مقدمه

دانمارک با ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت ، جنوبی ترین کشور اسکاندیناوی است که تنها با آلمان مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور شهر کپنهاگ و واحد پولشان کرون دانمارک است. دانمارک از طریق پل دریایی اورسوند به سوئد متصل میشود. دانمارک از اعضای مؤسس سارمان ملل و ناتو است و دارای دولت رفاه ‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان است و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکرراً به عنوان راضی ترین و شادترین مردم شناخته شده اند. آب و هوای دانمارک معتدل ، مرطوب و پرباران است. سرزمینی جلگه‌ای سرسبز و بسیار حاصلخیز و مراتع فراوان تشکیل یافته‌است و رودهای آن کوتاه ولی پر آب است. دانشگاه های دانمارک در رتبه پنجم قرار دارند و جزو بهترین دانشگاه ها از نظر تسهیلات آموزش عالی می باشند و مدرک دانشگاهی آن از اعتبار بین المللی برخوردار هستند. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانمارک می توانند در رشته های : تجارت، ارتباطات، داروسازی، دامپزشکی و … به تحصیل بپردازند. تحصیل در دانمارک برای کودکان ۷ تا۱۶ سال در دانمارک که شامل مقاطع دبستان و اول متوسطه است به صورت اجباری و رایگان میباشد.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی دانمارک

برای ورود به کشور دانمارک نیاز به دریافت ویزای آن از طریق سفارت دانمارک می باشید . سفارت دانمارک دارای ویزاهای مختلفی می باشد . افراد برای تحصیل در دانمارک باید ابتدا از دانشگاه مورد نظر پذیرش بگیرند تا بتوانند ویزای تحصیلی دانمارک را دریافت نمایند .
پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر که باید مهمور دارای مهر دانشگاه باشد.
بیمه نامه مسافرتی شینگن که تا سقف ۳۰۰۰۰ یورو را شامل می شود و از یکی از شرکت های بیمه مورد قبول سفارت دانمارک صادر گردد.
مدارک هویتی شامل پاسپورت و شناسنامه و .. ترجمه شده
تکمیل فرم تقاضای ویزای تحصیلی دانمارک که به صورت تایپ شده به سفارت تحویل داده شود.
مدرک مالی که نشان دهنده گردش حساب شخص در ایران و نشان دهنده توانایی مالی دانشجو برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی در دانمارک باشد.
یک قطعه عکس ۵/۳ در ۵/۴ و رنگی
مدارک تحصیلی متقاضی برای گرفتن ویزای تحصیلی دانمارک

مقاطع تحصیلی دانمارک

تحصیل در مقطع لیسانس در دانمارک
طول دوره تحصیل در دانمارک در مقطع لیسانس ۴ سال می باشد. تحصیلات در مقطع لیسانس در دانمارک در بیشتر رشته های ارائه شده در کشور دانمارک به زبان این کشور یعنی دانمارکی می باشد و دانشجوی متقاضی اخذ پذیرش در مقطع لیسانس کشور دانمارک ملزم به ارائه مدرکی دال بر تسلط بر زبان دانمارکی قبل از ورود به دانشگاه های دانمارک می باشد . دانشجویان با ارائه پایان نامه در انتهای این دوره می توانند این مدرک را زمینه ورود فارغ التحصیلان به بازار کار یا تحصیلات عالی کنند. با توجه به اینکه در ایران نهادی جهت یادگیری زبان دانمارکی وجود ندارد در اکثر موارد تحصیل در مقطع کارشناسی در دانمارک میسر نمی شود.

دانشجویان با کسب امتیاز ECTS 180 می توانند موفق به فارغ التحصیلی گردند. در دانمارک دوره کارشناسی ، تحصیل بر پایه آکادمیک و تحقیقی است و دانشجو را با دانش تخصصی آشنا می سازد. در مراحل پایانی دوره دانشجویان برای ورود فارغ التحصیلان به بازار کار یا تحصیلات عالی (فوق لیسانس) را فراهم می سازند یک پروژه نهائی ارائه می دهند. جهت تحصیل در دانمارک دوره های بسیاری وجود دارند که معادل لیسانس محسوب می گردند و و دانشجو با گذراندن این دوره می تواند مستقیم به دوره های کارشناسی ارشد وارد شود. این دوره ها ۲ سال طول می کشد و برای پذیرش در این دوره نیاز به مدرک دیپلم و ۲ سال تجربه کاری دارد. دانشجویانی می توانند در حین تحصیل در مقطع کارشناسی در دانمارک ۱۰ ساعت در هفته را کار کرده و به ازای هر ساعت مبلغی حدود ۸ تا ۱۰ یورو در‌آمد داشته باشند. این درآمد به راحتی می‌تواند تامین کننده هزینه های تحصیل و زندگی دانشجویی می باشد.

دانشگاه های برتر دانمارک

دانشگاه کپنهاگ

بهترین دانشگاه ناحیه اسکاندیناوی با رتبه مشترک ۷۳ جهانی مطمئنا طرفداران زیادی دارد. این دانشگاه در سال ۱۴۷۹ افتتاح شده و قدیمی ترین دانشگاه دانمارک و بعد از دانشگاه «اوپسالا» سوئد قدیمی ترین دانشگاه اسکاندیناوی است. دانشگاه، ۴ پردیس دارد که همه آن ها در شهر و یا اطراف کوپنهاگ هستند. بیشتر دانشکده های علوم و علوم پزشکی در پردیس شمال، بخشی از دانشکده های علوم، علوم پزشکی و علوم اجتماعی در پردیس شهر، دانشکده های علوم انسانی، حقوق، فقه و قسمتی از دانشکده علوم در پردیس جنوب و بخش هایی از دانشکده علوم و دانشکده علوم پزشکی هم در پردیس Frederiksberg قرار دارند.
بیشتر رشته ها به زبان دانمارکی تدریس می شود هرچند که رشته هایی به زبان انگلیسی و آلمانی هم وجود دارند.

دانشگاه صنعتی دانمارک

فیزیکدان و شیمیدان معروف دانمارکی به اسم «هانس کریستین اورستد» در سال ۱۸۲۹ اولین دانشگاه پلی تکنیک دانمارک را تاسیس کرد. امروز این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی اروپاست و در رتبه بندی QS رتبه ۱۱۶ جهانی را دارد. پردیس این دانشگاه در شهر Kongens Lyngby، حومه شمال کوپنهاگ، قرار دارد و در احاطه مناظری چشم نواز است. این دانشگاه حدود ۱۰,۶۰۰ نفر دانشجو دارد و در کنار فعالیت های علمی به تیم های ورزشی راگبی و والیبالش هم معروف است.

دانشگاه اراهوس

دانشگاه آرهوس با رتبه ۱۱۹ جهانی دومین دانشگاه دانمارک است. با اینکه این دانشگاه در مقایسه با دانشگاه کوپنهاگ قدمت چندانی ندارد اما دومین دانشگاه قدیمی غیر فنی دانمارک است. دانشکاه آرهوس در سال ۱۹۲۸ تاسیس شده و از زمان افتتاح تا به حال بزرگ و بزرگ تر شده به طوری که امروز بزرگ ترین دانشگاه کشور است. حدود ۴۴,۵۰۰ نفر در این دانشگاه در رشته های مختلف و متنوع مشغول تحصیل هستند. مارگریت دوم، ملکه دانمارک یکی از معروف ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه است که در دهه ۱۹۶۰ در رشته علوم سیاسی تحصیلات خود را در این دانشگاه گذراند.

دانشگاه البورگ

شهر آلبورگ چهارمین شهر بزرگ دانمارک است که در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. در این شهر دانشگاه معروف آلبورگ هست که با رتبه ۳۷۹ جهانی چهارمین دانشگاه برتر دانمارک به شمار می رود. این دانشگاه در سال ۱۹۷۴ تاسیس شده و ۲۰,۷۰۰ نفر دانشجو دارد. دانشگاه از سه پردیس مختلف تشکیل شده و پردیس اصلی اش در خود شهر آلبورگ قرار دارد اما دو پردیس دیگر در شهرهای اسبیرگ و کوپنهاگ هستند.

بورسیه تحصیلی 

دانشجویانی که قصد مهاجرت و اخذ بورسیه تحصیلی در دانمارک را دارند، بایستی هزینه های زندگی در این کشور را مد نظر قرار بدهند. هزینه های زندگی در کشور های اسکاندیناوی نسبت به سایر کشور های اروپایی می تواند گران تر باشد. هزینه دانشجویی در دانمارک به طور معمول نسبت به اشخاص دیگر جامع کم تر می باشد، اما به طور کلی مخارج زندگی در دانمارک بیش از دو برابر مخارج زندگی افرادی است که از کشور ایران قصد مهاجرت به این کشور را دارند، می باشد.
بورسیه تحصیلی در دانمارک به آن نیاز دارد که در ابتدا شخص دانشجو بتواند استاد راهنمای خود را جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های دانمارک پیدا نماید. در چنین شرایطی با توجه به رزومه تحصیلی خود می تواند مدارک خود را جهت اخذ بورسیه تحصیلی به دانشگاه مورد نظر ارسال نماید. مدارک مورد نیاز دانشجو:

♦     ارایه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
♦     ارایه انگیزه نامه
     ارایه نامه پذیرش دانشگاه
♦     ارایه مقالات و دستیابی علمی
♦     ارایه سوابق شغلی

خوابگاه دانشجویی

دانشگاه های دانمارکی سنت خوابگاه دانشجویی در محوطه دانشگاه را ندارند . اکثر دانشجویان در سالن های دانشجویی خوابگاه ها ، در فاصله ای از دانشگاه اقامت دارند . یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد نیز برای جابه جایی بین محوطه دانشگاه و مرکز شهر جابه جایی دانشجویان را آسان می کند . قبل از شروع ترم ، پیدا کردن خوابگاه دانشجویی بسیار دشوار است .
لطفا توجه داشته باشید که در ماه های آگوست و سپتامبر برای پیدا کردن خوابگاه و مسکن دانشجویی در شهرهای بزرگ دانمارک به مشکل بر می خورید . بنابراین به هیچ عنوان قبل از اینکه مکانی را در این فصل ها برای اقامت خود در نظر نگرفته اید ، به دانمارک سفر نکنید .
امکانات اتاق های خوابگاه خوب و مجهز به اینترنت بیسیم ، آشپزخانه مشترک ( از جمله یخچال و سایر امکانات ) هستند . در بسیاری از دانشگاه ها شما یک سالن با میز بیلیارد ، تلویزیون و بازی های مختلف را پیدا خواهید کرد. خوابگاه ها یک مکان عالی برای شناخت دانشجویان دیگر و ایجاد دوستی هستند . قیمت متوسط حدود ۲۰۰ – ۲۵۰ یورو است .

اگر هنوز ابهامی دارید یا کنجکاو شدید با مشاوران ما تماس بگیرید

 یا به صورت آنلاین یک وقت مشاوره حضوری رزرو کنید

ارزیابی رایگان