش دارای سرویس بهداشتی و امکانات مجزا است. هر واحد از خوابگاه‌های آپارتمانی دارای امکانات مستقل مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی است.

بسیاری از دانشگاه‌های روسیه، دانشجویان بین‌المللی خود را در خوابگاه‌های هتل مانند، اسکان می‌دهند. محوطه‌ای در نزدیکی دانشگاه برای این دانشجویان ساخته و تجهیز می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

مشاغل دانشجویی در روسیه

دانشجویان می‌توانند با توجه به رشته‌ای که تحصیل می‌کنند به کار بپردازند. برای مثال دانشجویان رشته‌های پرستاری یا علوم آزمایشگاهی می‌توانند به عنوان کمک پزشک یا دستیار در مجموعه‌های درمانی مشغول به کار شوند.
به طور کلی دانشجویان نمی‌توانند در ارگان‌های دولتی مشغول به کار شوند و چنان‌چه بخواهند با توجه به تخصص و مدرکی که دارند، کار کنند باید در آزمون‌های استخدامی شرکت کرده و با سایر شهروندان برای گرفتن این کارها رقابت کنند.

کار دانشجویی در روسیه قوانین خاصی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. در واقع کار با ویزای دانشجویی در روسیه ممنوع است. اما اگر دانشجو بتواند مجوز بگیرد و پس از موافقت دانشگاه و مسئولین پلیس مهاجرت، می تواند به صورت پاره وقت به مدت 10 الی 20 ساعت در هفته مشغول به کار شود.
دانشجویان لیسانس می‌توانند به مدت 10 ساعت در هفته کار کنند و در هر ساعت 8 تا 10 دلار درآمد داشته باشند؛ با این درآمد می‌توان از پس مخارج زندگی دانشجویی در روسیه برآمد. دانشجویان فوق لیسانس و دکترا می‌توانند در هفته 20 ساعت کار کنند و دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی نیز مجاز به کار 10 ساعت در هفته هستند.
باید توجه داشته باشید که در این کشور شما به هیچ‌وجه اجازه‌ی کار بدون مجوز را ندارید.

بیمه و تسهیلات درمانی برای دانشجویان در روسیه

بیمه و تسهیلات درمانی یکی از مهم‌ترین نیازهای دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان به بیمه‌ای نیاز دارند که حداقل شامل درمان‌های سرپایی و خدمات بستری در مراکز درمانی باشد. ارائه‌ی این خدمات ابتدایی برای دانشجویان خارجی با نشان دادن ویزا و یا کارت دانشجویی صورت می‌گیرد. ارائه‌ی کلیه خدمات اورژانسی پزشکی برای دانشجویان در روسیه رایگان است.برخی از شرکت‌های بیمه دارای خدمات بیمه در محیط بین‌الملل نیز هستند. برای استفاده از این بیمه‌ها لازم است ابتدا هزینه‌های پزشکی را شخصاً پرداخت کنید و پس از بازگشت به کشور و ارائه‌ی مدارک مورد نیاز، هزینه‌ها را از بیمه دریافت کنید.

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان